واکنش چین به گزارش های دفتر ناتو در ژاپن – RT World News

پکن هشدار داده است که گسترش بلوک به رهبری آمریکا به آسیا صلح و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.

وزارت خارجه چین از همسایگان آسیایی خود خواسته است که تمرین کنند “هوشیاری بالا” در پاسخ به گزارش های رسانه ای مبنی بر اینکه ناتو در حال برنامه ریزی برای افتتاح اولین دفتر ارتباطی خود در منطقه در توکیو پایتخت ژاپن است.

آسیا لنگر صلح و ثبات و سرزمینی امیدوارکننده برای همکاری و توسعه است، نه میدان کشتی برای رقابت ژئوپلیتیکی. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جریان یک جلسه توجیهی روز پنجشنبه در مورد این موضوع گفت.

مائو هشدار داد ادامه تهاجم ناتو به سمت شرق در آسیا و اقیانوسیه و مداخله در امور منطقه به ناچار صلح و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد و رویارویی اردوگاه ها را تشدید خواهد کرد.

“هوشیاری بالا در بین کشورهای منطقه” او افزود که با توجه به تلاش های بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده برای حضور در آسیا ضروری است.

روز چهارشنبه، نشریه نیکی آسیا – به نقل از مقامات ژاپنی و ناتو – گزارش داد که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در حال مذاکره با ژاپن برای افتتاح دفتر ارتباطی در این کشور است.


ناتو دفتر خود را در ژاپن باز می کند - رسانه ها

به گفته منابع این رسانه، ناتو می خواهد یک ایستگاه تک نفره در توکیو ایجاد کند تا بتواند با ژاپن و دیگر متحدانش در آسیا و اقیانوسیه مانند استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی رایزنی های دوره ای انجام دهد.

ایده ایجاد دفتر ارتباط ناتو برای اولین بار توسط فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دیدارشان در توکیو در اواخر ژانویه مطرح شد. نیکی آسیا افزود که ژاپن باید با تامین مالی عملیات ماموریت این بلوک موافقت کند تا بتواند در این کشور باز شود.

مخفف «ناتو» مخفف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، اما این بلوک اخیراً آشکارا اعتراف کرده است که منافعی در منطقه هند و اقیانوس آرام نیز دارد. ژوئن گذشته، متحدان این بلوک از منطقه برای اولین بار در اجلاس سران ناتو شرکت کردند.

ناتو است “تقویت روابط” با ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزلند به دلیل “در محیط پیچیده امنیتی امروز، روابط با شرکای همفکر در سراسر جهان برای رسیدگی به مسائل امنیتی بین‌بخشی و چالش‌های جهانی و همچنین برای دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین اهمیت فزاینده‌ای دارد.” این بلوک ماه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:
غرب در حال ایجاد اتحاد به سبک محور جنگ جهانی دوم – پوتین

روسیه که به شدت با گسترش ناتو به سمت مرزهای خود مخالف است، از تلاش های این بلوک برای گسترش فعالیت های خود در آسیا نیز انتقاد کرده است. در ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که فشار ایالات متحده و متحدانش برای ایجاد چیزی که او نامید “ناتوی جهانی” شبیه اقدامات آلمان نازی، ایتالیا و ژاپن در دهه 1930 قبل از شروع جنگ جهانی دوم.