از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران، اتحادیه اروپا “بسیار مثبت” است

«همه گزینه‌ها روی میز»: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا «بسیار مثبت»

مذاکرات هسته ای ایران: ایران چندین ماه به درخواست کشورها برای از سرگیری مذاکرات بی توجهی کرد.

وین، اتریش:

گفتگوهای تازه درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی روز دوشنبه از سر گرفته شد و رئیس اتحادیه اروپا گفت که او احساس “بسیار مثبت” می‌کند و در عین حال اذعان داشت که “مسائل دشوار” هنوز حل نشده است.

مذاکرات در وین اولین بار از زمانی است که ایران در ژوئن پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید فوق محافظه کار، آن را متوقف کرد. دیپلمات ها در آن زمان گفته بودند که به توافق “نزدیک” هستند.

ایران درخواست های کشورهای غربی برای از سرگیری مذاکرات را برای چندین ماه نادیده گرفت و در عین حال توانایی های برنامه هسته ای خود را تقویت کرد. رئیسی در ماه اوت گفت که ایران مجدداً برای گفتگو آماده است.

نشست روز دوشنبه درست بعد از ساعت 3 بعدازظهر (1400 به وقت گرینویچ) در هتل Palais Coburg جایی که توافقنامه 2015 – معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) – منعقد شد آغاز شد و کمی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

در کنار ایران، دیپلمات هایی از بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه حضور دارند.

انریکه مورا، مقام اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده دارد، گفت که “احساس فوریت در احیای برجام” وجود دارد و افزود که او احساس “بسیار مثبت” می کند.

با این حال، او اعتراف کرد که “هنوز مسائل دشواری در پیش است”.

ایالات متحده به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت می کند و گفته است که اقدامات اخیر ایران برای چشم انداز احیای توافق “آینده خوبی” نیست.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد که دیدار روز دوشنبه در فضایی حرفه ای و جدی برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: «علی باقری» رئیس هیئت ایرانی «لزوم رفع تحریم‌ها را در اولویت اصلی مذاکرات» تاکید کرده است.

“وضعیت ناپایدار”

برجام پیشنهاد کرد برخی از مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی که ایران تحت آن قرار داشت در ازای محدود کردن شدید برنامه هسته‌ای‌اش لغو شود.

اما این توافق در سال 2018 زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده از آن خارج شد و شروع به بازگرداندن تحریم ها علیه ایران کرد، شروع به فروپاشی کرد.

ایرانیان عادی امیدوارند که این مذاکرات منجر به لغو برخی از تحریم های فلج کننده شود.

داوود لطفی نیا یک شهروند بیکار تهرانی به خبرگزاری فرانسه گفت: “تحریم ها احتمالا بر مقامات تاثیری نداشته است، اما قدرت خرید مردم عادی هر روز در حال کاهش است.”

مورا، عضو اتحادیه اروپا، گفت که “فوریت برای پایان دادن به رنج مردم ایران” وجود دارد.

یک سال پس از اقدام ترامپ، ایران تلافی کرد و شروع به فراتر رفتن از محدودیت‌های تعیین شده در توافق برای فعالیت هسته‌ای خود کرد.

در ماه‌های اخیر، غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بی‌سابقه‌ای آغاز کرده و همچنین فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، ناظر سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران است، محدود کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «هیچ پیشرفتی» در مورد مسائلی که او در جریان سفر هفته گذشته به تهران مطرح کرد، حاصل نشده است.

مورا روز دوشنبه گفت که قرار دادن برنامه هسته ای ایران تحت “نظارت شفاف” یک موضوع “فوریت” است.

مورا گفت که یک کارگروه برای لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه تشکیل خواهد شد و گروهی با تمرکز بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای در روز بعد تشکیل جلسه خواهند داد.

“همه گزینه ها روی میز”

کلسی داونپورت، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ایران طوری رفتار می‌کند که آمریکا قرار است اول پلک بزند، اما فشار یک شمشیر دولبه است».

داونپورت گفت: «اگر شکاف‌هایی در نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود داشته باشد، این گمانه‌زنی را ایجاد می‌کند که ایران درگیر فعالیت‌های غیرقانونی بوده است، این که برنامه‌ای مخفی دارد، خواه شواهدی برای آن وجود داشته باشد یا نباشد، که به نوبه خود می‌تواند چشم‌انداز را تضعیف کند. برای حفظ معامله».

یایر لاپید، دیپلمات ارشد اسرائیل قرار بود روز دوشنبه با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در پاریس دیدار کند.

لاپید همچنین با همتای بریتانیایی خود لیز تراس ملاقات کرد و قبل از این دیدار، آن دو مقاله ای را در روزنامه دیلی تلگراف منتشر کردند و گفتند که “شب و روز تلاش خواهند کرد تا رژیم ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای جلوگیری کنند”.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای افزود: بریتانیا می‌خواهد ایران با برجام موافقت کند، اما هشدار داد که اگر مذاکرات نتیجه ندهد، همه گزینه‌ها روی میز است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از متحدان این کشور خواست که «تسلیم باج‌گیری هسته‌ای ایران نشوند» و افزود: «به چنین رژیم قاتلی نباید پاداش داده شود».

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)