توقیف نفتکش ایران در آبهای خلیج فارس، دومین نفتکش در یک هفته: نیروی دریایی آمریکا

توقیف نفتکش ایران در آبهای خلیج فارس، دومین نفتکش در یک هفته: نیروی دریایی آمریکا

نفتکش نیووی که روز چهارشنبه توقیف شد از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حال حرکت بود.

دبی:

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایران دومین نفتکش را در یک هفته گذشته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است که آخرین تشدید تنش در یک سری توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس از سال 2019 است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین اعلام کرد: نفتکش نیووی با پرچم پاناما در ساعت 6:20 صبح (0220 به وقت گرینویچ) هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شد.

خبرگزاری میزان به نقل از قوه قضائیه، دادستان تهران در اولین واکنش از توقیف نفتکش با دستور مقام قضایی خبر داد. هیچ جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

این حادثه پس از آن رخ داد که ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال به نام Advantage Sweet را در خلیج عمان توقیف کرد. اداره ثبت پرچم جزایر مارشال روز سه شنبه اعلام کرد که این نفتکش توسط مقامات ایرانی در بندرعباس نگهداری می شود.

شرکت امنیت دریایی آمبری گفته است که بر این باور است که توقیف Advantage Sweet توسط ایران در واکنش به توقیف اخیر از طریق حکم دادگاه توسط ایالات متحده یک محموله نفتی در کشتی نفتکش سوئز راجان جزایر مارشال بوده است.

نیروی دریایی ارتش اعلام کرد نفتکش نیووی که روز چهارشنبه توقیف شده بود از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حال حرکت بود که توسط قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجبور به تغییر مسیر به سمت آب های سرزمینی ایران شد.

داده‌های ردیابی کشتی Refinitiv نشان می‌دهد که Niovi آخرین موقعیت خود را در ساعت 0231 GMT روز چهارشنبه در سواحل عمان در تنگه هرمز با مقصد فجیره گزارش کرد.

بر اساس پایگاه داده کشتیرانی سازمان بین المللی دریانوردی، مالک Niovi شرکت Grand Financing است و کشتی توسط Smart Tankers مستقر در یونان مدیریت می شود که بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس داده های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده های نفتی جهان از تنگه هرمز می گذرد، یک نقطه تنگه تنگ بین ایران و عمان.

اداره ثبت پرچم جزایر مارشال روز سه‌شنبه در مشاوره‌ای اعلام کرد: افزایش فعالیت‌های نظامی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در این مناطق همچنان تهدیدی جدی برای کشتی‌های تجاری است.

در ارتباط با این تهدیدات، احتمال اشتباه در محاسبه یا شناسایی اشتباه وجود دارد که می تواند منجر به اقدامات تهاجمی شود.»

از سال 2019، در زمان تنش بین ایالات متحده و ایران، مجموعه‌ای از حملات به کشتی‌ها در آب‌های استراتژیک خلیج فارس صورت گرفته است.

مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهانی از سپتامبر به دلیل طیفی از موضوعات از جمله سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی توسط جمهوری اسلامی، فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهران به روسیه و تسریع برنامه هسته ای این کشور متوقف شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)