همزمان با آزمایش ارتش عمران خان، سرمایه گذاران پاکستانی برای صاعقه آماده می شوند

همزمان با آزمایش ارتش عمران خان، سرمایه گذاران پاکستانی برای صاعقه آماده می شوند

عمران خان در حال به چالش کشیدن نفوذ ارتش در سیاست است.

سرمایه گذاران پاکستانی خود را برای یک تکان ناگهانی آماده می کنند زیرا رویارویی عمران خان نخست وزیر سابق با ارتش قدرتمند و دولت به نقطه اوج می رسد.

هشدارها درباره کاهش شدید روپیه در حال افزایش است و برخی از تحلیلگران احتمال کاهش 20 درصدی دیگر را پیش بینی می کنند. تشدید تنش‌ها پس از دستگیری خان در هفته گذشته ممکن است کمک مالی 6.7 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را از دسترس خارج کند، زیرا مدیران اوراق قرضه به شبح نکول دولت خیره شده‌اند.

خان که بعداً توسط دادگاه عالی آزاد شد، در حال به چالش کشیدن نفوذ ارتش در سیاست و تحت فشار قرار دادن دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام است. خطرات برای سرمایه گذاران به سرعت در حال افزایش است زیرا این تحول یادآور تاریخ کشور با سه کودتا از سال 1958 است، در حالی که سوء قصد آشکار علیه این سیاستمدار 70 ساله در نوامبر تأکید کرد که خشونت ممکن است تشدید شود.

ادوین گوتیرز، رئیس بخش بدهی های مستقل بازارهای نوظهور در abrdn plc، سرمایه گذار قدیمی در این کشور، گفت: “سرمایه گذاری در پاکستان به این معنی است که باید برای خطرات بزرگتر آماده باشید.” “قوهای سیاه احتمال بیشتری دارند.”

8pk1de7

سرویس سرمایه گذاران مودیز در این ماه اعلام کرد که اگر کشور نتواند بودجه صندوق بین المللی پول را تامین کند، ممکن است پس از ماه ژوئن نکول کند. در ماه فوریه، این شرکت رتبه اعتباری پاکستان را به پایین ترین سطح خود کاهش داد. بر اساس گزارش سرمایه گذاری کلمبیا Threadneedle، خدمات بدهی خارجی پاکستان برای سال مالی 2024 که در ماه جولای آغاز می شود، حدود 22 میلیارد دلار تخمین زده می شود که حدود پنج برابر ذخایر ارزی کشور است.

سرمایه‌گذاران اوراق قرضه عصبی‌تر می‌شوند، زیرا بازدهی اضافی که برای نگه‌داشتن اوراق قرضه دلاری پاکستان بر روی خزانه‌داری ایالات متحده می‌خواهند، به بالای 35 درصد رسیده و به رکوردی در این ماه رسیده است. اوراق قرضه دلاری پاکستان در سطوح مضطرب معامله می شود و اسکناس های سررسید آن در سال 2031 حدود 34 سنت بر دلار قیمت گذاری شده اند.

روپیه در پایان هفته گذشته به رکورد پایین 299 در هر دلار سقوط کرد و در روز پنجشنبه به 285.6 رسید. این ارز در سال جاری حدود 20 درصد از دست داده است که در بین بدترین عملکردها در جهان قرار دارد.

خان گفت که از دستگیری دیگری پس از محاصره پلیس خانه او در استان پنجاب در روز چهارشنبه، ابراز نگرانی از تکرار درگیری های خشونت آمیز هفته گذشته، گفت. مقامات اکنون می گویند که قصد دارند خانه او را برای یافتن حامیانی که مظنون به حمله به تأسیسات نظامی در جریان ناآرامی ها بودند، بازرسی کنند.

o3j4a7lg

دروازه های پلیس راه اصلی منتهی به محل سکونت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در لاهور پاکستان را مسدود می کند.

پاتریک کوران، اقتصاددان ارشد در Tellimer مستقر در پورتلند، مین، گفت: “هر گونه بدتر شدن محیط سیاسی مانند اعمال حکومت نظامی می تواند صندوق بین المللی پول را منصرف کند.” ریسک نکول همچنان بزرگ خواهد بود و اوراق قرضه و ارز تحت فشار باقی خواهند ماند.

