آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا – RT World News هشدار داد

رئیس سازمان بین المللی دیده بان گفت که باید از یک فاجعه احتمالی در تأسیسات زاپوروژیه جلوگیری کرد.

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه هشدار داد که وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه روسیه، که در نزدیکی خط مقدم با اوکراین قرار دارد، خطرناک‌تر می‌شود. این بیانیه در حالی منتشر شد که کیف در حال آماده شدن برای راه اندازی یک ضد حمله است و مقامات منطقه زاپوروژیه تخلیه جزئی شهرهای نزدیک به منطقه درگیری را آغاز کردند.

گروسی در بیانیه‌ای در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که وضعیت در منطقه نزدیک به تاسیسات به همین شکل است “به طور فزاینده ای غیرقابل پیش بینی و بالقوه خطرناک شدن.”

من به شدت نگران خطرات واقعی ایمنی و امنیت هسته ای هستم که نیروگاه با آن مواجه است. ما باید از هم اکنون برای جلوگیری از تهدید یک حادثه هسته ای شدید و پیامدهای مرتبط با آن برای جمعیت و محیط زیست اقدام کنیم. وی افزود و خواستار حفاظت از بزرگترین سایت هسته ای اروپا شد.

گروسی گفت که تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نظارت بر این نیروگاه مستقر شده بود، تخلیه از شهر مجاور «انرگودار» را که روز جمعه اعلام شد، زیر نظر داشت. اوگنی بالیتسکی، سرپرست فرمانداری، گفت: کودکان، سالمندان، بیماران بیمارستانی و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر به دلیل این مشکل جابه‌جا خواهند شد. “افزایش گلوله باران” توسط نیروهای اوکراینی

مدیر نیروگاه، یوری چرنیچوک، روز جمعه گفت که همه راکتورها تعطیل شده اند و پرسنل نیز خاموش شده اند. انجام هر کاری برای تضمین ایمنی هسته ای.


تفکیک: چرا «ضدحمله» مورد انتظار اوکراین ممکن است با شکست به پایان برسد

ادوارد سنووز، شهردار Energodar گفت که جابجایی طبق برنامه پیش می رود و وجود داشت “وحشت نکنید” در شهر.

ZNPP در پی عملیات نظامی مسکو در اوکراین که در فوریه 2022 آغاز شد، تحت کنترل روسیه قرار گرفت. منطقه زاپوروژیه پس از برگزاری همه پرسی در سپتامبر، بخشی از روسیه شد.

مسکو و کی یف یکدیگر را به گلوله باران نیروگاه متهم کرده و ابراز نگرانی کرده اند که اقدامات یکدیگر ممکن است فاجعه هسته ای را به دنبال داشته باشد. ماه گذشته، تایمز گزارش داد که نیروهای اوکراینی برای بازپس گیری ZNPP در اکتبر 2022 ناموفق بوده اند. کی یف انجام این تلاش را تایید نکرده است.

روز جمعه، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد که عوامل این سازمان ماموران اوکراینی را دستگیر کرده اند که گفته می شود قصد داشتند یک مقام عالی رتبه ناشناس ZNPP را بکشند. رنات کارچا، مشاور ارشد Rosenergoatom، اپراتور ملی نیروگاه های هسته ای روسیه، به RT گفت که اوکراین به تنهایی قادر به چنین کاری نیست. “تروریست” توطئه ها او استدلال کرد که سناریو و اهداف توسط شرکای غربی آنها انتخاب می شود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: