حبس 8 روزه عمران خان، او ادعای شکنجه، “اجازه استفاده از توالت را ندارد”

حبس 8 روزه عمران خان، او مدعی شکنجه، «مجاز استفاده از توالت نیست»

عمران خان دیروز در یک پرونده فساد مالی دستگیر شد

اسلام آباد/دهلی نو:

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان به مدت هشت روز در بازداشت نهاد عالی مبارزه با فساد این کشور قرار گرفت. پاسخگویی ملی (NAB) از دادگاهی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، جایی که آقای خان امروز در آنجا حاضر شد، به دلیل بازجویی در پرونده های فساد به مدت 10 روز بازداشت درخواست کرده بود.

آقای خان دیروز در جریان یک جلسه استماع معمول در اسلام آباد دستگیر شد. او قبل از حضور در پشت درهای بسته در یک دادگاه ویژه در مقر پلیس، یک شبه به مکان نامعلومی منتقل شد.

آقای خان در دادگاه ادعا کرد که در بازداشتگاه شکنجه شده و حتی اجازه استفاده از دستشویی را نداشته است.

سوپراستار سابق کریکت که همچنان در پاکستان محبوبیت دارد، ادعا کرد که برای ایجاد یک حمله قلبی آهسته به او آمپول داده شده است.

دادگاه اسلام آباد در تاریخ 17 می به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

تظاهرات گسترده ای در سراسر پاکستان توسط حامیان آقای خان آغاز شده است. اعتراضات منجر به تخریب گسترده اموال شده است.

آقای خان می‌گوید که پرونده‌های حقوقی بی‌شمار بخشی از تلاش‌های دولت و تشکیلات نظامی در حال مبارزه برای جلوگیری از بازگشت او به قدرت است.

این درام ماه‌ها بحران سیاسی را دنبال می‌کند که طی آن آقای خان، که در آوریل سال گذشته برکنار شد، کمپین بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش پاکستان به راه انداخته است.

دستگیری آقای خان نیز ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ارتش او را به اتهام دست داشتن یک افسر ارشد در توطئه برای کشتن او سرزنش کرد.

سیاستمداران پاکستانی از زمان تأسیس این کشور در سال 1947 مکرراً دستگیر و زندانی شده‌اند، اما تعداد کمی از آنها مستقیماً ارتشی را که دست‌کم سه کودتا انجام داده و بیش از سه دهه حکومت کرده است، به چالش کشیده‌اند.

وزارت کشور پاکستان دستور قطع خدمات اینترنت همراه و محدود کردن دسترسی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب را صادر کرده است.

مقامات دستور داده اند که مدارس در سراسر کشور تعطیل شوند – با لغو امتحانات پایان سال برای دانش آموزان.

صدها افسر پلیس در سراسر کشور مجروح شده اند، در حالی که در پرجمعیت ترین استان پنجاب پاکستان نزدیک به 1000 نفر دستگیر شده اند و به ارتش دستور داده شده است که برای حفظ صلح مستقر شوند.

با ورودی های AFP