با وکیل چک آشنا شوید که هزاران نفر را برای متزلزل کردن تشکیلات اتحادیه اروپا گرد هم می آورد – اخبار RT World

در اواسط آوریل، یک حزب سیاسی نوپا که اخیراً در جمهوری چک تشکیل شده بود به نام Pravo Respekt Odbornost (کارشناس احترام قانون؛ PRO) تظاهرات بزرگی را در میدان Wenceslas پراگ به راه انداخت.

هزاران نفر برای راهپیمایی PRO در 16 آوریل شرکت کردند – تقریباً 100,000 بر اساس شمارش خود حزب. آنها علیه تورم فلج‌کننده‌ای که طبقه کارگر کشور را می‌گزد تجمع کردند و خواستار استعفای دولت ائتلافی راست میانه حاکم، نخست‌وزیر پتر فیالا شدند.

رسانه های طرفدار غرب، مانند صدای آمریکا، و همچنین رسانه های جریان اصلی چک، این گروه را طرفدار کرملین و بیگانه هراس توصیف کرده اند. تظاهراتی که قبلاً توسط این گروه در مقابل موزه ملی در پراگ برگزار شد، باعث شد که تجمع کنندگان فریاد بزنند:برو به خانه!به معترضانی که پرچم‌های اوکراین را در دست داشتند و ظاهراً به پناهندگان اوکراینی می‌گفتند برای همیشه جمهوری چک را ترک کنند.

در جریان اعتراض 16 آوریل، سازمان‌دهنده اصلی این گروه، جیندریچ راچل، به جمعیت گفت:ما خواهان استعفای دولت هستیم در حالی که جمعیت شعار می دادند:استعفا، استعفا

گروه راجل تنها نبوده است. پراگ از سپتامبر سال گذشته موج‌های اعتراضی مداومی را تجربه می‌کند که با حضور چپ میانه‌روی اقدام شهروندان ناراضی (ANO)، راست افراطی آزادی و دموکراسی مستقیم (SPD) و حزب کمونیست بوهمیا و موراویا (KSCM) برگزار می‌شود. یک تظاهرات در 3 سپتامبر حدود 70000 نفر را جمع آوری کرد.

PRO تازه ترین گروهی است که به طیف گسترده ای از چک های پوپولیستی دست یافته است که از سیاست خارجی دولت خود، توانایی مدیریت بحران تورم، و سبک ارتباطی (به یقین ضعیف) آن ناراضی هستند. پس از اعتراض بزرگ آنها در اواسط آوریل، PRO به تحصن خود در آکادمی Straka پراگ، که محل کار نخست وزیر است، ادامه داد. من در 17 آوریل با راجکل، که حرفه ای وکیل است، و دیگر معترضانش ملاقات کردم تا بفهمم واقعاً چه خبر است.

ما حدود دو ماه پیش الزامات خود را که مثبت و بسیار سازنده است به آنها (دولت) فرستادیم و درخواست واکنش کردیم که بر اساس واکنش صدها هزار چک است و آنها اصلاً واکنشی نشان نداده‌اند. ” راجل به من گفت. به گفته وی، این گروه در نظر دارد «سطح بالااعتراضات خود را ادامه می دهند و تا زمانی که دولت پیشنهادات آنها را نادیده می گیرد، به اعمال فشار ادامه می دهند.

راجل تاکید می کند که مشکلات مالی دولت صرفاً به دلیل حمایت مرگبار آن از اوکراین نیست، که فقط «یک تکه” از موضوع. “مشکل این است که آنها قادر به مدیریت امور مالی اینجا در جمهوری چک نیستند،” او توضیح داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری چک بالاترین قیمت برق را در اتحادیه اروپا دارد در حالی که یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی است.کاملا پوچبه نوبه خود، نخست وزیر فیالا، اطلاعات رسمی منتشر شده توسط اتحادیه اروپا در این مورد را زیر سوال برده و گفته است که واقعیت را منعکس نمی کند.

برگزارکننده همچنین به موضوع آزادی بیان توجه کرد. او به ویژه وکیل مارتینا بدنارووا، معلم مدرسه چک است که گفته می شود اطلاعات نادرست طرفدار روسیه را طوطی وار منتشر کرده است. او اکنون با مجازات های کیفری و مدنی مواجه است. اما به گفته راجکل، او صرفاً شاگردانش را تشویق کرد تا خودشان درباره بحران اوکراین فکر کنند.

