هشدار جو بایدن درباره عواقب “فاجعه بار” در صورت شکست آمریکا بر اقتصاد

هشدار جو بایدن درباره عواقب “فاجعه بار” در صورت شکست آمریکا بر اقتصاد

دو طرف علیرغم هفته ها هشدار در بن بست باقی مانده اند.

واشنگتن:

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن بار دیگر در مورد عواقب «فاجعه‌بار» برای اقتصاد ایالات متحده در صورت عدم موفقیت این کشور هشدار داد، زیرا انتظار می‌رود مذاکرات با جمهوری‌خواهان بر سر توافق بدهی در هفته آینده از سر گرفته شود.

زنگ خطر در مورد احتمال نکول برای اولین بار در ایالات متحده به صدا درآمده است، با عدم قطعیت در مورد تاریخ واقعی که دولت قادر به پرداخت قبوض خود نخواهد بود.

جمهوری خواهان کنگره خواستار کاهش بودجه در ازای برداشتن به اصطلاح سقف بدهی هستند، در حالی که کاخ سفید ماه ها اصرار داشت که اعتبار کشور نباید مورد مذاکره قرار گیرد.

با وجود هفته ها هشدار مقامات دولتی و بانکداران مبنی بر اینکه نکول می تواند عواقب شدیدی از جمله رکود اقتصادی احتمالی و سرایت مالی احتمالی جهانی را به دنبال داشته باشد، دو طرف در بن بست باقی مانده اند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده است که ممکن است یک نکول تا اول ژوئن رخ دهد، در حالی که دفتر بودجه کنگره غیرحزبی روز جمعه در تاریخ 15 ژوئن پیش بینی کرده است.

والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری روز یکشنبه در برنامه “State of the Union” شبکه CNN گفت: “ما نباید اینجا باشیم.”

او هشدار داد: «اگر کنگره نتواند سقف بدهی را تا زمان نکول افزایش دهد، ما وارد رکود می‌شویم و فاجعه‌بار خواهد بود».

“ایالات متحده آمریکا هرگز بدهی خود را نپرداخت – و ما نمی توانیم.”

بایدن اعلام کرده است که خواهان افزایش «پاک» سقف بدهی است، اما جمهوری خواهان اصرار دارند که هرگونه تمدید اختیارات استقراضی کشور، که در حال حاضر سقف آن 31.4 تریلیون دلار است، با کاهش قابل توجهی در هزینه ها همراه باشد.

بایرون دونالدز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: «زمان بازگرداندن سطح هزینه‌ها به قبل از کووید فرا رسیده است و سپس می‌توانیم در مورد افزایش سقف بدهی صحبت کنیم».

«اگر جو بایدن چیزی به روی میز نمی‌آورد، اگر تنها کاری که انجام می‌دهد این است که آنجا بنشیند و دست‌هایش را در جیب‌هایش بگذارد… پس او کسی است که ملت ما را به نکول سوق می‌دهد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین، قانونگذاران جمهوری خواه را تشویق کرده است که در صورت عدم موافقت بایدن با “کاهش های گسترده”، از نکول خود دست بکشند.

– مذاکرات “سازنده” –

دور جدید مذاکرات مربوط به سقف بدهی بین بایدن و رهبران جمهوری خواه از جمله کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، به هفته آینده موکول شد.

آدیمو اذعان کرد که مذاکرات “سازنده” در سطح کارکنان در حال انجام است، در حالی که این اظهارات را که بایدن نمی‌خواهد به بدهی‌های فزاینده ایالات متحده رسیدگی کند، عقب نشینی کرد.

آدیمو با اشاره به درخواست بودجه بایدن که در ماه مارس ارائه شد، که شامل افزایش مالیات بر ثروتمندان و مشاغل بود، گفت: «رئیس‌جمهور برنامه‌ای ارائه کرده است که شامل 3 تریلیون دلار کاهش بدهی در طول 10 سال است.

رهبران کنگره باید راه‌هایی را برای دستیابی به توافق بر سر سیاست‌های مالی بررسی کنند. این برای ما میلیون ها شغل هزینه خواهد داشت.”

لائل برینارد، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، معتقد است که توافقی حاصل خواهد شد.

برینارد، نایب رئیس سابق فدرال رزرو، به برنامه یکشنبه سی بی اس گفت: «انتظار ما این است که کنگره برای جلوگیری از نکول، آنچه لازم است انجام دهد».

بایدن روز شنبه در دلاور به این موضوع پرداخت و در آنجا به طور خلاصه با خبرنگاران گفتگو کرد.

او درباره این مذاکرات گفت: «آنها در حال حرکت هستند. اما در حالی که “بحث واقعی” وجود داشت، او افزود که دو طرف “هنوز آنجا نبوده اند”.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)