ترکیه در نشست مهم ناتو – سوئد – اخبار RT World شرکت نخواهد کرد

کلید گسترش اتحادیه در دست آنکارا است، اما مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه، از گردهمایی در اسلو صرف نظر خواهد کرد.

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه گفت مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست وزرای خارجه ناتو در اسلو این هفته شرکت نخواهد کرد. غیبت چاووش اوغلو به این معنی است که علیرغم اصرار استکهلم مبنی بر آماده بودن سوئد، هیچ پیشرفتی فوری در درخواست سوئد برای عضویت در ناتو حاصل نخواهد شد.

بیلستروم به رویترز گفت که امیدوار است با چاووش اوغلو در پایتخت نروژ دیدار کند، اما این دو در آینده به عنوان بخشی از توافقنامه ای که سال گذشته در مادرید امضا کردند، گفتگو خواهند کرد.

بیلستروم گفت این توافق خیلی مهمتر از دو وزیر است که بنشینند و قهوه بنوشند.

سوئد، فنلاند و ترکیه سال گذشته توافق کردند که دو کشور اسکاندیناوی تحریم‌های تسلیحاتی ترکیه را لغو کنند، تروریست‌های ادعایی کرد و گولنیست را استرداد کنند و فعالیت‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را در داخل مرزهای خود سرکوب کنند. آنکارا وتوی خود را برای پیوستن به ناتو لغو کرد.


سوئد اعتراض آتش زدن قرآن را ممنوع کرد

الحاق به بلوک تحت رهبری ایالات متحده مستلزم رضایت یکپارچه همه اعضای موجود است. ترکیه پیشنهاد فنلاند را در ماه مارس پس از تصویب قوانین سختگیرانه ضد تروریسم امضا کرد، در حالی که بیلستروم گفت که قوانین مشابهی که این هفته در سوئد لازم الاجرا می شود باید خواسته های آنکارا را برآورده کند.

بیلستروم نیز این را گفته است “انتظار زیادی وجود دارد که ما عضو شویم” قبل از اینکه رهبران ناتو برای نشست سالانه خود در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه ملاقات کنند. نشست این هفته در اسلو تنها نشست ناتو است که قبل از نشست ویلنیوس برنامه ریزی شده است و به بیلستروم و چاووش اوغلو شش هفته فرصت می دهد تا بررسی کنند که آیا قانون جدید سوئد برای آنکارا برای لغو وتو کافی است یا خیر.

به غیر از ترکیه، مجارستان تنها عضو ناتو است که درخواست عضویت سوئد را تایید نکرده است. بوداپست از حمایت استکهلم از اقدام قانونی علیه سیاست‌های محافظه‌کار دگرباشان جنسی و مهاجرت به عنوان عامل اصلی این بن‌بست یاد کرده است.