برای استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی، بدترین اتفاق هنوز در راه است

برای استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی، بدترین اتفاق هنوز در راه است

به گفته شرکت تحقیقاتی Prequin، در پایان سال 2022، دورهای نزولی به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید.

دنیای استارت‌آپ‌ها سال سختی را سپری کرده است – با اخراج‌های گسترده، کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فروپاشی بی‌نظم بانک سیلیکون ولی. اما بسیاری از متخصصان فناوری معتقدند که بدترین حالت هنوز در راه است.

کارشناسان می گویند با ادامه رکود بازار و به سختی به دست آوردن پول نقد سرمایه گذاران، استارت آپ های بیشتری شروع به کمبود پول خواهند کرد. برخی از شرکت‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری مجبور خواهند شد سرمایه‌گذاری جدید جذب کنند، حتی اگر این به معنای موافقت با ارزش‌گذاری پایین‌تر از زمانی باشد که قبلا تضمین می‌کردند، معامله‌ای که دور پایین نامیده می‌شود و بنیانگذاران و سرمایه‌گذاران از آن وحشت دارند.

کامرون لستر، یکی از مدیران جهانی رسانه های فناوری و بانکداری سرمایه گذاری مخابراتی در جفریز، گفت: “ما بیش از 20 سال است که چنین ارزش هایی را فشرده نکرده ایم. این یک حمام خون مطلق است.”، افزود که شرکت هایی که قادر به افزایش پول، حتی با ارزش کمتر، افراد خوش شانس هستند. لستر گفت: «آنچه مهم است این است که شما یک بازمانده هستید.

به گفته شرکت تحقیقاتی Prequin، در پایان سال 2022، دورهای نزولی به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید. طبق PitchBook، داده‌های اولیه برای سه ماهه اول نشان می‌دهد که تقریباً 7.5 درصد از کل دوره‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایالات متحده کاهش یافته است – رقمی که انتظار می‌رود افزایش یابد. شرکت‌های مطرحی مانند غول مالی Stripe Inc.، استارتاپ پرداخت سوئدی Klarna Bank AB و شرکت امنیتی Snyk قبلاً کاهش ارزش‌گذاری را انجام داده‌اند، و گفته می‌شود که شرکت‌هایی مانند Blockchain.com در حال مذاکره برای انجام همین کار هستند.

بنیانگذاران با جدیت از دورهای پایین پرهیز می‌کنند، زیرا نشان می‌دهند که مسیر شرکت به ماه از ریل خارج شده است، و روحیه را از بین می‌برد و میلیون‌ها و گاهی میلیاردها ثروت کاغذی را برای بنیان‌گذاران و کارمندان استارت‌آپ از بین می‌برد. آنها همچنین ضرری را برای سرمایه گذاران خطرپذیر و سرمایه گذاران آنها به نام شرکای محدود نشان می دهند و می توانند منجر به سردردهای قانونی شوند.

با این حال، از بیشتر متخصصان صنعت فناوری بپرسید و آنها به شدت تأیید خواهند کرد که چنین معاملاتی اجتناب ناپذیر است. کایل استنفورد، تحلیلگر PitchBook، گفت: «ما انتظار داریم دورهای نزولی، به ویژه در نیمه دوم سال جاری، واقعاً افزایش یابد. آلفردو سیلوا، شریک شرکت حقوقی Morrison & Foerster، گفت: موج آتی کاهش ارزش‌گذاری‌ها «دانش مشترک» است. در ماه مارس، این شرکت کارگاهی را در مورد چگونگی پیمایش پیچیدگی های قانونی که می تواند همراه با چنین دورهایی باشد برگزار کرد.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از جمع‌آوری پول با شرایط نامطلوب هزینه‌ها را کاهش داده‌اند و بدهی‌های خود را تقبل کرده‌اند، این تاکتیک‌های تاخیر محدودیت‌هایی دارند. طبق PitchBook، بیش از 400 شرکت – یک سوم کل استارت‌آپ‌های یونیکورن، آن‌هایی که ارزش آن‌ها 1 میلیارد دلار یا بیشتر است- از سال 2021 بودجه جدیدی جذب نکرده‌اند. این مدت زمان زیادی برای شرکتی است که هنوز به سودی دست پیدا نکرده است و از پول نقدی که از دورهای مالی قبلی آورده است استفاده می کند. اکثر شرکت‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری معمولاً هر یا دو سال یک بار افزایش می‌دهند، و طبق PitchBook، حدود 94 درصد از تک‌شاخ‌های فناوری سودآور نیستند.

