سوئد می گوید قانون ضد تروریسم باید ترکیه را راضی کند – RT World News

آنکارا از درخواست استکهلم برای عضویت در ناتو جلوگیری کرد و این کشور شمال اروپا را به پناه دادن به تروریست های کرد متهم کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه گفت که قانون جدید ضد تروریسم باید راه را برای امضای ترکیه برای پیوستن سوئد به ناتو هموار کند. این کشور اسکاندیناوی سال گذشته برای عضویت در بلوک نظامی از فنلاند درخواست داد، اما آنکارا از تصویب هر یک از این پیشنهادها بدون امتیازات قابل توجه خودداری کرد.

“این قانون جدید، روزنه ای را در قوانین ضد تروریستی موجود ما می بندد.” بیلستروم به خبرنگاران گفت. سوئد قبلا مشارکت در یک سازمان تروریستی را ممنوع نکرده است. اکنون این کار را انجام خواهیم داد.»

این قانون در اوایل ماه جاری توسط پارلمان سوئد تصویب شد و از هفته جاری اجرایی می شود. برای ترکیه، عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می‌داند، جرم انگاری می‌کند و ارائه کمک‌های مالی یا لجستیکی به این سازمان را برای سوئدی‌ها غیرقانونی می‌داند.


آمریکا خواستار تصویب پیشنهاد سوئد در ناتو شد

با وجود قانون، بیلستروم گفت که انتظار دارد پیام‌های روشنی منتشر می‌شود که سوئد به خانواده ناتو خوش آمد می‌گوید و انتظار زیادی وجود دارد که ما قبلاً عضو آن باشیم. [the bloc’s upcoming summit in] ویلنیوس.”

سوئد و فنلاند بی طرفی خود را کنار گذاشتند و تابستان گذشته درخواست پیوستن به بلوک تحت رهبری ایالات متحده را دادند. الحاق به ناتو مستلزم رضایت یکپارچه همه اعضای موجود است، با این حال، ریس طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از دو متقاضی خواست تحریم‌های تسلیحاتی ترکیه را لغو کنند، تروریست‌های ادعایی کرد و گولنیست را استرداد کنند و فعالیت‌های پ‌ک‌ک را در داخل مرزهای خود سرکوب کنند.

فنلاند و سوئد در یادداشت سه جانبه ای که ژوئن گذشته امضا شد با این خواسته ها موافقت کردند. آنکارا تنها در ماه مارس و پس از تصویب قوانین سختگیرانه ضد تروریسم، فنلاند را مطابق با آن تلقی کرد، و درخواست سوئد از آن زمان تا به حال متوقف شده است و اردوغان اعلام کرد که موفقیت آمیز بوده است. “مستقیماً به گام‌های مشخصی که سوئد برمی‌دارد مرتبط خواهد بود.” در “مبارزه با تروریسم”

بیشتر بخوانید:
در آغوش گرفتن امپراتوری: الحاق به ناتو برای فنلاند که زمانی بی طرف معروف بود چه معنایی دارد؟

سوئد می‌توانست از پذیرش خواسته‌های اردوغان اجتناب کند، در صورتی که رهبر ترکیه در انتخابات مجدد خود در روز یکشنبه شکست می‌خورد. رقیب او، کمال قلیچداراوغلو، در ماه آوریل وعده داد که در صورت به دست گرفتن قدرت، وتوی اردوغان را لغو خواهد کرد، اما اردوغان در دور دوم پیروز شد در حالی که حزبش کنترل پارلمان را حفظ کرد.

با توجه به اینکه اردوغان هنوز هم به این موضوع اشاره می کند، قانون جدید سوئد احتمالا به زودی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. فخرالدین آلتون، سخنگوی ریاست جمهوری روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه از سوئد می خواهد تعدادی از افرادی را که پرچم پ.ک.ک را بر روی ساختمان پارلمان سوئد در جریان انتخابات ترکیه نصب کرده اند، مورد تحقیق و تعقیب قرار دهد و از تظاهرات اعضای پ.ک.ک در تظاهرات بعدی علیه ناتو جلوگیری کند. هفته