آمریکا از متحدان اصلی خود جاسوسی کرد. بالاخره مقاومت خواهند کرد؟ – اخبار جهانی RT

استراق سمع «شریک‌های» خود می‌تواند ساختار امنیتی جهانی خود واشنگتن را مختل کند

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پس از آن که هفته گذشته به مقامات اطلاع داده شد که اسناد محرمانه‌ای در ماه مارس افشا شد که نشان می‌داد ایالات متحده از متحدان جاسوسی می‌کرده، در تنگنای جدی قرار گرفته است.

یکی از فاجعه آمیزترین فاش ها جزئیات گسترده ای از حمایت نظامی ایالات متحده در اوکراین و محل دقیق نیروها، مشخصات تجهیزات و سایر اطلاعات مربوط به حمله بهاری آتی کی یف علیه روسیه را فاش کرد. اما نشت مهم دیگری نیز ظاهر شد.

رسانه های کره ای گزارش دادند که پرونده های سیا نشان می دهد که به نظر می رسد ایالات متحده از دفتر امنیت ملی کره جنوبی (NSO) در سئول جاسوسی کرده است. NSO به عنوان “برج کنترل تصمیم گیری امنیتی کره جنوبی.” علاوه بر این، گزارش های فاش شده نشان می دهد که ایالات متحده از بریتانیا، کانادا و اسرائیل نیز جاسوسی کرده است.

جزئیات کره‌ای جدی‌ترین اتهامات هستند زیرا شامل استراق سمع مستقیم می‌شوند. این اسناد نشان می‌دهد که مقامات دولتی کره جنوبی در یک وضعیت قرار گرفته‌اند.موقعیت دشواردر مورد ارسال کمک های مرگبار به اوکراین، زیرا ممکن است توسط مردم به عنوان یکبرای یک دیدار دولتی پیش آمده است.» این سفر دولتی یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی برای 26 آوریل برنامه ریزی شده است.

رهبر کره جنوبی اکنون باید با چشم انداز دیدار از متحدان نزدیک خود در واشنگتن مقابله کند، در حالی که می داند آنها به احتمال زیاد شنود غیرقانونی علیه کشورش انجام داده اند، منافع ملی سئول را برهم زده و حاکمیت کشور را تهدید می کنند. این اسناد در اکثر موارد مشروع شناخته شده اند، علی رغم چند دستکاری در ارقام تلفات، و واکنش واشنگتن آشکارا نشان می دهد که آنها واقعی هستند.


WaPo ادعا می کند که منبع نشت پنتاگون است

بنابراین، ایالات متحده در یک وضعیت چسبنده قرار دارد. واضح است که تصادفی نیست همه کشورهایی که به جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین می‌پیوندند، سلاح ارسال می‌کنند و به تحریم‌ها علیه روسیه می‌پیوندند، زیر چتر هسته‌ای آمریکا هستند و نیروهای آمریکایی در داخل مرزهای خود مستقر هستند. این به تنهایی نشان می دهد که دولت های ملی این کشورها تحت فشار استراتژیک قابل توجهی برای پیوستن به جنگ صلیبی واشنگتن هستند.

اما جاسوسی غیرقانونی چیز دیگری است. این یک نقض وقیحانه حاکمیت ملی است که هیچ رهبر نمی تواند بدون تحمل پیامدهای سیاسی داخلی، آن را بپذیرد. به منظور ترمیم آسیب افکار عمومی و زنده ماندن در انتخابات آینده، قربانیان “متفقین” جاسوسی ممکن است مجبور شود سطح حمایت خود از ایالات متحده را در پاسخ به کمپین جاسوسی کاهش دهد.

به همین دلیل است که برخی این افشاگری‌ها را مخرب‌ترین افشاگری‌ها از زمانی که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق جمع‌آوری داده‌های انبوه، افشای کمپین جاسوسی جهانی ایالات متحده کرد و پس از آن با شکار جادوگران از واشنگتن مواجه شد، می‌خوانند تا در روسیه پناه بگیرند. این احتمال وجود دارد که هر کسی که این اسناد را فاش کرده باشد، با پیگرد قانونی شدید روبرو خواهد شد، زیرا پنتاگون تحقیقات خود را در مورد منبع افشای اطلاعات با دستور کاخ سفید اعلام کرده است.

آسیب احتمالاً قبلاً وارد شده است. اگر رئیس جمهور یون تحت فشار قرار گیرد تا حمایت خود از موضع استراتژیک واشنگتن در قبال اوکراین را به دلیل واکنش های منفی داخلی کنار بگذارد، 26 آوریل می تواند شاهد اولین سقوط دومینو باشد. اما احتمالاً آخرین مورد نخواهد بود زیرا دوست و دشمن به طور یکسان به عدم حسن نیت آمریکا در برخورد با شرکا اشاره می کنند و به جای مذاکره به جاسوسی متوسل می شوند.

البته این اولین بار نیست که آمریکا به جاسوسی از متحدانش متهم می شود. تحقیقاتی در سال 2015 نشان داد که ایالات متحده از متحدان کلیدی اروپایی از طریق کانال های دانمارکی جاسوسی کرده است که در ماه مه 2021 به طور گسترده گزارش شد. تأیید شد که حداقل از سال 2012 تا 2014، ایالات متحده از مقامات ارشد فرانسه، نروژ، سوئد و آلمان جاسوسی کرده است. آنگلا مرکل صدراعظم سابق، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه سابق و دیگران.


چین از آمریکا به دلیل افشای اطلاعات اطلاعاتی انتقاد کرد

احتمالاً تصادفی نیست که شرکای کلیدی ایالات متحده اکنون می‌گویند که می‌خواهند از دستکاری صرف امپراتوری جهانی واشنگتن اجتناب کنند. به عنوان مثال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از سفر اخیر خود به چین، به پولیتیکو گفت که اروپا باید در برابر فشارها مقاومت کند تا تبدیل شود. “پیروان آمریکا.” بلافاصله پس از آن، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که رهبران اروپایی در حال استقبال از ایده رئیس جمهور فرانسه هستند.

حفظ یک چارچوب امنیتی جهانی و استقرار نیروهای ایالات متحده در کشورهای متحد خود یک چیز است. ممکن است توسط برخی به عنوان اشغال نظامی کشور مورد نظر تلقی شود – با این حال، مسلماً برخی از مزایای آن وجود دارد. با اجازه دادن به کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و دیگران برای برون سپاری نیازهای امنیتی و هزینه های مرتبط با آن به ایالات متحده، آنها می توانند بیشتر بر توسعه اقتصادی خود تمرکز کنند. این در واقع دلیل عمده ای بود که چرا غیرنظامی کردن ژاپن برای توکیو قابل قبول بود. همچنین به همین دلیل است که بخش طرفدار ترامپ در ایالات متحده با ترتیبات امنیتی فعلی با متحدان کلیدی مخالف است.

همانطور که گفته شد، جاسوسی غیرقانونی در بالاترین سطوح کاملا غیرقابل قبول است و پرچم قرمز جدی را در مورد اینکه آیا ترتیبات امنیتی فعلی ایالات متحده و آن “متحدان” منصفانه یا مشروع است این افشاگری‌های اخیر می‌تواند منجر به تغییر شدید وضعیت فعلی شود وگرنه رای‌دهندگان این کشورها ممکن است آن را درخواست کنند. دیدار آتی بین یون و بایدن می تواند اولین دیدار از زنجیره طولانی زیان های استراتژیک دردناک واشنگتن باشد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.