روسیه اوکراین و آمریکا را متهم به بمب گذاری در خودروی خود می کند که نویسنده طرفدار کرملین را مجروح کرد

روسیه اوکراین و آمریکا را متهم به بمب گذاری در خودروی خود می کند که نویسنده طرفدار کرملین را مجروح کرد

زاخار پریلپین، نویسنده برجسته ملی‌گرای روسی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده زخمی شد.

زاخار پری‌پین، نویسنده برجسته ملی‌گرای روسی، در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده که راننده‌اش را در روز شنبه کشته شد، مجروح شد و بازرسان گفتند یک مظنون بازداشت شده اعتراف کرده است که از طرف اوکراین عمل کرده است.

این حمله سه روز پس از آن صورت گرفت که کرملین اعلام کرد اوکراین تلاش کرده است با هواپیماهای بدون سرنشین کرملین را هدف قرار دهد – اوکراین هرگونه ارتباطی با این حمله را رد کرد.

وزارت خارجه روسیه، اوکراین و کشورهای غربی را که از آن حمایت می‌کنند، به‌ویژه ایالات متحده را به دلیل حمله اخیر به نویسنده، طرفدار سرسخت عملیات نظامی مسکو در اوکراین، متهم کرد.

سرویس‌های امنیتی اوکراین در پاسخ استاندارد خود از تایید یا رد دخالت خودداری کردند. یک مقام ارشد اوکراینی روسیه را به صحنه سازی این حادثه متهم کرد.

کمیته تحقیقات دولتی روسیه اعلام کرد که خودروی آئودی Q7 متعلق به پریلپین در روستایی در منطقه نیزنی نووگورود، در حدود 400 کیلومتری شرق مسکو منفجر شد که آن را یک اقدام تروریستی می‌دانست. گفته می شود پریلپین به بیمارستان منتقل شده است.

کمیته عکسی منتشر کرد که نشان می‌داد خودروی سفید رنگ واژگون شده روی مسیری در کنار یک چوب و دهانه‌ای عمیق در کنار آن و تکه‌های فلزی پراکنده در آن نزدیکی است.

کمیته بعداً بیانیه ای صادر کرد و گفت که بازرسان در حال بازجویی از مظنون به نام الکساندر پرمیاکوف هستند.

در بیانیه ای که توسط یک زن یونیفرم پوش قرائت شد، آمده است: «مظنون بازداشت شد و در جریان بازجویی، شهادت داد که به دستور سرویس های ویژه اوکراین عمل کرده است».

فرماندار منطقه نیژنی نووگورود، گلب نیکیتین، در تلگرام گفت که پزشکان پری‌پین را با موفقیت عمل کردند و او اکنون برای کمک به بهبودی تحت آرام‌بخشی قرار دارد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: مسئولیت این اقدامات تروریستی و سایر اقدامات تروریستی نه تنها بر عهده مقامات اوکراینی است، بلکه حامیان غربی آن‌ها، در وهله اول، آمریکاست…

در این بیانیه آمده است که ناکامی واشنگتن در محکوم کردن این حملات و سایر حملات برای دولت آمریکا “خودآشکار” است.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که مظنون “بومی اوکراین” بوده و در گذشته به جرم سرقت با خشونت محکوم شده بود.

سرویس امنیتی SBU اوکراین پاسخ استاندارد خود را مبنی بر امتناع از تایید یا رد دخالت در بمب گذاری صادر کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که معتقد است مقامات روسیه این حمله را ترتیب داده‌اند.

پودولیاک به تلویزیون اوکراین گفت: «همه می‌دانند که این یک اجرای صحنه‌ای است. این صحنه نمایش است و بمب گذاری در کرملین مخاطبان داخلی را هدف قرار داده است.»

این رمان نویس سومین شخصیت برجسته طرفدار جنگ بود که از زمان تهاجم تمام عیار مسکو به همسایه اش در فوریه 2022 هدف بمب قرار گرفت.

روسیه اوکراین را مسئول کشته شدن داریا دوگینا روزنامه نگار و ولادلن تاتارسکی وبلاگ نویس جنگی در دو حمله قبلی دانسته و کیف نیز دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

سایت خبری اوکراینی UNIAN یک نظرسنجی آنلاین برگزار کرد و از خوانندگان پرسید که بعد از دوگینا، تاتارسکی و پری‌پین، «در پانتئون مبلغان روس» چه کسانی باید هدف قرار بگیرند.

مقامات کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. هیچ اظهارنظری بلافاصله از سوی وزارت خارجه بریتانیا در دسترس نیست.

مسکو می گوید اوکراین از طرف آمریکا عمل می کند

این دومین بار در این هفته است که مسکو اوکراین را به انجام حملات تروریستی از جانب غرب متهم می‌کند، روایتی که به نظر می‌رسد با فوریت فزاینده آن را پیش می‌برد، اما کیف و واشنگتن آن را بی‌اساس می‌دانند.

روز چهارشنبه روسیه اوکراین را به تلاش برای کشتن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با حمله هواپیمای بدون سرنشین شبانه به کرملین متهم کرد. اوکراین نیز این موضوع را تکذیب کرد و کاخ سفید گفت اتهامات مبنی بر دست داشتن واشنگتن در آن “دروغ” است.

پریلپین اغلب در شبکه های اجتماعی با بیش از 300000 دنبال کننده در تلگرام و وب سایت و کانال یوتیوب خود از جنگ اوکراین حمایت می کند.

او قبل از تهاجم سال گذشته برای نیروهای نیابتی روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین جنگید و یک واحد نظامی را در آنجا رهبری کرد و در مصاحبه‌ای در یوتیوب در سال 2019 به خود می‌بالید که واحد او “مردم را به تعداد زیادی کشته است”.

او گفت: «این افراد مرده اند، دفن شده اند و … تعدادشان زیاد است. “هیچ واحد در میان گردان های دونتسک چنین نتایجی نداشت. کاری که ما در آنجا انجام دادیم، هرج و مرج ظالمانه ای بود… حتی یک فرمانده میدانی به اندازه من نتیجه ای نداشت.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)