آنچه راجر واترز از پینک فلوید در صفوف بر سر یونیفرم به سبک نازی گفت

آنچه راجر واترز از پینک فلوید در رقابت با لباس

پوشیدن یا نمایش نمادهایی که دوران نازی را تداعی می کند در آلمان جرم است. (فایل)

برلین:

راجر واترز، خواننده گروه پینک فلوید، روز شنبه جنجالی را که پس از پوشیدن یونیفرم سبک نازی در کنسرت برلین به راه افتاد، با انگیزه سیاسی خواند.

واترز پس از انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی که نشان داد او یک کت بلند و مشکی با بازوبندهای قرمز روی صحنه در ورزشگاه مرسدس بنز هفته گذشته پوشیده بود، سر و صدای زیادی به پا کرد.

پلیس برلین گفت که واترز را به دلیل تحریک به نفرت بازجویی می کند و مقام آلمانی مسئول مبارزه با یهودی ستیزی خواستار پاسخگویی واترز شد.

پوشیدن یا نمایش نمادهایی که دوران نازی را تداعی می کند در آلمان جرم است.

در بیانیه ای که در روز شنبه واترز منتشر شد، این انتقاد را با انگیزه سیاسی رد کرد.

او در بیانیه‌ای که در حساب توییتر خود منتشر کرد، گفت: «اجرای اخیر من در برلین مورد حملات بد نیت کسانی قرار گرفت که می‌خواهند من را لکه دار کنند و ساکت کنند، زیرا با دیدگاه‌های سیاسی و اصول اخلاقی من موافق نیستند».

واترز یک فعال معروف طرفدار فلسطین است که به داشتن دیدگاه های ضد یهودی متهم شده است. او در کنسرت های خود یک خوک بادی را شناور کرده است که روی آن ستاره داوود نقش بسته است.

واترز در هفته های اخیر به عنوان بخشی از تور “This Is Not A Drill” خود در چندین شهر آلمان بازی کرده است.

اما این موضوع بسیار بحث برانگیز بوده است که برخی از مقامات شهری حتی تلاش کردند، ناموفق، او را از اجرای برنامه منع کنند.

خواننده «آجر دیگری در دیوار» اتهامات یهودستیزی را رد می‌کند و می‌گوید که به سیاست‌های اسرائیل اعتراض می‌کند و نه مردم یهود.

واترز در بیانیه خود گفت: «عناصر اجرای من که مورد تردید قرار گرفته اند، به وضوح بیانیه ای در مخالفت با فاشیسم، بی عدالتی و تعصب در همه اشکال آن هستند.

او می‌گوید: «تصویر یک عوام فریب فاشیست بدون لول، از ویژگی‌های برنامه‌های من از زمان نمایش «دیوار» پینک فلوید در سال 1980 بوده است.

در همان کنسرت برلین، واترز همچنین نام چند مرده از جمله آن فرانک، نوجوان یهودی که در اردوگاه کار اجباری نازی ها جان باخت را بر روی یک صفحه بزرگ به نمایش گذاشت.

همچنین نام شیرین ابواکله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی کشته شده، انتقاداتی را برانگیخت که واترز هولوکاست را نسبی می‌کند.

فلیکس کلاین، مسئول مبارزه با یهود ستیزی در آلمان، از مقامات خواست در پی این حادثه “هوشیار” باشند.

او گفت: «سازمان‌دهندگان کنسرت باید در نظر بگیرند که آیا می‌خواهند به نظریه‌پردازان توطئه بستری ارائه دهند یا خیر.

واترز قرار است شامگاه یکشنبه آخرین کنسرت آلمانی خود را در شهر غربی فرانکفورت اجرا کند و معترضان قصد دارند در خارج از محل برگزاری تظاهرات کنند.

مقامات شهر فرانکفورت به دنبال توقف کنسرت بودند، اما دادگاه با استناد به آزادی هنری علیه آنها حکم داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)