کاوشگر ماه ژاپن احتمالا در ماه سقوط کرد: شرکت

کاوشگر ماه ژاپن احتمالا در ماه سقوط کرد: شرکت

شرکت فضایی ژاپن اعلام کرد که یک فرودگر روی ماه با شکست مواجه شده است.

توکیو:

استارت‌آپ ژاپنی روز چهارشنبه پذیرفت که تلاشش برای تبدیل شدن به اولین شرکتی که روی ماه فرود آمد با شکست مواجه شد، اما متعهد شد که با ماموریت‌های جدید پیش برود.

فرودگر بدون سرنشین Hakuto-R Mission 1 قرار بود در طول شب بر روی سطح ماه فرود آید، اما حدود 25 دقیقه پس از فرود، شرکت نتوانست تماس برقرار کند.

ispace در بیانیه ای گفت: “مشخص شده است که احتمال زیادی وجود دارد که فرودگر در نهایت فرود سختی روی سطح ماه داشته باشد.”

این شرکت گفت که مهندسان آن در تلاش هستند تا علت شکست فرود را مشخص کنند.

تاکشی هاکامادا، مدیرعامل و بنیانگذار ispace، گفت: «اگرچه انتظار نداریم در حال حاضر فرود ماه را کامل کنیم، اما معتقدیم که اهمیت این ماموریت را به طور کامل انجام داده‌ایم، زیرا داده‌ها و تجربیات زیادی به دست آورده‌ایم.»

او افزود: «آنچه مهم است این است که این دانش و یادگیری را به ماموریت 2 و فراتر از آن برگردانیم.

او گفت که این شرکت در حال حاضر در حال توسعه دو تلاش دیگر برای فرود روی سطح ماه است و این عقب نشینی آن را تغییر نخواهد داد.

با این حال، سقوط آشکار پایان ناامید کننده ای برای ماموریتی خواهد بود که با پرتاب کاوشگر در دسامبر گذشته بر روی موشک فالکون 9 اسپیس ایکس آغاز شد.

این کشتی حامل محموله هایی از چندین کشور از جمله یک ماه نورد از امارات متحده عربی بود.

– تلاش فضای خصوصی پیشگام-

این فرودگر با ارتفاع کمی بیش از دو متر (6.5 فوت) و وزن 340 کیلوگرم (750 پوند) ماه گذشته وارد مدار ماه شد.

فرود و فرود آن کاملاً خودکار بود و قرار بود کشتی به محض فرود ارتباط برقرار کند.

تاکنون تنها ایالات متحده، روسیه و چین توانسته‌اند یک فضاپیما را روی سطح ماه قرار دهند، همه اینها از طریق برنامه‌های حمایت شده توسط دولت.

در آوریل 2019، سازمان اسرائیلی SpaceIL سقوط فرودگر آنها به سطح ماه را تماشا کرد.

هند نیز در سال 2016 اقدام به فرود فضاپیمایی روی ماه کرد، اما سقوط کرد.

دو شرکت آمریکایی به نام‌های Astrobotic و Intuitive Machines قرار است اواخر سال جاری میلادی فرود ماه را انجام دهند.

Astrobotic در توییتی نوشت: «ما به تیم ispace inc به خاطر دستیابی به تعداد قابل توجهی از نقاط عطف در مسیر تلاش برای فرود امروز تبریک می‌گوییم.

ما امیدواریم که همه بدانند — امروز روزی نیست که از دنبال کردن مرزهای قمری خودداری کنیم، بلکه فرصتی برای درس گرفتن از ناملایمات و پیشروی است.”

– برنامه ریزی برای حل و فصل ماه –

شرکت ایسپیس که اوایل ماه جاری سهام خود را در بازار رشد بورس توکیو عرضه کرده بود، پیش از شکست Hakuto-R، ماموریت بعدی خود را برنامه ریزی کرده بود.

این فضاپیما که نام آن به خرگوش سفید ساکن ماه در فولکلور ژاپنی اشاره دارد، در 11 دسامبر از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

این فرودگر چندین ماه نورد از جمله یک ربات گرد به اندازه بیسبال را حمل می کرد که به طور مشترک توسط آژانس فضایی ژاپن و سازنده اسباب بازی تاکارا تامی، خالق اسباب بازی های ترانسفورمر ساخته شده است.

همچنین دارای مریخ نورد رشید 10 کیلوگرمی (22 پوندی) بود که توسط امارات متحده عربی ساخته شده بود و یک سیستم تصویربرداری آزمایشی از Canadensys Aerospace.

آی‌اس‌پیس با تنها 200 کارمند اعلام کرده است که “هدفش گسترش حوزه زندگی انسان به فضا و ایجاد جهانی پایدار با ارائه خدمات حمل‌ونقل با فرکانس بالا و کم هزینه به ماه است.”

هاکامادا از این مأموریت به عنوان “زمینه ای برای آزادسازی پتانسیل ماه و تبدیل آن به یک سیستم اقتصادی قوی و پر جنب و جوش” یاد کرد.

این شرکت بر این باور است که ماه تا سال 2040 از جمعیت 1000 نفری پشتیبانی می کند و هر سال 10000 نفر دیگر از آن بازدید می کنند.

ماموریت دوم را برنامه ریزی می کند که به طور آزمایشی برای سال آینده برنامه ریزی شده است که شامل فرود روی ماه و استقرار مریخ نورد خود می شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)