ضرر میلیاردها دلاری لهستان به دلیل ممنوعیت نفت روسیه – FT

شرکت نفت دولتی ورشو که مجبور به جستجوی منابع گران‌تر است، هر روز 27 میلیون دلار ضرر می‌کند.

مدیرعامل این شرکت روز یکشنبه به فایننشال تایمز گفت: شرکت نفت دولتی لهستان پی‌کی‌ان اورلن به دلیل تفاوت قیمت نفت ارزان‌تر روسیه و منابع گران‌تر، روزانه 27 میلیون دلار را از دست می‌دهد. علیرغم ممنوعیت ورشو در مورد نفت خام روسیه که به خزانه آن لطمه می زند، این شرکت خواهان اعمال تحریم های شدیدتر است.

لهستان در مارس گذشته متعهد شد که واردات نفت روسیه را تا پایان سال 2022 متوقف کند. دانیل اوبایتک، مدیر عامل شرکت، به روزنامه گفت: برای پی‌کی‌ان اورلن، این بدان معناست که نفتی که می‌خرد اکنون 30 دلار در هر بشکه بالاتر از قبل قیمت دارد.

“من آن را باخت نمی نامم” او پافشاری کرد. این یک هزینه بازار است که برای هر شرکتی که نفت از روسیه وارد نمی کند اعمال می شود.

در حالی که اتحادیه اروپا واردات نفت از طریق دریا از روسیه را ممنوع کرده است، تاکنون نفت خام روسیه را که در امتداد خط لوله دروژبا – که قلب روسیه را به اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک، اتریش و آلمان متصل می‌کند، معاف کرده است.

ادامه مطلب

RT
قزاقستان نفت خود را از طریق روسیه به آلمان ارسال می کند

لهستان یکی از سرسخت ترین حامیان ممنوعیت انرژی روسیه در سراسر اتحادیه اروپا بوده است، با این حال PKN Orlen به خرید نفت روسیه برای مصرف داخلی از طریق خط Druzhba ادامه داد و تا آنجا پیش رفت که در ماه مارس از اپراتور روسی خط لوله – Tatneft – شکایت کرد. جریان به دلیل عدم پرداخت متوقف شد.

این شرکت ماه گذشته قرارداد خود را با تاتنفت قطع کرد، اما همچنان به پردازش نفت روسیه در پالایشگاه خود در جمهوری چک ادامه می دهد.

جایگزینی کامل نفت روسیه مستلزم بهبود لجستیک عرضه نفت است که ما با دولت چک روی آن کار می کنیم. Obajtek به عنوان توضیحی به فایننشال تایمز ارائه کرد.

اوبایتک آلمان را به دلیل خرید نفت قزاقستان از طریق خط دروژبا محکوم کرد و اعلام کرد که طرف آلمانی بهتر است در مورد اخلاقی بودن کاری که انجام می دهند تجدید نظر کند. وی در ادامه مدعی شد که روسیه با وجود تحریم ها از واسطه ها برای فروش محصولات پتروشیمی پالایش شده در اروپا استفاده می کند.

“به طور خلاصه،” او گفت. من فکر می کنم که تحریم ها باید شدیدتر باشد.

اوبایتک منافع مالی در انتقاد از استفاده آلمان از خط لوله روسیه برای واردات نفت قزاقستان دارد. او توضیح داد که شرکت او است “بسیار علاقه مند به بازار آلمان،” و در نظر دارد تا نفت را به کشور بفروشد “نوعی جایگزین تنوع.”