با نزدیک شدن طوفان موکا، نیم میلیون نفر در بنگلادش تخلیه شدند

با نزدیک شدن طوفان موکا، نیم میلیون نفر در بنگلادش تخلیه شدند

طوفان موکا یکی از قوی ترین طوفان هایی است که در نزدیک به دو دهه اخیر در بنگلادش دیده شده است

داکا/بازار کاکس:

مقامات بنگلادش روز شنبه کمپین تخلیه گسترده ای را برای جابجایی نزدیک به نیم میلیون نفر در امتداد سواحل جنوب شرقی به راه انداختند زیرا انتظار می رود طوفان گرمسیری “بسیار خطرناک” به این کشور برسد و کمپ آوارگان روهینگیا، بزرگترین کمپ جهان را تهدید کند.

طوفان موکا، یکی از قوی‌ترین طوفان‌هایی که در نزدیک به دو دهه اخیر در بنگلادش دیده شده است، پیش‌بینی می‌شود روز یکشنبه به سمت مرز بنگلادش و میانمار حرکت کند.

شیخ حسینه، نخست وزیر، گفت: “طوفان “موکا” در راه است. ما مراکز طوفان را حفظ کرده ایم و همه انواع آمادگی ها را برای مقابله با آن انجام داده ایم.”

حرکت تخلیه از آنجا انجام شد که به بندر دریایی کاکس بازار توصیه شده است که سیگنال خطر شماره 10 را بالا ببرد زیرا طوفان موکا احتمالاً بیشتر تشدید می شود و در جهت شمال به شمال غربی حرکت می کند.

هواشناسان گفتند که مسیر طوفان قرار است بر منطقه مرزی جنوب شرقی بنگلادش کاکس بازار که بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیا در آن زندگی می کنند، تاثیر بگذارد.

مقامات بنگلادشی 55 پناهگاه در جزیره فراساحلی بهاسان چار ایجاد کرده اند، جایی که نزدیک به 30000 پناهجوی روهینگیا از سرزمین اصلی به آنجا منتقل شده اند.

بنگلادش به طور انحصاری Bhasan Char را به روهینگیاها اختصاص داده است، اگرچه اکثر آنها در سرزمین اصلی Cox’s Bazaar در مجاورت مرزهای میانمار زندگی می کنند.

اکثر آنها پس از سرکوب نظامی در میانمار در سال 2017 به بنگلادش همسایه گریختند.

محمد شاهین عمران معاون کمیسر یا رئیس اداری منطقه ساحلی به خبرنگاران گفت: «اداره ولسوالی موسسات اجتماعی، آموزشی و مذهبی را به عنوان سرپناه موقت در کنار 576 پناهگاه طوفان در کاکس بازار برای اسکان بیش از نیم میلیون نفر تبدیل کرده است.

عمران گفت که حدود 8600 داوطلب هلال احمر به کمپینی ملحق شده اند که از مردم می خواهند جابجا شوند، حتی در حالی که اداره منطقه وسایل حمل و نقل را برای انتقال آنها به پناهگاه ها بسیج کرده است.

اداره هواشناسی بنگلادش در جدیدترین بولتن ویژه هواشناسی خود اعلام کرد که “گردباد موکا” به حرکت بادهای شدید شمال به شمال غربی تا 175 کیلومتر در ساعت ادامه داد.

یکی از مقامات اداره هواشناسی گفت: این طوفان می تواند باعث افزایش جزر و مد از 8 تا 12 فوت فراتر از جزر و مد طبیعی شود.

نخست وزیر حسینه هشدار داد که طوفان می تواند در تامین برق و گاز اختلال ایجاد کند و به ویژه باعث رکود آب در مناطق ساحلی شود.

عزیزرحمن، کارشناس ارشد هواشناسی، گفت: «این طوفان (موکا) قدرتمندترین طوفان از زمان طوفان سیدر در سال 2007 است.

طوفان سیدر در سواحل جنوب غربی بنگلادش بیش از 3000 کشته و میلیاردها دلار خسارت وارد کرد.

روز جمعه، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) از وقوع طوفان 2 تا 2.5 متری در آخر هفته بیم داشت که احتمالاً مناطق کم ارتفاع شمال میانمار و همچنین بخش‌هایی از بنگلادش را که احتمال وقوع سیل و رانش زمین نیز وجود دارد، آب می‌گیرد.

کلر نولیس، سخنگوی WMO در یک نشست مطبوعاتی در ژنو گفت: “این یک طوفان بسیار خطرناک است و با بادهای شدید همراه است. تاثیرات بزرگی هم در پیش و هم پس از سقوط برای صدها هزار نفر از آسیب پذیرترین افراد جهان خواهد داشت.”

در همین حال، هزاران نفر از جزیره سنت مارتین، که در حدود 9 کیلومتری جنوب نوک شبه جزیره کاکس بازار-تکناف قرار دارد، نقل مکان کرده اند.

انامور رحمان، وزیر جوان مدیریت بلایا، گفت که شش منطقه در امتداد سواحل جنوبی ممکن است شاهد موج های جزر و مدی شدید باشند.

یک خبرنگار در کاکس بازار به PTI گفت که از صبح در میان نم نم نم نم نم باران، در حالی که ساکنان مناطق کم ارتفاع شهر و مناطق مجاور آن شروع به حرکت به سمت پناهگاه های طوفان کردند، وضعیت آرامش در شهر مشاهده شد.

او گفت که دبیرستان مقدماتی پورو در شهر به تنهایی بیش از 200 نفر را از منطقه کم ارتفاع سامیتی پارا در شهر ساحلی پناه داده است.

شفیق العلم به خبرگزاری بنگلادش سنگباد سانگستا (BSS) گفت: “خانه ما در مناطق کم ارتفاع است در حالی که موج های آب احتمالاً منطقه را زیر آب می برد. بنابراین، ما با فرزندان و همسرم در اینجا پناه گرفته ایم، اما همچنان می ترسیم.” ).

معاون کمیشنر گفت که طوفان طوفانی ممکن است باعث رانش زمین در نواحی تپه ای این ولسوالی شود و کار برای انتقال افراد ساکن در نقاط پرخطر کوهپایه ها به مکان های امن تر جریان دارد.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، اولگا سارادو، گفت: در صورت نیاز، تدارکات برای تخلیه جزئی اردوگاه آوارگان روهینگیا در حال انجام است.

او گفت که آژانس همچنین ده ها هزار غذای گرم و کنسرو جری آماده می کرد.

مقامات بنگلادشی 55 پناهگاه در جزیره فراساحلی بهاسان چار ایجاد کرده اند، جایی که نزدیک به 30000 پناهجوی روهینگیا از سرزمین اصلی به آنجا منتقل شده اند.

پورت Chattogram در بالاترین هشدار قرار گرفته است. کشتی های پهلو گرفته به لنگرگاه بیرونی منتقل می شوند.

امتحانات روز یکشنبه دانشگاه سراسری نیز به تعویق افتاد.

وزارت نیرو، انرژی و منابع معدنی اعلام کرد که تامین LNG از دو پایانه شناور در کاکس بازار را متوقف کرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)