ماتیاس شیلینگ، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری Headline، می گوید: “برخی از این شرکت ها مرا به یاد اشراف اسکاتلندی می اندازند که در هفت نسل پول جمع آوری نکرده اند.” آنها می نشینند و شامپاین می نوشند در حالی که از پشت بام باران می بارد.

توصیه شیلینگ: “واقعی باش، دور پایین را بگیر.”

برخی از استارت‌آپ‌های بزرگ در حال حاضر ضربه زده‌اند. استرایپ یک قرارداد مالی را تکمیل کرد که ارزش آن را 50 میلیارد دلار یا تقریباً نیمی از ارزش سال 2021 ارزیابی کرد. چندین استارت‌آپ کریپتو، مانند شرکت‌های متعدد در خارج از کشور، از جمله Klarna که شاهد کاهش بیش از 85 درصدی ارزش خود بود، دورهای زیادی را شروع کرده‌اند یا در حال سقوط هستند. در اوایل این ماه، استارت‌آپ تمرینی Tonal Systems Inc. از یک شرکت سهامی خصوصی با قیمت 550 میلیون دلاری یا یک سوم ارزش آن در سال 2021 پول جمع‌آوری کرد.

اما از آنجایی که استارت‌آپ‌های بیشتری در حال یادگیری هستند، دور برگشت بهتر از دور بدون سرمایه است. سرمایه گذاری مخاطره آمیز در همه استارت آپ ها در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است. تعداد استارت آپ هایی که در سه ماهه اول سال 2023 پول جمع آوری کردند به پایین ترین سطح خود در پنج سال گذشته رسید – سرعتی که بسیار کمتر از تقاضا است. تخمین داخلی PitchBook نشان می‌دهد که به ازای هر 3 دلاری که استارت‌آپ‌ها نیاز دارند، فقط 1 دلار مستقر می‌شود.

Avlok Kohli، مدیر اجرایی AngelList که ابزارهای جمع‌آوری سرمایه و مدیریت را به استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و مدیران صندوق‌ها ارائه می‌کند، گفت: «ما در واقع در یکی از بدترین دوران اخیر در فعالیت‌های مخاطره‌آمیز هستیم. “این کمترین فعالیتی است که دیده ایم و کمترین فعالیت مثبتی است که دیده ایم.”

با توجه به ارزش‌گذاری‌های ضعیف برای شرکت‌های فناوری سهامی عام، استارت‌آپ‌های بالغی که برای عرضه اولیه اولیه آماده می‌شوند، ابتدا تحت تأثیر قرار گرفتند. استارت‌آپ‌های جوان‌تر که هنوز سال‌ها از عرضه عمومی باقی مانده بودند، در ابتدا از آن‌ها در امان ماندند. اما آقای کوهلی گفت که این در ماه‌های اخیر تغییر کرده است و درد و رنج به شرکت‌های اولیه نیز سرازیر شده است، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد چکی بنویسد که «پلی به سوی ناکجاآباد» باشد.

سرمایه گذاران بدبین تر می شوند و برای هر استارت آپی، معامله های سخت تری را انجام می دهند. این حتی در فضای پرهیاهوی هوش مصنوعی نیز صادق است – یک نقطه روشن نادر در چشم انداز سرمایه گذاری مخاطره آمیز که با استعداد و پول نقد برای ایجاد شرکت های جدید پر شده است.

آقای کهلی که به این بخش خوشبین است، گفت: “آیا بیش از حد گرم شده است؟ آیا ممکن است حباب وجود داشته باشد؟ مطمئنا.” اما او خاطرنشان کرد که انتظارات بزرگ یک جنبه کلیدی از دنیای فناوری است، حتی اگر خطرات آن همیشه بالا باشد.

آقای کوهلی گفت: «به‌عنوان یک استارت‌آپ، از نظر آماری، موفق نخواهید شد. “این فقط ریاضی است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)