نظرسنجی «فقط میهن پرستان» در هنگ کنگ تعداد کرسی های انتخاب شده مستقیم را کاهش می دهد

نظرسنجی «فقط میهن پرستان» در هنگ کنگ تعداد کرسی های انتخاب شده مستقیم را کاهش می دهد

انتخابات هنگ کنگ: 40 کرسی توسط یک کمیته منتخب متشکل از 1500 وفادار سرسخت چین انتخاب خواهد شد (پرونده)

هنگ کنگ:

نخبگان سیاسی هنگ کنگ روز یکشنبه بر اساس قوانین “فقط میهن پرستان” پکن که تعداد کرسی های منتخب مستقیم را کاهش می دهد و کنترل افرادی را که می توانند برای انتخابات شرکت کنند، قانونگذاران شهری جدید را انتخاب خواهند کرد.

این اولین انتخابات پارلمانی است که تحت نظارت طرح سیاسی جدیدی است که پکن در پاسخ به اعتراضات گسترده و اغلب خشونت آمیز طرفدار دموکراسی دو سال پیش بر هنگ کنگ تحمیل کرد.

حدود 4.5 میلیون نفر از ساکنان این شهر 7.5 میلیون نفری می توانند رای دهند، اما برگه های رای آنها تنها تعیین کننده 20 کرسی در یک مجلس 90 نفری است – در مقایسه با سیستم قدیمی، نصف کمتر است.

اکثر کرسی ها یعنی 40 کرسی توسط یک کمیته منتخب متشکل از 1500 نفر از وفاداران سرسخت پکن که 0.02 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می دهند، انتخاب خواهند شد.

30 مورد دیگر توسط کمیته‌های قابل اعتماد طرفدار پکن که به عنوان حوزه‌های انتخابیه عملکردی شناخته می‌شوند، انتخاب خواهند شد که نشان‌دهنده گروه‌های مختلف با منافع خاص و صنعتی هستند.

بر اساس قوانین جدید، تمامی 153 کاندیدای کاندیدای انتخابات نیز به دلیل وفاداری سیاسی و میهن پرستی مورد بررسی قرار گرفته اند.

پکن می‌گوید سیستم انتخاباتی «بهبود» عناصر «ضد چین» را ریشه‌کن می‌کند، مشکلات شهر را برطرف می‌کند و تضمین می‌کند که قانون‌گذاری که زمانی پرحاشیه بود، دیگر توسط چهره‌های طرفدار دموکراسی که قوانین را رعایت می‌کردند یا مخالفت می‌کردند، مختل نخواهد کرد.

اما مشخص نیست که مردم چگونه به مدل جدید واکنش نشان خواهند داد و نظرسنجی های پیش از انتخابات نشان می دهد که مشارکت کم سابقه ممکن است.

اپوزیسیون حذف شد

کنت چان، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه باپتیست هنگ کنگ، گفت که شور و شوق عمومی با سرکوب گسترده تر چین با استفاده از قانون جدید امنیت ملی که سال گذشته وضع شد و بسیاری از مخالفان را جرم انگاری کرد، کاهش یافته است.

این قانون مخالفان دموکراسی خواه هنگ کنگ را که در رای گیری روز یکشنبه شرکت نمی کنند، نابود کرده است.

بیش از 12 نفر از دموکرات‌هایی که در انتخابات پارلمانی 2016 کرسی‌های خود را به دست آوردند، در میان نزدیک به 100 نفری هستند که با اتهامات امنیت ملی روبرو هستند، که بیشتر آنها در زندان هستند. سه نفر دیگر از شهر گریخته اند.

چان به خبرگزاری فرانسه گفت: «با پس‌زمینه سرکوب جنبش دموکراسی بر اساس قانون امنیت ملی، غایب دموکرات‌ها در این انتخابات عجیب نیست.

از آنجایی که آنها غایب هستند، می ترسم اکثر حامیان آنها نیز غایب باشند.”

هوراس چئونگ، نایب رئیس DAB، بزرگترین حزب حامی پکن در شهر، گفت که انتخابات هنگ کنگ “مثلاً با سبک آمریکایی کاملاً متفاوت است”.

کری لام، رهبر هنگ کنگ بارها از مردم خواسته است که رای دهند، اما به طور همزمان استدلال می کند که مشارکت کم نشان می دهد که “دولت به خوبی کار می کند و اعتبار آن بالا است”.

در هنگ کنگ امتناع از رای دادن یا خراب کردن برگه های رای غیرقانونی نیست.

اما در اوایل سال جاری، مقامات تشویق هر کسی به تحریم انتخابات یا به صندوق انداختن رای‌های سفید یا خراب را جرم تلقی کردند.

ده نفر بر اساس این قانون دستگیر شده اند، در حالی که مقامات می گویند که آنها به دنبال صدور حکم بازداشت برای دو فعال خارج از کشور هستند.

فراخوان خارج از کشور برای تحریم

چندین فعال هنگ کنگ در خارج از کشور آشکارا از تحریم حمایت کرده اند.

الکس چاو، رهبر سابق دانشجویی، هفته گذشته به خبرگزاری AFP گفت که نادیده گرفتن انتخابات “بی خیال” بود، در حالی که همکار فعال او، سانی چونگ گفت که این نظرسنجی ها “پرده ای شبه دموکراتیک” است.

دیگران از هشتگ توییتر #ReleaseMyCandidate برای برجسته کردن نامزدهای طرفدار دموکراسی که در حال حاضر در زندان هستند استفاده کرده اند.

مقامات هنگ کنگ همچنین به وال استریت ژورنال و تایمز لندن نامه نوشته اند و هشدار داده اند که سرمقاله های اخیر ممنوعیت تحریک تحریم ها را نقض کرده اند.

برخلاف انتخابات داغ قانونگذاری سال 2016، جایی که برخی از نامزدها تا آنجا پیش رفتند که از خودمختاری هنگ کنگ دفاع کردند، نظرسنجی های روز یکشنبه با یک نامزد نسبتاً یکسان در حال تکان دادن برای بخش کوچکتری از مجلس قانونگذاری بوده است.

پلیس گفت که بیش از 10000 افسر برای جلوگیری از هرگونه اختلال مستقر خواهند شد.

در محله شمالی شونگ شویی در نزدیکی مرز با سرزمین اصلی چین، نظرات بین ساکنان در مورد اینکه آیا آنها قصد شرکت در انتخابات را دارند یا خیر، تقسیم شد.

یک زن 39 ساله که نام خانوادگی خود را Pun گذاشته بود، اصلاحات انتخاباتی پکن را ستود و گفت که قصد دارد روز یکشنبه به پای صندوق های رای برود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اکنون همه چیز مسالمت آمیز است، بحث کمتری وجود دارد و همه چیز عملی است.

اما دیگران، مانند یک مرد 60 ساله به نام چان، گفتند که او رای نخواهد داد زیرا هیچ نامزدی نمی تواند دیدگاه های او را نمایندگی کند.

او گفت: “انتخابات امسال پر از ترس است. در انتخابات گذشته می توانستیم آرای سفید بیاندازیم یا به مخالفان رای بدهیم، اما اکنون دیگر حتی این گزینه را نداریم.”

احساس می کنم انتخابات کره شمالی است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)