مری کوانت طراح دامن کوتاه بریتانیایی در سن 93 سالگی درگذشت

مری کوانت طراح دامن کوتاه بریتانیایی در سن 93 سالگی درگذشت

کوانت به دلیل سرگرم کننده و مقرون به صرفه کردن لباس های زنانه در کتاب های تاریخ ثبت شد. (فایل)

لندن:

خانواده او می گویند که مری کوانت، ملکه مد دهه شصت بریتانیا که دامن کوتاه را رایج کرده بود، روز پنجشنبه در سن 93 سالگی درگذشت.

کوانت در بیانیه ای گفت: کوانت “امروز صبح در خانه در ساری، بریتانیا در آرامش درگذشت” و او را “یکی از شناخته شده ترین طراحان مد قرن بیستم در سطح بین المللی و یک مبتکر برجسته” نامیدند.

کوانت به خاطر دامن کوتاه و سرگرم کننده و مقرون به صرفه کردن لباس های زنانه در کتاب های تاریخ ثبت شد.

این که آیا او واقعاً این کالای مد نمادین را اختراع کرده است، موضوع مناقشه طولانی و تلخ با طراح فقید فرانسوی آندره کورژ، در میان دیگران بوده است.

اما نقش او در تبدیل خط های پاچه های کوتاه فوق العاده کوتاه ران به یک روند بین المللی مورد مناقشه قرار نگرفته است.

کوانت ریزه اندام که تقریباً به خاطر مدل موی باب نمادینش و طرح هایش شناخته می شود، شلوارهای داغ، ژاکت دنده لاغر و ریمل ضدآب نیز ایجاد کرد.

جنی لیستر، متصدی مد در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، در سال 2014 به خبرگزاری فرانسه گفت: شخصیت و سبک او او را به “احتمالاً مشهورترین طراح مدی تبدیل کرد که از این کشور آمده است”.

او در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گرفت و این بخشی از موفقیت او بود.

“کوتاه تر، کوتاه تر!”

کوانت که در 11 فوریه 1930 در لندن به دنیا آمد، در کالج هنر گلداسمیت پایتخت تحصیل کرد و در آنجا با همسر آینده و شریک تجاری خود، الکساندر پلانکت گرین آشنا شد. او در سال 1990 درگذشت.

آنها با هم اولین بوتیک خود به نام بازار را در سال 1955 در منطقه چلسی افتتاح کردند که به قلب تپنده Swinging London تبدیل شد.

بازار لباس و اکسسوری می فروخت و رستوران زیرزمین آن محل اجتماع جوانان و هنرمندان شد.

کل منطقه چلسی به زودی افراد مشهوری مانند بریژیت باردو، آدری هپبورن، بیتلز و رولینگ استونز را به خود جذب کرد.

کوانت در سال 1967 به گاردین گفت که “طعم خوب مرگ است، ابتذال زندگی است”، خط پاچه را تا بالای زانو بالا برد و لباس‌ها و دامن‌های کوتاهی با اشکال ساده و رنگ‌های قوی خلق کرد که آنها را “متکبر، تهاجمی و سکسی” توصیف کرد.

او طرح‌های هندسی، خال‌های پولکا و رنگ‌های متضاد را بررسی کرد و با پارچه‌های جدید از جمله PVC و پارچه‌های کشدار بازی کرد تا ظاهری مدرن و بازیگوش به دست آورد.

مدل‌های او در ویترین‌های شگفت‌انگیز و تحریک‌آمیز مشرف به جاده پادشاه به نمایش گذاشته می‌شدند که به یک راهروی دامن کوچک تبدیل شد و عکاسان آمریکایی را به تصویر کشیدن لندن در حال چرخش جذب کرد.

“آقایان شهر با کلاه کاسه زنی با چترهایشان بر ویترین مغازه ما می کوبند و فریاد می زدند “بی اخلاق!” و “منزجر کننده!” او در کتاب سال 1966 خود به نام «کوانت با کوانت» به یاد می آورد که با دیدن دامن های کوچک ما روی جوراب شلواری، اما مشتریان برای خرید به آنجا سرازیر شدند.

این طراح همچنین گفته است که “این دختران در جاده پادشاه بودند که مینی را اختراع کردند … من آنها را بسیار کوتاه می پوشیدم و مشتریان می گفتند “کوتاه تر، کوتاه تر!”.

“بسیار ظالمانه”

سرشناس ترین مدل آن دوران، لزلی لاوسون، که بیشتر با نام مستعار تویگی شناخته می شود، دامن کوتاه را در خارج از کشور محبوب کرد و با رونق کسب و کار، کوانت دومین فروشگاه خود را در لندن در سال 1957 افتتاح کرد.

او در اوایل دهه 1960 وارد بازار آمریکا شد و با فروشگاه بزرگ JC Penney همکاری کرد. او همچنین خط ارزان‌تر Ginger Group را ایجاد کرد و محصولات آرایشی و بهداشتی را راه‌اندازی کرد و تمام طرح‌های او دارای علامت تجاری گل‌اسم بود.

ساندی تایمز در انتخاب او برای جایزه بین‌المللی مد در سال 1963 گفت: کوانت “نگرش متعارف را نسبت به لباس‌ها به انگلستان نشان می‌داد.”

او در دهه 1970 نگاه خود را به بازار ژاپن معطوف کرد و چندین بار از این کشور بازدید کرد تا فروشگاه های خود را باز کند.

کوانت همچنین با دیدگاه‌های صریح خود در مورد رابطه جنسی، جامعه بریتانیا را رسوا کرد و زمانی که گفت که موهای ناحیه تناسلی خود را به شکل قلب تراشیده و آن‌ها را سبز کرده است، تیتر خبرها شد.

لیستر V&A گفت: “او اظهارات بسیار تحریک آمیز در مورد تمایلات جنسی و زندگی خصوصی خود می کند، که شاید همراه با لباس های او باشد که در آن زمان بسیار ظالمانه دیده می شد.”

اگرچه دوران اوج او در دهه‌های 1960 و 1970 بود، اما میراث کوانت هنوز در خیابان‌های مرتفع دیده می‌شود، با مد بالا و قیمت‌های پایین.

او در سال 2000 شرکت آرایشی خود را به یک گروه ژاپنی فروخت و به عنوان مشاور در کار خود باقی ماند.

کوانت در کنار شکستن آمریکا، بزرگ‌ترین دستاورد خود را در سال 2015 در نظر گرفت و ملکه الیزابت دوم را که به او اعطا کرد «عاقل‌ترین زنی که تا به حال ملاقات کرده‌ام» نامید.

کوانت در پاسخ به سوال گاردین در سال 2016، اگر بتواند گذشته خود را ویرایش کند، چه چیزی را تغییر می‌دهد، پاسخ داد: “خیلی، من اوقات بسیار خوبی را سپری کردم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)