عادل غفار، مدیر اجرایی شرکت پریمیر فایننشال خدمات Pvt، گفت که اگر پاکستان نتواند وام را تضمین کند، روپیه ممکن است در ماه ژوئن به 350 دلار در هر دلار سقوط کند. در کراچی، که به درستی پیش بینی کرد که ارز ممکن است در ژانویه به سطح فعلی کاهش یابد. به گفته فاروق پاشا، اقتصاددان در کراچی، در همین حال، استاندارد چارترد Plc به درخواست خود برای کاهش روپیه تا اواسط سال به 300 پایبند است.

پاشا گفت: «مسیر روپیه همچنان در معرض عدم قطعیت قابل توجهی قرار دارد زیرا جو بازار شکننده است. سیاست در کوتاه‌مدت تا زمان انتخابات ریسک اصلی باقی خواهد ماند.

jlq5rgu8

بر اساس گزارش اقتصاد بلومبرگ، ذخایر دلاری پاکستان که در اواسط ماه مه به 4.3 میلیارد دلار رسیده بود، با وجود محدودیت های سنگین، برای پوشش حتی یک ماه واردات کافی نیست. آنکور شوکلا، یک تحلیلگر در بمبئی گفت که پوشش واردات در ژانویه به سطح پایین تاریخی 0.5 ماه کاهش یافت. پس از اینکه این کشور وام هایی از چین دریافت کرد، اندکی افزایش یافته است.

برای یوهانس لوفستراند، مدیر پورتفولیوی صندوق بازارهای مرزی در T. Rowe Price در لندن، انتخاب سهام در پاکستان از همیشه مهمتر است. این شرکت در Systems Ltd.، یک شرکت فناوری اطلاعات سرمایه گذاری می کند که از ضعف روپیه سود می برد زیرا درآمد آن عمدتاً به ارز خارجی است.

کودتاها

ارتش پاکستان مدت‌هاست که بر چشم‌انداز سیاسی مسلط بوده و از 76 سال پس از استقلال از بریتانیا، 32 سال به طور مستقیم حکومت کرده و از بسیاری از رژیم‌های غیرنظامی آن حمایت می‌کند.

این کشور جنوب آسیا آخرین بار در سال 1999 زمانی که ژنرال پرویز مشرف به قدرت رسید، کودتا کرد. اگرچه ارتش سال گذشته متعهد شد که از سیاست دوری کند، دستگیری خان این وعده را مورد تردید قرار داده است. ارتش هر گونه دست داشتن در تیراندازی سال گذشته که پای او را مجروح کرد، رد کرده است.

انتخابات سراسری قرار است تا اکتبر سال جاری برگزار شود. خان که از حمایت قوی در نظرسنجی‌ها جرأت یافته بود، خواستار رای‌گیری زودهنگام شد و انحلال دو مجلس استانی را مجبور کرد تا برای این کار حرکتی ایجاد کند، اما دولت تمایلی به ادامه کار ندارد.

کمک مالی صندوق بین المللی پول
پاکستان از نوامبر در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای از سرگیری برنامه کمک مالی خود است که شکاف مالی یکی از بزرگترین موانع است. حدود 2.7 میلیارد دلار برای پرداخت از برنامه 6.7 میلیارد دلاری که قرار است ماه آینده منقضی شود باقی مانده است.

جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین المللی پول در این ماه گفت: «تامین مالی اضافی قابل توجه برای تکمیل بررسی وام ضروری است.

این کشور سابقه پرفراز و نشیب با صندوق بین المللی پول دارد. بیشتر کمک های مالی قبلی آن – 13 مورد از اواخر دهه 1980 – تکمیل نشد. دولت در ماه اوت یک وام 1.1 میلیارد دلاری دریافت کرد، بخشی از بسته ای که در سال 2019 تضمین کرد. اما این برنامه چندین بار به دلیل عدم رعایت شرایط وام و تلاش برای تغییر شرایط توسط اسلام آباد متوقف شده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)