پایانی برای جنگ وحشیانه سودان دیده نمی شود

کمبود مواد غذایی، تورم فراری: پایانی برای جنگ بی رحمانه سودان دیده نمی شود

درگیری در 15 آوریل بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون سابق وی آغاز شد. (فایل)

سودان:

یک ماه پس از شروع درگیری سودان، پایتخت آن یک منطقه جنگی متروک است که در آن خانواده‌های وحشت زده در خانه‌های خود جمع می‌شوند و درگیری‌های مسلحانه در خیابان‌های غبارآلود و متروک بیرون شدت می‌گیرد.

از آنجایی که مردم امیدوارند از گلوله های سرگردان طفره روند، کمبود شدید مواد غذایی و لوازم اولیه، قطعی برق، قطعی ارتباطات و تورم سرسام آور را نیز تحمل می کنند.

خارطوم، یک شهر پنج میلیونی، از دیرباز محل ثبات و ثروت نسبی بود، حتی تحت چندین دهه تحریم علیه عمر البشیر، مرد قدرتمند سابق.

اکنون به پوسته ای از خود سابق خود تبدیل شده است.

هواپیماهای سوخته روی آسفالت فرودگاه خوابیده اند، سفارتخانه های خارجی بسته شده اند و بیمارستان ها، بانک ها، مغازه ها و سیلوهای گندم توسط غارتگران غارت شده اند.

به گفته شاهدان، درگیری‌ها صبح دوشنبه ادامه یافت و به گفته شاهدان، صدای انفجارهای مهیبی در سرتاسر خارطوم شنیده شد و دود غلیظی در آسمان بلند شد، در حالی که هواپیماهای جنگی بر فراز آسمان پرواز می‌کردند، آتش ضدهوایی را به دنبال داشت.

یکی از اهالی 37 ساله جنوب خارطوم که نخواست نامش فاش شود، گفت: “وضعیت روز به روز بدتر می شود.”

مردم بیشتر و بیشتر می ترسند زیرا دو طرف… هر روز خشن تر می شوند.»

درگیری در 15 آوریل بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان داگلو، معاون سابق وی، که رهبری نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد، درگرفت.

142vc7ug

پناهجویان سودانی که از خشونت گریخته اند، به طور موقت در نزدیکی مرز سودان و چاد در گونگور مستقر می شوند.

در حالی که ژنرال ها می جنگند، آنچه از دولت باقی مانده است به بندر سودان در فاصله 850 کیلومتری (500 مایلی) عقب نشینی کرده است، مرکز تخلیه دسته جمعی شهروندان سودانی و خارجی.

بر اساس پروژه داده های مکان و رویداد درگیری های مسلحانه، این نبردها بیش از 750 نفر را کشته و هزاران نفر دیگر را مجروح و نزدیک به یک میلیون نفر را آواره کرده است.

چندین قرارداد آتش بس نقض شده است و امیدها برای پایان جنگ کمرنگ است.

الکس روندوس، نماینده ویژه سابق اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا، گفت: هر دو طرف “آتش‌بس‌ها را با نظمی می‌شکنند که نشان‌دهنده احساس معافیت از مجازات است که حتی با معیارهای سودان درگیری داخلی بی‌سابقه است.”

برهان در آخرین اقدامات خود اعلام کرد که دارایی‌های RSF را مسدود می‌کند، در حالی که داگلو در یک ضبط صوتی تهدید کرد که فرمانده ارتش در یک میدان عمومی “به دست عدالت سپرده خواهد شد و به دار آویخته خواهد شد”.

تاریخچه کودتا

سودان سابقه طولانی در کودتاهای نظامی دارد، اما امیدها پس از تظاهرات گسترده دموکراسی خواهانه که منجر به برکناری بشیر مورد حمایت اسلام گرایان در سال 2019 شد و به دنبال آن یک گذار متزلزل به سمت حکومت غیرنظامی افزایش یافت.

زمانی که واشنگتن و سایر قدرت های خارجی تحریم ها را لغو کردند، سودان به آرامی در حال ادغام مجدد به جامعه بین المللی بود، قبل از اینکه ژنرال ها با کودتای دیگری در سال 2021 این انتقال را از مسیر خود خارج کنند.

با وجود گلوله ها، بمباران های هوایی و آتش ضد هوایی در هفته های اخیر، هیچ یک از طرفین نتوانستند مزیت میدان نبرد را به دست آورند.

ارتش با حمایت مصر از مزیت نیروی هوایی برخوردار است در حالی که داگلو به گفته کارشناسان از حمایت امارات متحده عربی و جنگنده های خارجی برخوردار است.

داگلو فرماندهی نیروهایی را بر عهده دارد که از شبه نظامیان بدنام جانجاوید، متهم به جنایات در جنگ دارفور که دو دهه پیش آغاز شد، سرچشمه می گیرد.

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در جلسه اخیر سنا گفت: در حال حاضر، “هر دو طرف معتقدند که می توانند از نظر نظامی پیروز شوند.”

درگیری ها بحران انسانی در سودان را عمیق تر کرده است، جایی که از هر سه نفر یک نفر قبل از جنگ به کمک های بشردوستانه متکی بود.

از آن زمان، آژانس های امدادی غارت شده و حداقل 18 نفر از کارگران آنها کشته شده اند.

“فقیرتر برای مدت طولانی تر”

در آن سوی دریای سرخ، در شهر جده عربستان، فرستادگان هر دو طرف در حال مذاکره هستند.

تا 11 مه آنها تعهدی را برای احترام به اصول بشردوستانه، از جمله حفاظت از غیرنظامیان و اجازه دادن به کمک های بسیار مورد نیاز، امضا کردند.

آلی ورجی، محقق سودانی در دانشگاه گوتنبرگ سوئد، می‌گوید: «در غیاب تغییر طرز فکر طرف‌های متخاصم، به سختی می‌توان دید که تعهدات روی کاغذ اجرا می‌شوند».

سودان سابقه طولانی درگیری داشته است، به ویژه در منطقه غربی دارفور، جایی که بشیر از سال 2003 جنجاوید را برای سرکوب شورش اقلیت های قومی غیر عرب به راه انداخت.

ld605n58

پناهندگانی که از سودان به اتیوپی رفتند وسایل خود را برای بررسی امنیتی در Metema قرار دادند.

سازمان ملل گفت که کمپین زمین سوخته تا 300000 نفر را کشت و بیش از 2.7 میلیون نفر را ریشه کن کرد.

به گفته وزارت بهداشت، بیشترین تلفات در جریان نبردهای کنونی در دارفور رخ داده است.

این وزارتخانه 199 کشته در خارطوم گزارش کرد، اما گفت که حداقل 450 نفر تا 10 می در ال جنینه، مرکز ایالت دارفور غربی، و مناطق اطراف آن کشته شدند.

محمد عثمان از دیده بان حقوق بشر گفت: با ویران شدن بیمارستان ها، “همچنین گزارش هایی از جان باختن افراد بر اثر جراحات وارده در روزهای اولیه جنگ وجود دارد.”

پزشکان بدون مرز گفتند کمبود مواد غذایی در کمپ های آوارگان دارفور به این معنی است که “مردم از سه وعده غذایی در روز به یک وعده غذایی رسیده اند”.

ورجی گفت که جنگ در سراسر کشور باعث “صنعت زدایی جزئی سودان” شده است.

این بدان معناست که سودان آینده برای مدت طولانی تری فقیرتر خواهد بود.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)