نخست وزیر سابق سودان درباره جنگ داخلی “کابوس” هشدار داد – RT World News

تخمین زده می شود که بیش از 500 غیرنظامی از زمان وقوع خشونت در اوایل ماه جاری میان جناح های ارتش رقیب جان خود را از دست داده اند.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق سودان روز شنبه گفت که تشدید درگیری‌های مسلحانه در این کشور آفریقایی می‌تواند منجر به یک جنگ داخلی شود که به گفته او یک جنگ داخلی خواهد بود. “کابوس برای جهان.”

“خدا نکند سودان به نقطه ای از جنگ داخلی برسد.” او روز شنبه در یک رویداد در نایروبی، کنیا صحبت کرد. وی افزود که معتقد است جنگ داخلی در سوریه، یمن و لیبی خواهد بود “بازی کوچک” در مقایسه با آنچه او می ترسد در سودان رخ دهد. “من فکر می کنم این یک کابوس برای جهان است.” حمدوک توضیح داد.

گمان می‌رود که حدود 500 غیرنظامی از زمان وقوع درگیری در این کشور آشفته سیاسی در 15 آوریل، عمدتاً بین نیروهای ارتش تحت کنترل عبدالفتاح البرهان و نیروهای تحت کنترل محمد حمدان داگلو – معروف به همدی – جان خود را از دست داده‌اند. فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF). اختلاف اصلی بین هر دو طرف حول محور ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش موجود سودان است.


ایالات متحده به برخی از شهروندان برای فرار از سودان کمک می کند

هر دو طرف متخاصم به طور آزمایشی با چندین آتش‌بس موافقت کرده بودند، اما هیچ‌کدام به طور قاطعانه برقرار نشدند، زیرا خشونت در خارطوم، پایتخت کشور – که قطعی گسترده برق و همچنین کمبود آب و غذا را گزارش کرده است، ادامه دارد. برآوردهای سازمان ملل حاکی از آن است که حدود 75000 نفر در پی شروع جنگ آواره شده اند، که همچنین منجر به خروج دسته جمعی کارگران خارجی از کشور شده است.

حمدوک افزود که معتقد است این درگیری یک “جنگ بی معنی” هیچ کس نیست که از این پیروز بیرون بیاید. به همین دلیل است که باید متوقف شود.» او متذکر شد.

حمدوک در اکتبر 2021 توسط فرمانده ارتش سودان، عبدالفتاح البرهان، از قدرت برکنار شد، چیزی که در بحبوحه گذار شکننده این کشور به حاکمیت دموکراتیک بود. او در بحبوحه ادعای برخی از تظاهرکنندگان مبنی بر اینکه ارتباط حمدوک با ارتش تنها برای کمک به تسلط نظامی به قدرت بوده است، قبل از تصمیم به استعفا در ژانویه، تحت شرایط تقسیم قدرت با ارتش البرهان به دولت بازگشت.

سودان پیش از این بین سال‌های 1993 تا 2019 توسط عمر البشیر، رهبر اقتدارگرا اداره می‌شد، قبل از اینکه او نیز پس از اعتراضات گسترده منجر به کودتای نظامی از سمت خود برکنار شود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: