توییتر ارسال تصاویر افراد بدون رضایت را ممنوع کرده است

توییتر ارسال تصاویر افراد بدون رضایت را ممنوع کرده است - چرا این یک چیز خوب است

توییتر دیگر اجازه “اشتراک گذاری تصاویر یا ویدئوهای افراد خصوصی بدون رضایت آنها” را نخواهد داد.

توییتر اخیرا اعلام کرد که دیگر اجازه نمی دهد “به اشتراک گذاری رسانه های خصوصی، مانند تصاویر یا ویدئوهای افراد خصوصی بدون رضایت آنها”. حرکت از طریق اعمال می شود یک گسترش از پلتفرم رسانه های اجتماعی اطلاعات خصوصی و سیاست رسانه ای.

از نظر عملی، این بدان معنی است که اگر عکاس رضایت افرادی را که قبل از به اشتراک گذاشتن مورد در توییتر گرفته اند، جلب نکرده باشد، می توان عکس ها و فیلم ها را حذف کرد. افرادی که بدون رضایت تصویر خود را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده اند می تواند گزارش دهد این پست، و توییتر تصمیم خواهد گرفت که آیا حذف شود یا خیر.

مطابق با توییتر، این تغییر در پاسخ به “نگرانی های فزاینده در مورد سوء استفاده از رسانه ها و اطلاعاتی است که در سایر نقاط آنلاین به عنوان ابزاری برای آزار، ارعاب و افشای هویت افراد موجود نیست”.

در حالی که این حرکت نشان دهنده تغییر به سمت حفاظت بیشتر از حریم خصوصی افراد است، سوالاتی در مورد اجرا و اجرا وجود دارد.

برخلاف برخی از کشورهای اروپایی – برای مثال فرانسه، فرهنگ حفظ حریم خصوصی قوی در مورد حقوق تصویر بر اساس ماده 9 قانون مدنی فرانسه دارد – بریتانیا سنت قوی از حقوق تصویر ندارد.

این بدان معنی است که افراد نمی توانند برای جلوگیری از انتشار آزادانه تصویر خود در فضای مجازی انجام دهند، مگر اینکه تصور شود که تحت حمایت قانونی محدودی قرار می گیرد. برای مثال، در شرایط مربوطه ممکن است یک فرد تحت بند 33 قانون عدالت کیفری و دادگاه‌ها 2015 محافظت شود که به سوء استفاده جنسی مبتنی بر تصویر می‌پردازد. اگر تصور شود که تصویر با قوانین کپی رایت یا حفاظت از داده ها مغایرت دارد، ممکن است حفاظت قانونی نیز در دسترس باشد.

از یک سو، آزادی عکاسی به شدت توسط رسانه ها و عکاسان دفاع می شود. از سوی دیگر، عکس‌های خصوصی، ناخواسته یا تحقیرآمیز با تضاد حقوق بین عکاس (صاحب قانونی عکس) و عکس‌برداری شده (اغلب هیچ ادعایی برای تصویر ندارند) می‌توانند باعث ناراحتی و ناراحتی قابل توجهی شوند.

تحقیقات من

برای دوره دکتری خود، 189 بزرگسال ساکن انگلستان و ولز را در مورد تجربیات آنها از تصاویر به اشتراک گذاشته شده آنلاین، به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی، بررسی کردم. یافته های من اوایل امسال منتشر شد.

اگرچه برخی از شرکت‌کنندگان از دیدن تصاویری که به صورت آنلاین از خود به اشتراک گذاشته شده بودند آزار نمی‌دادند یا حتی خوشحال می‌شدند، برای برخی دیگر، یافتن تصاویری که با ارسال آن موافقت نمی‌کردند، احساس ناراحتی می‌کردند. همانطور که یکی از شرکت کنندگان گفت:

خوشبختانه من خیلی بد به نظر نمی رسیدم و کار احمقانه ای انجام نمی دادم، اما ترجیح می دادم تصاویری را که از خودم در انظار عمومی ظاهر می شود کنترل کنم.

دیگری گفت:

از اینکه تصویرم بدون اجازه من در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، بسیار عصبانی بودم.

اکثریت اندکی از پاسخ دهندگان از افزایش حمایت قانونی از حقوق فردی حمایت کردند به این معنی که تصویر آنها نمی تواند بدون رضایت مورد استفاده قرار گیرد (55٪ موافق، 27٪ مطمئن نبودند و 18٪ مخالف). در همین حال، 75 درصد از پاسخ دهندگان احساس کردند که سایت های رسانه های اجتماعی باید نقش بیشتری در حفاظت از حریم خصوصی داشته باشند.

متوجه شدم که مردم لزوماً در این زمینه به دنبال حمایت قانونی نیستند. بسیاری فقط به دنبال راهی بودند، مثلاً این که عکس‌هایی که بدون مجوز در رسانه‌های اجتماعی پست می‌شوند، به درخواست شخصی که از آنها عکس گرفته می‌شود، عادی است.

تغییر خط مشی توییتر نشان دهنده یک راه حل عملی است که به افراد کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از تصویرشان می دهد. این ممکن است به خصوص از منظر ایمنی برای گروه های توییتر مفید باشد شناسایی کرده استکه شامل زنان، فعالان، مخالفان و اعضای جوامع اقلیت می شود. به عنوان مثال، تصویری که موقعیت زنی را که از خشونت خانگی فرار کرده است را نشان می دهد، می تواند در صورت مشاهده تصویر توسط متجاوز، آن فرد را در معرض خطر جدی قرار دهد.

همچنین ممکن است برای کودکانی که در معرض «اشتراک گذاری» قرار دارند مفید باشد – داشتن تصاویری که والدینشان در هر مرحله از رشد به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند. در تئوری، این کودکان اکنون می‌توانند این تصاویر را پس از رسیدن به سن کافی برای درک نحوه گزارش آن گزارش کنند. از طرف دیگر، آنها می توانند نماینده ای داشته باشند که این کار را برای آنها انجام دهد.

مشکلات دندانی

این تغییر به‌طور قابل‌توجهی باعث ایجاد حیرت، به‌ویژه در میان عکاسان شده است. گروه آزادی‌های مدنی Big Brother Watch از این سیاست به دلیل “بیش از حد گسترده” انتقاد کرده است و استدلال می‌کند که این سیاست منجر به سانسور آنلاین خواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که این ممنوعیت کلی برای تصاویر افراد نیست. توییتر گفته است که تصاویر یا ویدیوهایی که مردم را در رویدادهای عمومی (مانند تظاهرات بزرگ یا رویدادهای ورزشی) به طور کلی نشان می دهد. نقض نمی کند سیاست.

آنها همچنین توجه را به تعدادی از استثناها، از جمله جایی که تصویر ارزش خبری دارد، برای منافع عمومی یا جایی که سوژه یک شخصیت عمومی است. اما اینکه چگونه منافع عمومی تفسیر خواهد شد از وضوح بیشتری بهره مند خواهد شد. به همین ترتیب، چگونگی اعمال این سیاست برای رسانه ها کاملاً مشخص نیست.

در عرض یک هفته پس از راه اندازی این سیاست، قبلاً چند مشکل ایجاد شده بود. گزارش‌های هماهنگ گروه‌های افراطی مربوط به عکس‌های خود در گردهمایی‌های نفرت‌پراکنی، گزارش‌ها به تعلیق تعداد زیادی حساب توییتری متعلق به محققان و روزنامه‌نگاران ضد افراط‌گرایی به اشتباه منجر شد. توییتر گفت که اشتباهات را تصحیح کرده و یک بررسی داخلی را آغاز کرده است.

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر گروه‌های اقلیت در اشتراک‌گذاری تصاویری که سوءاستفاده یا بی‌عدالتی را برجسته می‌کند، مانند خشونت پلیس، دچار مشکل شوند، ممکن است از این سیاست آسیب ببینند. اگرچه توییتر گفته است که چنین رویدادهایی به دلیل اخباری بودن از این قانون مستثنی می شوند، اما نحوه اجرای این امر هنوز مشخص نیست.

قطعاً مسائلی وجود دارد که باید برطرف شود. اما در نهایت، این تغییر خط مشی پتانسیل محافظت از حریم خصوصی افراد و تسهیل یک رویکرد در نظر گرفته شده تر برای اشتراک گذاری تصاویر را دارد.گفتگو

(نویسنده: هالی هنکوک، مدرس حقوق کیفری، دانشگاه آنگلیای شرقی)

این مقاله با مجوز Creative Commons از The Conversation بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)