چین به پیشنهاد اوکراینی کیسینجر پاسخ می دهد – اخبار RT World

پکن می گوید عضویت کی یف در ناتو باعث ایجاد «معماری امنیتی پایدار» نمی شود.

پس از آنکه هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه کار آمریکایی مدعی شد عضویت اوکراین در خدمت منافع کی یف و مسکو است، چین مخالف پیوستن اوکراین به ناتو است و گفته است که امنیت در منطقه را بهبود نمی بخشد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کیسینجر در جلسه مطبوعاتی روز پنجشنبه، گفت که عضویت اوکراین در ناتو باعث تشدید تنش ها در اروپا خواهد شد.

“اوکراین نباید به مرز یک رویارویی قدرت های بزرگ تبدیل شود.” گفت و افزود که تقویت یا حتی گسترش گروه‌های نظامی راه مناسبی برای تضمین امنیت یک منطقه نیست. امنیت یک کشور نباید به قیمت از دست دادن امنیت کشورهای دیگر تامین شود.

کیسینجر در مصاحبه‌ای با اکونومیست که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که قدرت‌های اروپایی به دنبال این هستند “به شدت خطرناک” استراتژی با دور نگه داشتن کی یف از بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده، اصرار بر اینکه اوکراین نباید این کار را انجام دهد “به یک کشور انفرادی تبدیل شود که فقط مراقب خودش باشد.” او مدعی شد که عضویت در ناتو نه تنها به نفع اوکراین، بلکه روسیه نیز خواهد بود.


کیسینجر موضع خود را در مورد پیوستن اوکراین به ناتو تغییر داد

“اگر من با [Russian President Vladimir] پوتین، من به او می گویم که او نیز در ناتو با اوکراین امن تر است. این پیرمرد 99 ساله اضافه کرد و گفت که این اقدام از عجله کیف جلوگیری می کند “تصمیمات ملی در مورد ادعاهای ارضی.”

سخنگوی چین در ادامه تصریح کرد که الف “معماری امنیتی بادوام اروپا” تنها از طریق گفتگو می توان ایجاد کرد. در جریان سفر هفته جاری به اوکراین، نماینده ویژه لی هوی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد دیدار کرد تا در مورد دیدگاه های پکن در مورد راه حل دیپلماتیک مناقشه گفتگو کند.

پکن در ماه فوریه از نقشه راه 12 ماده ای برای صلح پرده برداری کرد که از مسکو و کی یف خواست تا مذاکرات مستقیم را از سر بگیرند. رئیس‌جمهور پوتین بعداً گفت که این طرح چینی است “هم آهنگ” با موضع روسیه و امیدوار بود که این پیشنهاد بتواند مبنایی برای حل و فصل سیاسی آینده باشد.

قدرت‌های غربی این طرح 12 ماده‌ای را رد کرده‌اند و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را رد کرده است. “آرزو اندیشی” در حالی که مشاور ارشد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، استدلال می‌کند که به شدت از روسیه حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:
وزیر امور خارجه چین با روسیه در مورد بحران اوکراین همکاری خواهد کرد

مذاکرات مستقیم با میانجیگری ترکیه بین دو طرف در بهار سال 2022 به پایان رسید. از آن زمان، رئیس جمهور زلنسکی هرگونه مذاکره مستقیم با روسیه را تا زمانی که پوتین در قدرت است رد کرده است و مسکو شرایط مذاکرات ارائه شده توسط کی یف را رد کرده است. . از جمله، پیشنهاد اوکراین از روسیه می‌خواهد که نیروهای خود را از تمام سرزمین‌های داخل مرزهای اوکراین در سال 1991 خارج کند، غرامت بپردازد و به دادگاه‌های جنایات جنگی تسلیم شود. مسکو این طرح را رد کرده است “غیر قابل قبول” با اشاره به این که واقعیت های میدانی را نادیده می گیرد و صرفاً عدم تمایل کی یف برای حل بحران از طریق گفتگو را نشان می دهد.