شورای امنیت سازمان ملل از طالبان می خواهد که ممنوعیت زنان را “به سرعت معکوس کند”.

شورای امنیت سازمان ملل از طالبان می خواهد که ممنوعیت زنان را

شورای امنیت از طالبان خواسته است که «سیاست‌های ضد زنان در افغانستان را به سرعت تغییر دهند.

سازمان ملل:

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از طالبان می‌خواهد تا به سرعت تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان را لغو کند و به‌ویژه ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل را محکوم کرد.

این قطعنامه که به اتفاق آرا توسط همه 15 عضو شورا تصویب شد، گفت که ممنوعیت اعلام شده در اوایل آوریل “تضعیف حقوق بشر و اصول بشردوستانه” است.

به طور گسترده‌تر، شورا از طالبان خواست تا «به سرعت سیاست‌ها و رویه‌هایی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، معکوس کنند».

در این بیانیه به دسترسی به آموزش، اشتغال، آزادی رفت و آمد و «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی» اشاره شده است.

شورا همچنین از «همه دولت‌ها و سازمان‌ها خواست تا از نفوذ خود استفاده کنند» تا «برگرداندن فوری این سیاست‌ها و شیوه‌ها را ترویج کنند».

این نهاد بر “وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی” و “اهمیت حیاتی تداوم حضور” ماموریت سازمان ملل در افغانستان و سایر آژانس های سازمان ملل تاکید کرد.

لانا زکی نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت: «جهان ساکت نخواهد نشست، زیرا زنان در افغانستان از جامعه پاک می شوند.

اما علیرغم رای مثبت کشورش به قطعنامه، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه از متن انتقاد کرد و گفت که به اندازه کافی پیش نمی رود و غرب را مقصر می داند.

وی گفت: «ما به شدت متاسف و ناامید هستیم که گام‌ها و رویکردها و متون جاه‌طلبانه‌تر توسط همکاران غربی مسدود شد.

او با اشاره به مسدود شدن 7 میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده پس از تسلط طالبان بر کشور گفت: “اگر شما اینقدر صادق هستید، چرا دارایی هایی را که از کشور دزدیده اید و بدون هیچ پیش شرطی پس نمی دهید.” در سال 2021

در ماه سپتامبر، ایالات متحده از ایجاد صندوقی مستقر در سوئیس برای مدیریت نیمی از پول خبر داد.

سازمان ملل متحد در 4 آوریل اعلام کرد که طالبان زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل در سراسر کشور منع کرده است، ممنوعیتی که قبلاً از سازمان های غیردولتی در امان بود.

این اقدام موجب مخالفت غرب و بازنگری سازمان ملل در مورد عملیات سازمان جهانی در افغانستان شد که قرار است تا 5 می ادامه یابد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هفته آینده نشستی را با نمایندگان کشورهای مختلف در دوحه ترتیب می دهد تا “تعهد بین المللی را در مورد اهداف مشترک برای یک راه پایدار به جلو در وضعیت افغانستان تقویت کند.”

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت 2021، این گروه به تفسیر سختگیرانه خود از اسلام بازگشته است که اولین دوره قدرت خود را از سال 1996 تا 2001 نشان می دهد.

مجموعه ای از محدودیت ها برای زنان افغان شامل ممنوعیت آنها از تحصیلات عالی و بسیاری از مشاغل دولتی است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)