آویز 20000 ساله پیدا شد. DNA نشان می دهد چه کسی آن را پوشیده است

آویز 20000 ساله پیدا شد.  DNA نشان می دهد چه کسی آن را پوشیده است

محققان متوجه شدند که این آویز بین 19000 تا 25000 سال قدمت دارد.

واشنگتن:

در داخل یک غار سیبری که یک گنجینه باستان شناسی بوده است، دندان نیش یک گوزن – که برای تبدیل شدن به یک آویز سوراخ شده بود – توسط دانشمندان با احتیاط کشف شد تا از آلوده شدن این اثر جذاب که تقریباً 20000 سال پیش ساخته شده بود جلوگیری شود.

مجموعه بکر آویز از غار Denisova سود سهام پرداخت کرد. دانشمندان روز چهارشنبه گفتند که روش جدیدی برای استخراج DNA باستانی صاحب این شیء را شناسایی کرده است – یک زن عصر حجر که از نزدیک با جمعیتی از شکارچیان-جمع‌آوران در بخشی از سیبری در شرق این غار در دامنه‌های کوهستان زندگی می‌کرده‌اند. کوه های آلتای در روسیه

این روش می‌تواند DNA را که در سلول‌های پوست، عرق یا سایر مایعات بدن وجود داشته و توسط انواع خاصی از مواد متخلخل از جمله استخوان‌ها، دندان‌ها و عاج‌ها جذب می‌شود، جدا کند.

اشیایی که به عنوان ابزار یا برای زینت شخصی استفاده می شوند – آویزها، گردنبندها، دستبندها، حلقه ها و موارد مشابه – می توانند بینشی نسبت به رفتار و فرهنگ گذشته ارائه دهند، اگرچه درک ما به دلیل ناتوانی در گره زدن یک شی خاص به یک شخص خاص محدود شده است.

النا اسل زیست شناس مولکولی از موسسه ماکس پلانک برای انسان شناسی تکاملی در آلمان گفت: “من این اشیاء ساخته شده در گذشته عمیق را بسیار جذاب می دانم زیرا به ما اجازه می دهند پنجره کوچکی را برای سفر به عقب باز کنیم و نگاهی به زندگی این افراد بیندازیم.” نویسنده اصلی این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده است.

محققانی که این آویز را پیدا کردند که قدمت آن 19000 تا 25000 سال بود، هنگام حفاری و دست زدن به آن از دستکش و ماسک صورت استفاده کردند تا از آلودگی به DNA مدرن جلوگیری کنند. این اولین مصنوع ماقبل تاریخ بود که توسط کشف ژنتیکی به یک شخص خاص مرتبط شد. معلوم نیست که این زن آن را ساخته یا صرفاً پوشیده است.

اسل می‌گوید با نگه داشتن چنین اثری در دستانش، احساس می‌کرد “در زمان به عقب منتقل شده و دست‌های انسانی را تصور می‌کرد که هزاران سال پیش آن را خلق کرده و از آن استفاده کرده است.”

“همانطور که به شی نگاه کردم، سیل سوال به ذهنم خطور کرد. سازنده آن کی بود؟ آیا این ابزار از نسلی به نسل دیگر، از مادر به دختر یا از پدر به پسر منتقل شده است؟ اسل اضافه کرد که این که بتوانیم با استفاده از ابزارهای ژنتیکی به این سؤالات بپردازیم هنوز برای من کاملاً باورنکردنی است.

سازنده آویز سوراخی در دندان ایجاد کرد تا نوعی بند ناف گم شده را ایجاد کند. دندان به طور متناوب می توانست بخشی از سربند یا دستبند باشد.

گونه ما هومو ساپینس برای اولین بار بیش از 300000 سال پیش در آفریقا پدید آمد، سپس در سراسر جهان گسترش یافت. به گفته ماری سورسی از دانشگاه لیدن، باستان شناس ارشد این مطالعه، قدیمی ترین اشیای شناخته شده مورد استفاده به عنوان تزئینات شخصی به حدود 100000 سال پیش مربوط به آفریقا است.

غار دنیسووا مدت‌ها پیش در زمان‌های مختلف توسط گونه‌های انسانی منقرض شده به نام‌های دنیسووا، نئاندرتال و گونه‌های ما سکونت داشتند. این غار در طول سال ها یافته های قابل توجهی از جمله اولین بقایای شناخته شده از Denisovans و ابزارهای مختلف و سایر مصنوعات را به دست آورده است.

روش جدید تحقیقات غیرمخرب که در آزمایشگاه “اتاق تمیز” در لایپزیگ استفاده می شود، بسیار شبیه ماشین لباسشویی است. در این حالت، یک مصنوع در مایعی غوطه ور می شود که به همان اندازه که ماشین لباسشویی کثیفی را از روی بلوز خارج می کند، DNA را از آن آزاد می کند.

با پیوند دادن اشیا با افراد خاص، این تکنیک می‌تواند نقش‌های اجتماعی ماقبل تاریخ و تقسیم کار بین جنس‌ها را روشن کند یا روشن کند که آیا یک شی حتی توسط گونه ما ساخته شده است یا خیر. برخی از مصنوعات در مکان‌هایی پیدا شده‌اند که شناخته شده‌اند، به‌عنوان مثال، انسان‌های خردمند و نئاندرتال‌ها به طور همزمان در آن سکونت داشته‌اند.

سورسی گفت: “این مطالعه فرصت های بزرگی را برای بازسازی بهتر نقش افراد در گذشته با توجه به جنسیت و اصل و نسب آنها باز می کند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)