حکم پوتین می تواند نشست بریکس – آفریقای جنوبی – RT World News را از مسیر خارج کند

اگرچه پرتوریا شریک نزدیک مسکو است، اما قانوناً موظف است احضار دادگاه کیفری بین‌المللی را اجرا کند.

حکم دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یک رای صادر کرد “آچار در کار” سخنگوی سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز چهارشنبه گفت: نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی در ماه اوت برگزار خواهد شد.

آفریقای جنوبی به عنوان یکی از امضاکنندگان اساسنامه سال 2002 رم، موظف است حکم دادگاه کیفری بین‌المللی برای دستگیری پوتین را اجرا کند. با این حال، این کشور همچنین میزبان اجلاس سران بریکس امسال است، که در آن رهبران بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – قرار است در آن دیدار کنند.

انتظار می رود همه سران کشورها در این اجلاس شرکت کنند. اما اکنون آچاری در قالب این حکم دادگاه بین‌المللی کیفری در دست اجرا داریم.» وینسنت ماگونیا، سخنگوی رامافوزا به خبرنگاران گفت.

«آنچه که حکم می‌کند این است که تعاملات بیشتری از نظر نحوه مدیریت آن وجود داشته باشد و این تعاملات در حال انجام است». مگونیا ادامه داد. به محض اینکه آنها به نتیجه رسیدند، اطلاعیه های لازم انجام خواهد شد.


بریکس وزن اقتصادی بیشتری نسبت به مطالعه G7 دارد

دولت رامافوسا از زمان صدور حکم از معضل حول و حوش آن آگاه بوده است، به طوری که ماه گذشته ماگونیا از بیان اینکه آیا پرتوریا آن را اجرا خواهد کرد یا نه، خودداری کرد. رامافوزا روز سه‌شنبه اعلام کرد که فرستاده‌ای را به واشنگتن می‌فرستد تا در مورد او توضیح دهد “غیر متعهد” موضع در مورد مناقشه اوکراین

آفریقای جنوبی و روسیه از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از کنگره ملی آفریقایی ضد آپارتاید حمایت کرد، که امروزه توسط رامافوزا رهبری می شود، شرکای نزدیکی بوده اند. تحت رهبری او، آفریقای جنوبی از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین یا تحریم مسکو خودداری کرده است، در حالی که ارتش این کشور در اوایل سال جاری در تمرینات مشترک با نیروهای روسیه و چین شرکت کرد.

پرتوریا مشکلات خاص خود را با دیوان کیفری بین‌المللی دارد و در سال 2017 به دلیل شکست در دستگیری عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق سودان، زمانی که در سال 2015 برای نشست رهبران آفریقا از این کشور بازدید کرد، توسط دادگاه محکوم شد. پس از این حادثه، مقامات آفریقای جنوبی درخواست خروج از دادگاه کردند، تصمیمی که بعداً پس از حکم دادگاه عالی که چنین اقدامی را مغایر قانون اساسی تشخیص داد، لغو شد.

بیشتر بخوانید:
کشور اتحادیه اروپا می گوید پوتین را دستگیر نمی کند

دادگاه در صدور حکم، پوتین و ماریا لووا-بلووا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را متهم کرد «اخراج غیرقانونی» از کودکان از مناطق اشغالی اوکراین این اتهامات به تلاش های روسیه برای تخلیه غیرنظامیان به دور از مناطق – عمدتاً در منطقه عمدتاً روسی زبان دونباس – که توسط ارتش اوکراین گلوله باران شده است، اشاره دارد.

روسیه – که مانند ایالات متحده، چین و هند صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسد – این حکم را رد کرده است. “از نظر حقوقی باطل و باطل.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: