برنامه ریزی برای مبارزه با همه گیری های آینده در حال ساخت توسط اعضای WHO – RT World News

اعضای سازمان جهانی بهداشت (WHO) با ایجاد یک معاهده بین‌المللی در مورد پیشگیری و پاسخ به بیماری همه‌گیر در آینده در جلسه این هفته در ژنو موافقت کردند.

پیش‌نویس قطعنامه آغاز روند معاهده در جریان مذاکرات آخر هفته تضمین شد و اکنون انتظار می‌رود در نشست سه روزه اعضا در ژنو که از دوشنبه آغاز می‌شود، رسمیت یابد.

ادامه مطلب


نوع Omicron خطر جهانی

در صورت رسمی شدن، این قطعنامه راه را برای ایجاد یک نهاد بین دولتی که وظیفه تهیه پیش نویس و مذاکره بر سر توافق را بر عهده دارد، هموار می کند که می تواند تا ماه مه 2024 آماده شود. این توافق بر پیشگیری، آمادگی و واکنش به بیماری همه گیر متمرکز خواهد بود.

انتظار می رود مسائلی از جمله به اشتراک گذاری داده ها در مورد توالی ژنوم هر ویروس در حال ظهور، و همچنین واکسن ها و داروهای بالقوه ناشی از تحقیقات آنها را پوشش دهد.

کووید-19 ضعف‌های اساسی در معماری جهانی برای آمادگی و پاسخ به همه‌گیری را آشکار کرده و تشدید کرده است. مدیر کل WHO، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، روز دوشنبه به مجمع جهانی بهداشت – نهاد تصمیم‌گیرنده WHO متشکل از 194 کشور عضو – گفت.

مکانیسم های داوطلبانه این چالش ها را حل نکرده است. گفت و افزود که “توافق نامه الزام آور حقوقی بین کشورها” خواهد بود “بهترین راه” برای رسیدگی به بحران هایی مانند همه گیری کووید-19.

این کامل نیست و نوشدارویی نیست. مصالحه می طلبد – هیچ کس هر آنچه را که می خواهد به دست نمی آورد – اما این بهتر از این است که خیلی ها چیزی را که نیاز دارند از دست بدهند.

مدیر کل WHO همچنین ابراز امیدواری کرد که توافق آینده بتواند فراهم شود “حکمرانی بهتر” و “تامین مالی بهتر” برای امنیت بهداشت جهانی

تصمیم آتی نتیجه سازش بین دو گروه از کشورهای عضو WHO است. اتحادیه اروپا همراه با بریتانیا از یک معاهده الزام آور قانونی حمایت کردند، در حالی که ایالات متحده، برزیل و هند در میان دیگران تمایلی به حمایت از این ایده نداشتند. یک دیپلمات اروپایی روز یکشنبه به رویترز گفت، در نهایت، این گروه ها موفق شدند راه حل رضایت بخشی پیدا کنند.