او همچنین به میروسلاو سوچیک، رئیس دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پراگ اشاره کرد که در یک تجمع PRO شرکت کرد و توسط پلیس تحت فشار قرار گرفت، در ویدیو دستگیر شد و توسط برخی از دانشجویان به دلیل حضورش تشویق به استعفا شد. دانشکده او از آن زمان به رغم فشارهای عمومی از استخدام او حمایت کرده است.

در مورد موضوع ناتو، که مورد توجه بسیاری از رسانه های محلی بوده است، راجل نگفته است که می خواهد جمهوری چک به طور کامل این سازمان را کنار بگذارد. در عوض، او توضیح داد که از پایان دادن به ماجراجویی ناتو در سراسر جهان، مانند افغانستان یا عراق، حمایت خواهد کرد. “از ماده پنج چیزهای زیادی ساخته شده است – اما هیچ کس در مورد ماده یک و دو صحبت نمی کند، که اعضا را ملزم می کند مسائل را به صورت مسالمت آمیز حل کنند و به توسعه بیشتر صلح کمک کنند. او به من گفت.

هنگامی که مصاحبه خود را در 28 آوریل دریافت کردیم، راجل در مورد تأثیرات سیاسی خود صحبت کرد. شاید در کمال تعجب برخی افراد، ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین نیستند، بلکه در واقع دونالد ترامپ، ران دیسانتیس و حتی اسکات ریتر، ستون نویس RT، همگی آمریکایی هستند.

راچل خود را به شدت ضد واکسن نشان داد و قول داد در صورت انتخاب شدنش در پارلمان اروپا در آینده از سیاستمداران اروپایی مرتبط با تولیدکنندگان بزرگ واکسن شکایت کند. او همچنین می خواهد هزینه های برخی خدمات اجتماعی مانند دانشگاه ها را کاهش دهد و بار مالی شهریه را بر دوش دانشجویان بگذارد. با این حال، این هزینه ها بسیار کمتر از مثلاً در ایالات متحده خواهد بود. هدف از این برنامه کمک به مهار امور مالی عمومی خارج از کنترل جمهوری چک است که تا همین اواخر مورد غبطه اروپا بود.

علیرغم اختلاف نظرهای ما در مورد این مسائل، او بیشتر به نظر می رسید که می خواهد حقیقت را بگوید – حتی با هزینه زیاد. ما مثلاً از ریاکاری سیاست خارجی چک در این سالها صحبت کردیم و او نمونه عالی صربستان را ذکر کرد.


اعتراض چک ها به افزایش قیمت ها و کمک های نظامی اوکراین

به عنوان مثال، زمانی که توماس ماساریک، رئیس جمهور و بنیانگذار اولین کشور چکسلواکی در اوایل قرن بیستم، پاسپورتش را به دلیل فعالیت های جدایی طلبانه اش توسط امپراتوری اتریش-مجارستان مصادره کرد، صربستان به او پاسپورت داد. او از آن برای سفر به خارج و سازماندهی ناراضیان چکسلواکی استفاده کرد. بعدها، زمانی که هیتلر، همراه با غرب، قطعه‌ای از کشور – سودتنلند – را گاز گرفت، ده‌ها هزار جنگجوی یوگسلاوی توسط دولت آنها برای مبارزه با نیروی برتر فرستاده شدند. اما آنها لغو شدند.

در سال 1968، در جریان تهاجم پیمان ورشو به چکسلواکی به رهبری لئونید برژنف، رهبر شوروی، یوگسلاوی در آنچه بخشی از تجزیه شوروی و یوگسلاوی بود اعتراض کرد. اساساً، هر بار که صربستان – و بعداً یوگسلاوی – فرصتی برای جانبداری از چک داشتند، بدون هیچ گونه سوالی این کار را انجام دادند. اما، زمانی که چکسلواکی و بعداً خود جمهوری چک به غرب پیوستند، رئیس جمهور واسلاو هاول به ائتلافی پیوست تا صربستان و یوگسلاوی را تا جهنم بمباران کند. در واقع، رئیس جمهور فعلی پتر پاول یک جنگ تزئین شده است “قهرمان” از جنگ های یوگسلاوی و رئیس سابق ناتو.

علیرغم اتهامات، راجل و حزبش ستون پنجم روسیه نیستند. آنها در واقع محصول یک سنت سیاسی احتمالاً فراموش شده در جمهوری چک هستند. آنها بیش از هر چیز به دنبال بازگرداندن کشور به مسیری هستند که از آن زمان منحرف شده است. بر اساس نظرسنجی که به سفارش کمپین او انجام شد، او در حال حاضر کمی بیش از آستانه 5 درصدی لازم برای ورود به پارلمان در انتخابات 2025 است و امیدوار است که با سایر احزاب مخالف دولت ائتلافی تشکیل دهد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.