نظرات اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واردات اوکراین از لهستان و مجارستان – RT World News

کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: هرگونه تصمیم در مورد سیاست تجاری در داخل اتحادیه “صلاحیت انحصاری” بروکسل است.

بروکسل تصمیم لهستان و مجارستان برای ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از اوکراین را به شدت محکوم کرد. سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه ای که روز یکشنبه به رسانه ها ارسال شد، گفت: چنین اقداماتی “غیرقابل قبول” و مغایر با قوانین اتحادیه است.

لهستان اولین کشوری بود که محدودیت های موقتی را بر غلات و دانه های روغنی و همچنین برخی دیگر از محصولات کشاورزی اوکراین در روز شنبه اعمال کرد. مجارستان نیز روز یکشنبه از این روند پیروی کرد. هر دو کشور به ورود غیرقابل کنترل محصولات ارزان قیمت از اوکراین ناشی از آن اشاره کردند “فرصت های تجارت آزاد و معاف از مالیات کامل” اتحادیه اروپا به کیف اعطا کرد.

ورشو و بوداپست گفتند، اقدامات اتحادیه اروپا در تلاش برای کمک به کی یف در درگیری مداوم با مسکو منجر به “بی ثباتی” بازارهای کشاورزی در لهستان و مجارستان شده است و استدلال می کنند که اکنون باید از منافع کشاورزان خود محافظت کنند. .

ما از اعلامیه های لهستان و مجارستان در مورد ممنوعیت واردات غلات و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین مطلع هستیم. یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت و افزود که مهم است که تأکید شود سیاست تجاری در صلاحیت انحصاری اتحادیه اروپا است و بنابراین، اقدامات یکجانبه قابل قبول نیست.»


اوکراین لهستان را به نقض توافق متهم کرد

در این بیانیه همچنین آمده است برای هماهنگی و همسویی تمام تصمیمات در اتحادیه اروپا ضروری است. به خصوص در “چنین زمان های چالش برانگیزی.” در این بیانیه مشخص نشده است که آیا ورشو و بوداپست ممکن است به دلیل تصمیم خود با تحریم های بروکسل مواجه شوند یا خیر.

اتحادیه اروپا در ابتدا ابتکار عمل خود را به عنوان راهی برای کمک به صادرات خود به کشورهای فقیرتر در خاورمیانه و آفریقا معرفی کرد. با این حال، بسیاری از محصولات به اروپای شرقی ختم شده و قیمت‌های محلی را به شدت کاهش داده است.

ماه گذشته، نخست وزیران بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی خواستار اقدام کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد واردات محصولات کشاورزی اوکراین شدند و خواستار بازگرداندن تعرفه ها شدند.

یاور گچف، وزیر کشاورزی بلغارستان روز یکشنبه گفت که کشورش همچنین در حال بررسی ممنوعیت واردات اوکراین است. وزیر توسعه و فناوری لهستان، والدمار بودا، روز یکشنبه در توییتر اعلام کرد، ورشو در عین حال واردات و ترانزیت محصولات اوکراینی را از طریق خاک خود ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری اوکریفورم اوکراین، نیکولای سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور، قرار بود روز دوشنبه با همتای لهستانی خود، روبرت تلوس، دیدار و درباره مسائل ترانزیت گفت و گو کند. پیش از این، کیف، ورشو را به نقض توافقی که دو همسایه یک هفته پیش به آن دست یافته بودند، متهم کرد.