انتظار می‌رود اقتصاد چین با محو شدن دوران صفر کووید بهبود یابد

انتظار می‌رود اقتصاد چین با محو شدن دوران صفر کووید بهبود یابد

اقتصاد چین در کل سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد.

پکن، چین:

انتظار می‌رود چین در روز سه‌شنبه، زمانی که پکن اولین آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه خود را از زمان لغو محدودیت‌های کاهش رشد کووید در اواخر سال گذشته منتشر می‌کند، بازگشت اقتصادی خود را اعلام کند.

سیاست مهار ویروس غول آسیایی – رژیمی بی‌وقفه از قرنطینه‌های سخت، آزمایش‌های انبوه و محدودیت‌های سفر – به شدت فعالیت‌های اقتصادی عادی را قبل از اینکه ناگهان در دسامبر کنار گذاشته شود، محدود کرد.

افشای اطلاعات روز سه‌شنبه اولین تصویر فوری از سال 2019 از اقتصاد چین بدون محدودیت‌های بهداشت عمومی را نشان می‌دهد و تحلیلگرانی که در نظرسنجی خبرگزاری فرانسه شرکت کردند، انتظار دارند میانگین رشد سالانه 3.8 درصدی در بازه زمانی ژانویه تا مارس داشته باشد.

اما اقتصاد شماره دو جهان همچنان درگیر یک سری بحران‌های دیگر است، از بخش دارایی پر از بدهی گرفته تا اعتماد مصرف‌کننده، تورم جهانی و تهدید رکود در جاهای دیگر.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در بانک سرمایه گذاری مک کواری، گفت: «بازیابی واقعی است، اما هنوز در مراحل اولیه است.

او گفت که هرگونه بازگشت “تدریجی خواهد بود، عمدتاً به دلیل اعتماد ضعیف” مصرف کنندگان، که به نوبه خود باعث می شود شرکت ها تمایلی به استخدام کارکنان بیشتر نداشته باشند.

اقتصاد چین در کل سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد که یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای این کشور در دهه‌های اخیر است.

در سه ماهه اول سال 2022 رشد 4.8 درصدی را ثبت کرد، اگرچه رشد در سه ماه پایانی سال به تنها 2.9 درصد کاهش یافت.

خطرات اموال

Teeuwe Mevissen، تحلیلگر Rabobank، گفت که بحران خزنده در بخش املاک – که همراه با ساخت و ساز حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد – همچنان “رشد اقتصادی را با چالش هایی مواجه می کند.”

املاک و مستغلات محرک اصلی بهبود چین از موج اولیه همه گیری در سال 2020 بود، زمانی که پکن موفق شد از گسترش گسترده ویروس کرونا جلوگیری کند.

اما تقاضای ضعیف از آن زمان به بعد بخشی را تحت تأثیر قرار داده است که قبلاً به دلیل کاهش قیمت مسکن و بدهی های فلج کننده که برخی از توسعه دهندگان را برای بقا در تلاش هستند دچار مشکل کرده است.

بر اساس ارقامی که روز شنبه توسط اداره ملی آمار منتشر شد، به نظر می رسد وضعیت در هفته های اخیر اندکی کاهش یافته است زیرا حمایت رسمی به ثبات قیمت ها در ماه مارس کمک کرد.

اقتصاددانان همچنین روز سه‌شنبه به‌شدت داده‌های خرده‌فروشی ماه مارس را که شاخص اصلی مصرف خانوار است، دنبال خواهند کرد.

طبق آمار رسمی، خرده فروشی در نهایت در ژانویه و فوریه پس از چهار ماه انقباض متوالی افزایش یافت.

اما طبق نظرسنجی بانک مرکزی چین، نزدیک به 60 درصد از خانوارهای شهری همچنان پس انداز پول را بر سرمایه گذاری یا خرج کردن آن ترجیح می دهند، در حالی که این رقم قبل از همه گیری 45 درصد بود.

هری مورفی کروز، اقتصاددان کلان با تمرکز بر منطقه آسیا-اقیانوسیه در آژانس رتبه‌بندی مودی، گفت: با وجود لغو تشویق‌کننده محدودیت‌های کووید در پکن، اعتماد مصرف‌کننده «در قلمرو منفی باقی می‌ماند».

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «خانوارها خاطرات طولانی دارند و برای فراموش کردن دردهای اقتصادی سال های اخیر زمان می برد.

تنش های جهانی

پکن در سال جاری رشد نسبتاً متوسطی را در حدود پنج درصد تعیین کرده است، هدفی که نخست وزیر لی کیانگ هشدار داده است که دستیابی به آن دشوار است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان تمایل دارند تا ارقام رسمی چین را با کمال میل دریافت کنند، اکثر آنها انتظار دارند که پکن به این نقطه برسد.

نظرسنجی تحلیلگران خبرگزاری فرانسه پیش بینی کرد که رشد اقتصادی چین در سال جاری به طور متوسط ​​5.3 درصد خواهد بود.

این تقریباً مطابق با پیش‌بینی 5.2 درصدی صندوق بین‌المللی پول است.

با این حال، تحلیلگران هشدار دادند که روندهای جهانی گسترده تر هنوز می تواند بر بهبود چین تأثیر بگذارد.

آنها شامل تنش های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده، تهدید رکود در سایر اقتصادهای بزرگ و تورم تاخت و تاز جهانی است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)