ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا قرارداد کلیدی در اتحاد فرعی هسته ای امضا کردند

ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا قرارداد کلیدی در اتحاد فرعی هسته ای امضا کردند

طبق قرارداد AUKUS، استرالیا هشت زیردریایی هسته‌ای (نمایندگی) به دست خواهد آورد.

سیدنی:

استرالیا به طور رسمی روز دوشنبه برنامه پر مناقشه ای را برای تجهیز نیروی دریایی خود به زیردریایی های هسته ای در یک اتحاد دفاعی جدید با بریتانیا و ایالات متحده آغاز کرد.

پیتر داتون، وزیر دفاع، به دیپلمات‌های آمریکایی و استرالیایی در امضای توافقنامه‌ای پیوست که اجازه تبادل «اطلاعات حساس نیروی دریایی هسته‌ای» بین کشورهایشان را می‌دهد.

از زمانی که سه کشور در سپتامبر اعلام کردند یک اتحاد دفاعی به نام AUKUS برای مقابله با تنش‌های استراتژیک در اقیانوس آرام، جایی که رقابت چین و ایالات متحده در حال افزایش است، این اولین توافقنامه در مورد این فناوری است که به طور عمومی امضا می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در بیانیه‌ای روز جمعه پیش از مراسم امضای قرارداد داتون در کانبرا با مایکل گلدمن، کاردار ایالات متحده و ویکتوریا، کمیسر عالی بریتانیا (سفیر) گفت: «این موافقت‌نامه اجازه همکاری را می‌دهد که وضعیت دفاعی متقابل ما را بیشتر بهبود می‌بخشد». تردل.

بر اساس قرارداد AUKUS، استرالیا هشت زیردریایی پیشرفته هسته‌ای را که قادر به انجام مأموریت‌های رادارگریز و دوربرد هستند، به دست خواهد آورد. همچنین قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی، کوانتومی و نامشخص زیر دریا را به اشتراک می گذارد.

این توافق خشم چین را برانگیخته است و چین آن را تهدیدی “بسیار غیرمسئولانه” برای ثبات در منطقه توصیف می کند.

همچنین فرانسه را خشمگین کرد که در آخرین لحظه متوجه شد قرارداد زیردریایی دیزلی-الکتریکی خود با استرالیا – که اخیراً 90 میلیارد دلار استرالیا (65 میلیارد دلار) ارزش داشت – فسخ شده است.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، نسبت به عملکرد خود در این توافق عذرخواهی نکرده است و اصرار دارد که این توافق به نفع ملی کشورش است و می‌دانست که این توافق “چند پرها را به هم خواهد زد”.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)