یک پاسدار 21 ساله به افشای اسناد طبقه بندی شده آمریکا متهم شد

یک پاسدار 21 ساله به افشای اسناد طبقه بندی شده آمریکا متهم شد

این تصویر، گارد ملی جک تکسیرا را نشان می دهد.

بوستون:

یک گارد ملی 21 ساله روز جمعه به سازماندهی مخرب ترین افشای اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده در یک دهه گذشته متهم شد، نقض شرم آور که سوالات سختی را در مورد دسترسی این مقام جوان به اسرار سطح بالا ایجاد می کند.

جک تکسیرا روز پنجشنبه پس از تحقیقات یک هفته ای درمورد افشای اسنادی دستگیر شد که نشان دهنده نگرانی آمریکا در مورد توانایی اوکراین برای جلوگیری از تهاجم روسیه بود و نشان می داد واشنگتن از متحدان اسرائیل و کره جنوبی جاسوسی کرده است.

این بزرگترین تخلف از این دست از زمان انتشار اسناد آژانس امنیت ملی در سال 2013 توسط ادوارد اسنودن است.

تکسیرا در اولین حضور خود در دادگاه، یک جلسه کوتاه در بوستون، به “نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات دفاع ملی” متهم شد.

او همچنین به «حذف و نگهداری غیرمجاز اسناد یا مواد طبقه بندی شده» متهم است. این اتهامات به ترتیب ده سال و پنج سال حبس دارند.

Teixeira هنگامی که در ساعت 10:00 صبح (1400 GMT) در برابر قاضی دادگاه فدرال ماساچوست در بوستون حاضر شد، یک کت و شلوار بژ پوشیده بود و به نظر عبوس به نظر می رسید.

در یک لحظه پدرش فریاد زد: “ما دوستت داریم جک” که تکسیرا پاسخ داد: “بابا تو را هم دوست دارم.”

او نیازی به اظهار نظر نداشت و در انتظار برگزاری جلسه بازداشت برای چهارشنبه آینده بازداشت شد.

Teixeira مظنون به ارسال این اسناد است که برخی از آنها به اوایل ماه مارس مربوط می شود، برای یک گروه چت خصوصی در پلت فرم رسانه های اجتماعی Discord.

نیویورک تایمز گزارش داد که Teixeira رهبر گروهی به نام Thug Shaker Central بود و بنا به گزارش ها اسناد را با نام مستعار “OG” منتشر کرد.

به گزارش واشنگتن پست، او ابتدا محتویات اسناد طبقه بندی شده را یادداشت کرد تا با گروه به اشتراک بگذارد، اما بعداً شروع به گرفتن عکس کرد و به سایر اعضا گفت که آنها را به اشتراک نگذارند.

برخی از اسناد بعداً در سایت های دیگر از جمله توییتر، 4Chan و تلگرام ظاهر شدند.

خانواده نظامی

بازرسان هنوز اعلام نکرده اند که انگیزه تکسیرا چه بوده است.

او در سپتامبر 2019 در گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده نام نویسی کرد و متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که به درجه یک خلبان هوانوردی رسید – سومین رتبه پایین‌ترین برای پرسنل نیروی هوایی.

سوگندنامه دادگاه توسط یک مامور FBI که روز جمعه منتشر شد، می گوید که Teixeira از سال 2021 دارای گواهینامه امنیتی فوق سری بوده است.

دوستان Teixeira او را به واشنگتن پست به عنوان یک کاتولیک معتقد و آزادیخواه که به اسلحه علاقه دارد توصیف کردند.

این روزنامه گزارش داد که او از خانواده ای با چندین دهه خدمت سربازی می آید. پدرش 34 سال را در همان واحد نظامی پسرش گذراند در حالی که مادر تکسیرا برای سازمان‌های غیرانتفاعی که از جانبازان حمایت می‌کردند کار می‌کرد.

دستگیری دراماتیک تکسیرا در خانه اش در شهر شمالی دایتون در جنوب ماساچوست روز پنجشنبه به طور زنده از شبکه های تلویزیونی ایالات متحده پخش شد.

تصاویر هلیکوپتری از این عملیات مظنون را نشان می‌دهد که در شلوارک قرمز و تی‌شرت با دست‌هایش پشت سر، به آرامی به سمت پرسنل نیروی انتظامی مسلح و استتار شده که او را بازداشت کرده‌اند، عقب می‌نشیند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده به خبرنگاران گفت که تکسیرا “در رابطه با تحقیقات در مورد ادعای حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی” دستگیر شده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که دستور داده است “دسترسی اطلاعاتی، مسئولیت پذیری و رویه های کنترلی ما در وزارت دفاع (دفاع) بازنگری شود تا از تلاش های ما برای جلوگیری از تکرار این نوع حادثه مطلع شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)