گزارش: چین در 6 سال بیش از یک میلیون اویغور “اردوگاه بازآموزی” ساخته است

گزارش: چین در 6 سال بیش از یک میلیون

در این گزارش آمده است که آزار و شکنجه اویغورها وحشتناک ترین جنایت علیه بشریت در چین است.

پکن:

صداهای ضد استبداد گزارش داد که حزب کمونیست چین (CPC) سرکوب اویغورها را در سال های اخیر گسترش داده است، که شامل محدود کردن آزادی بیان، بیان، مذهب و آزادی حرکت در اطراف آنها می شود.

چندین گزارش رسانه ای بر آزار و اذیت اویغورها به عنوان وحشتناک ترین جنایت علیه بشریت در چین تاکید کرده اند.

بر اساس گزارش Voices Against Autocracy، از سال 2017، دولت چین بیش از یک میلیون اویغور را در «اردوگاه‌های بازآموزی» زندانی کرده و کسانی را که بازداشت نشده‌اند تحت نظارت شدید، محدودیت‌های مذهبی، کار اجباری و عقیم‌سازی اجباری قرار داده است.

محققان غربی آن را “بزرگترین حبس یک گروه اقلیت از زمان هولوکاست” می دانند.

ارزیابی دفتر حقوق بشر سازمان ملل که سال گذشته منتشر شد، حاکی از “الگوهای شکنجه یا سایر اشکال رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز” در این اردوگاه ها بود. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در اردوگاه ها زندانی بودند هرگز متهم نشدند و هیچ راه قانونی برای اعتراض به حبس خود نداشتند.

بر اساس گزارش اخیر الجزیره (منتشر شده در 4 مه 2023) با استناد به تحقیقات پزشکی قانونی دیده بان حقوق بشر (HRW)، مقامات چینی تلفن های اقلیت قومی اویغور را برای حضور 50000 فایل چندرسانه ای شناخته شده که برای علامت گذاری مورد استفاده قرار گرفته اند، زیر نظر گرفته اند. چین به عنوان افراط گرایی نگاه می کند و صرف داشتن قرآن باعث بازجویی پلیس می شود.

قابل ذکر است، چین همچنین به استفاده از نفوذ قابل توجه خود برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای سازمان ملل و اطمینان از اینکه شرکای خود از اعتراف علنی سرکوب اویغورها اجتناب می کنند، ادامه می دهد.

پس از انتشار گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR)، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) به پیشنهاد ایالات متحده، کانادا و بریتانیا برای تشکیل بحث درباره نقض حقوق بشر در سین کیانگ در اکتبر 2022، تنها دومین بار در شانزده سال گذشته بود که صداهای علیه خودکامگی را گزارش کرد.

مایکل لویت در تورنتو استار در مورد جنایات چینی بر اقلیت‌های اویغور می‌نویسد که توجه جهانی به وضعیت اسفناک اویغور تا حدودی کاهش یافته است.

او در پایان پرونده خود خاطرنشان می کند که ظلم و ستم اویغورها در چین یکی از فجیع ترین جنایات علیه بشریت است.

بر اساس گزارش سالانه وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد آزادی مذهبی در سراسر جهان، نقض حقوق بشر در چین و ایران در چند وقت اخیر به یکی از دلایل اصلی نگرانی تبدیل شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که بیشتر کشورهای ستمگر در سراسر جهان حتی بدتر می شوند. او گفت: «دولت‌ها در بسیاری از نقاط جهان همچنان اقلیت‌های مذهبی را با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله شکنجه، ضرب و شتم، نظارت غیرقانونی و به اصطلاح اردوگاه‌های بازآموزی مورد هدف قرار می‌دهند.

بلینکن بر تخلفات علیه گروه اقلیت عمدتا مسلمان اویغور در استان سین کیانگ چین تاکید کرد، کشوری که یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آن را “یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر و آزادی مذهبی در جهان” توصیف کرد.

این گزارش، پکن را متهم کرد که در سال 2022 بیش از 10000 نفر یا بیشتر را در یک کمپین گسترده سرکوب علیه اعتقادات مذهبی به زندان انداخته است تا تمام فعالیت های الهیاتی را تحت کنترل حزب کمونیست چین قرار دهد.

برآورد زندانیان در این کشور از «از هزاران تا بیش از 10000 نفر» یکی از موارد موجود در گزارش بین المللی آزادی مذهبی وزارت امور خارجه است.

ایالات متحده قبلاً تشخیص داده بود که رفتار پکن با اویغورها به منزله نسل کشی و جنایت علیه بشریت است و در این گزارش که سال 2022 را پوشش می دهد، آمده است که آزار و اذیت به طور پیوسته ادامه یافته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)