بخش پنهان کتاب مقدس 1500 سال بعد با استفاده از نور UV کشف شد

بخش پنهان کتاب مقدس 1500 سال بعد با استفاده از نور UV کشف شد

قطعه ترجمه سریانی عهد جدید در زیر نور UV.

دانشمندان پس از 1500 سال بخش گمشده کتاب مقدس را کشف کردند. برای کشف این دست‌نوشته، محقق از عکاسی فرابنفش برای دیدن لایه‌های مختلف متن استفاده کرد.

فصل مدفون شده توسط گرگوری کسل، قرون وسطایی از آکادمی علوم اتریش، در زیر سه لایه متنی که به نام «پالمپسست مضاعف» شناخته می شود، کشف شد.

بر اساس مطالعه ای که در نشریه چاپ شده است، قطعه تازه کشف شده یکی از اولین ترجمه های اناجیل است. مجله مطالعات عهد جدید.

گریگوری کسل، نویسنده قرون وسطایی می گوید: سنت مسیحیت سریانی چندین ترجمه از عهد عتیق و جدید را می شناسد.

“تا همین اواخر، تنها دو نسخه خطی حاوی ترجمه سریانی قدیم اناجیل شناخته شده بود.”

گریگوری کسل، نویسنده قرون وسطایی می گوید: سنت مسیحیت سریانی چندین ترجمه از عهد عتیق و جدید را می شناسد. “تا همین اواخر، تنها دو نسخه خطی حاوی ترجمه سریانی قدیم اناجیل شناخته شده بود.”

طبق الف انتشار خبری، در حالی که یکی از آنها اکنون در کتابخانه بریتانیا در لندن نگهداری می شود، یکی دیگر به عنوان پالمپسست در صومعه سنت کاترین در کوه سینا کشف شد. تکه‌های دست‌نوشته سوم اخیراً در جریان «پروژه پالمپسست‌های سینا» شناسایی شدند.

کلودیا راپ، مدیر مؤسسه تحقیقات قرون وسطایی در OeAW، می‌گوید: «گریگوری کسل به لطف دانش عمیق خود از متون قدیمی سریانی و ویژگی‌های خط، به کشف بزرگی دست یافته است».

ترجمه سریانی حداقل یک قرن قبل از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی یونانی که تا کنون باقی مانده، از جمله Codex Sinaiticus نوشته شده است. قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی باقی‌مانده با این ترجمه سریانی مربوط به قرن ششم است و در لایه‌های پاک‌شده، به‌اصطلاح پالمپسست، برگ‌های پوستی تازه‌نگاشته شده نگهداری می‌شوند.

کلودیا راپ می‌گوید: «این کشف ثابت می‌کند که تعامل بین فناوری‌های دیجیتال مدرن و تحقیقات پایه چقدر می‌تواند سازنده و مهم باشد، وقتی که با نسخه‌های خطی قرون وسطی سروکار داریم.