چین تنها کشوری را نام می برد که از اتحاد مجدد اتحادیه عرب سوریه عصبانی شده است – RT World News

چین تنها کشوری را نام می برد که از اتحاد مجدد اتحادیه عرب سوریه عصبانی شده است – RT World News

پکن مدعی است که ایالات متحده از آشتی دمشق با همسایگان خود ناراضی است

وزارت امور خارجه چین مدعی شد که تصمیم اتحادیه عرب در این ماه برای پذیرش مجدد سوریه پس از غیبت نزدیک به 12 سال، باید برای هر کشوری غیر از ایالات متحده به عنوان یک تحول مثبت تلقی شود و استدلال می کند که آشتی نشان دهنده کاهش قدرت واشنگتن در جهان است. منطقه

از هر زاویه‌ای که باشد، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جای خوشحالی دارد به جز یک کشور خاص.» وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در یک نشست خبری در پکن گفت. وی افزود که مقامات آمریکایی “بی محابا مورد انتقاد قرار گرفت” این اقدام و تحت فشار قرار دادن متحدان برای عادی سازی روابط با سوریه است. در واقع به دلیل فشارها و تحریم‌های آمریکاست که سوریه ۱۲ سال جنگ را متحمل شده که پیامدهای فاجعه‌بار مرتبط با آن تا کنون ادامه داشته است.»

وزرای خارجه اتحادیه عرب هفته گذشته با پذیرش مجدد سوریه موافقت کردند و به تعلیقی که در سال 2011 آغاز شد، زمانی که دمشق از پذیرش طرح این گروه برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور خودداری کرد، پایان داد. برخی از کشورهایی که در فشار برای تغییر رژیم در سوریه به آمریکا پیوستند، در ماه‌های اخیر گام‌هایی برای آشتی با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برداشته‌اند. این جنگ بیش از 13 میلیون نفر را آواره و حدود 300000 نفر را کشته است.

بیشتر بخوانید:
اتحادیه عرب سوریه را بازگرداند

وانگ گفت که لغو تعلیق اتحادیه عرب سوریه صلح و ثبات بیشتری را در خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد و در خدمت منافع بلندمدت کشورهای عربی خواهد بود. “ایالات متحده و تعداد انگشت شماری از کشورها شیوه بازی خود را “قوانین” و تغییر رژیم در کشورهای دیگر “بهار” می نامند. و [they] هر اقدامی که در خدمت منافع سلطه جویانه خودخواهانه آنها نباشد را محکوم کنید. این نوع درستی سیاسی پیچ خورده آنها را دیگر به جایی نمی رساند.»

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک بار دیگر ثابت می‌کند که وقتی سایه آمریکا کوچک می‌شود، نور صلح گسترده می‌شود.

نیروهای اسد در سال‌های اخیر کنترل حدود دو سوم سوریه را به دست گرفته‌اند و با کمک روسیه و ایران، شورشیان مورد حمایت آمریکا و جنگجویان خارجی را شکست داده‌اند. نیروهای آمریکایی از سال 2014 به طور غیرقانونی مناطق نفت خیز شمال شرق سوریه را اشغال کرده اند و حاکمیت این کشور را نقض کرده اند.

تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه دو ماه پس از میانجیگری چین برای توافقی برای احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران اتخاذ شد که رقابت تلخ آنها برای دهه ها زیربنای تنش های ژئوپلیتیکی در منطقه بوده است. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، در میان ناظران دیگر، استدلال کرده است که این توافق کاهش نفوذ ایالات متحده در سراسر جهان را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:
عربستان سعودی و ایران روابط خود را در توافق با میانجی گری چین از سر می گیرند