ویوک راماسوامی نامزد ریاست جمهوری آمریکا

ویوک راماسوامی، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، سفر ایلان ماسک به چین را عمیقاً نگران کرد.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، هتلی را در پکن ترک می کند.

واشنگتن:

ویوک راماسوامی، رهبر جمهوری‌خواهان و نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، نسبت به گفتگوهای ایلان ماسک با وزرای چینی در مورد اولین سفر مدیرعامل تسلا به این کشور در بیش از سه سال گذشته ابراز نگرانی کرد. آقای راماسوامی مدعی شد که چین از رهبران برجسته تجاری آمریکایی به عنوان دست نشانده برای “پیشبرد دستور کار خود” استفاده می کند.

ایلان ماسک روز سه‌شنبه در دیدار با وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که تجارت خود را در این کشور گسترش خواهد داد. او همچنین روز چهارشنبه از “نشاط و وعده” چین تمجید کرد.

بر اساس بیانیه دولت، این میلیاردر از نشست خود با وزیر امور خارجه چین گانگ برای ابراز مخالفت با جدایی ایالات متحده از چین استفاده کرد و گفت که منافع دو کشور در هم تنیده شده است.

آقای راماسوامی اظهارات ماسک را عمیقا نگران‌کننده خواند و گفت: «این عمیقاً نگران‌کننده است که ایلان ماسک دیروز با وزیر خارجه چین برای مخالفت با جدایی دیدار کرد و از آمریکا و چین کمونیستی به عنوان «دوقلوهای به هم چسبیده» یاد کرد. چین، اما عجیب اینجا در ایالات متحده نیست.”

رهبر جمهوری خواهان همچنین گفت که تاجران برجسته آمریکایی که دستور کار پکن را هدایت می کنند کفه ترازو را به نفع چین کج می کنند.

او در توییتی گفت: “این مقیاس جهانی درک را به نفع چین تغییر می دهد – و متأسفانه، کار می کند. ایالات متحده به رهبرانی نیاز دارد که در جیب چین نباشند، با این حال بایدن تنها تجسم دیگری از همان مشکل است.”

اولین سفر ماسک به چین در سه سال اخیر در حالی انجام می شود که تسلا با رقابت شدید خودروهای الکتریکی ساخت چین و برخی عدم اطمینان در مورد برنامه های توسعه کارخانه شانگهای مواجه است.

ماسک که قبلاً پیشنهاد کرده بود تایوان به عنوان یک منطقه اداری ویژه چین اداره شود، از حمایت رسمی قابل توجهی برای کارخانه گیگافکتوری خود در شانگهای برخوردار شده است. تسلا در سال گذشته تقریباً یک چهارم ارزش کل تولید خودرو شانگهای را به خود اختصاص داد و مقامات محلی در اوایل این ماه متعهد شدند که روابط خود را با این شرکت از طریق ماژول‌های رانندگی خودران و ربات تقویت کنند.

سفر اعلام نشده رئیس تسلا آخرین سفر یک مدیر عامل اصلی ایالات متحده به چین از زمانی است که این کشور سیاست ضد کووید صفر خود را تغییر داده و مرزهای خود را بازگشایی کرده است. تیم کوک اپل در ماه مارس بازدید کرد، در حالی که جیمی دیمون از جی پی مورگان و لاکسمن ناراسیمهان از استارباکس نیز این هفته در چین هستند.