نقشه راه ترکیه و سوریه برای بازسازی روابط – روسیه – اخبار RT World

وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید، مذاکرات این هفته بین دو طرف در مسکو “محتوا و صریح” بود

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ترکیه، سوریه، ایران و روسیه برای ایجاد نقشه راه برای بازسازی روابط میان آنکارا و دمشق که در جریان درگیری‌های سوریه بدتر شده بود، توافق کردند.

این اعلامیه پس از گفتگو بین دیپلمات های ارشد چهار کشور – مولود چاووش اوغلو از ترکیه، فیصل مقداد از سوریه، حسین امیرعبداللهیان از ایران و سرگئی لاوروف از روسیه – که روز چهارشنبه در مسکو به پایان رسید، اعلام شد.

در جریان مذاکرات، وزرای خارجه مسائل مربوط به احیای روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف را به صورت اساسی و صریح مورد بررسی قرار دادند. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد.

شرکت کنندگان همچنین موافقت کردند که به معاونان وزیر خارجه خود دستور دهند تا با هماهنگی وزارتخانه های دفاع و سرویس های ویژه چهار کشور، نقشه راهی برای پیشبرد روابط ترکیه و سوریه تهیه کنند. اضافه کرد.

به گفته مسکو، همه طرف‌ها بر تعهد خود به حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند و توافق کردند که تماس‌ها را در قالب‌های دوجانبه و چهارگانه ادامه دهند.

چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در فیس بوک نوشت: در پایتخت روسیه موضوعاتی مانند همکاری در مبارزه با تروریسم، همکاری مشترک برای ایجاد شرایط برای بازگشت آوارگان سوری، پیشبرد روند سیاسی در سوریه و حفاظت از تمامیت ارضی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.


ترکیه پس از مذاکرات مسکو با خروج نیروهایش از سوریه موافقت کرد

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه خود اظهارات مسکو و آنکارا را تایید کرد. دمشق افزود، طرفین همچنین بر لزوم افزایش کمک های بین المللی به سوریه برای بازسازی این کشور پس از نبرد علیه تروریسم بین المللی که بیش از یک دهه به طول انجامید، تاکید کردند.

در ماه دسامبر، مسکو میزبان اولین مذاکرات پس از 11 سال بین وزرای دفاع ترکیه و سوریه بود. بر اساس گزارش روزنامه الوطن سوریه، در این دیدار، آنکارا با خروج نیروهایش از شمال سوریه موافقت کرد.

با این حال، نیروهای ترکیه همچنان در استان ادلب – آخرین منطقه ای که تحت کنترل شبه نظامیان در این کشور باقی مانده است، باقی می مانند، و چاووش اوغلو ماه گذشته گفت که آنها در آنجا «برای جلوگیری از تهدیدات علیه» مورد نیاز هستند. [Türkiye]بلکه مانع از تلاش برای تجزیه سوریه شود.»

روابط بین آنکارا و دمشق پس از شروع درگیری در سوریه در سال 2011 بدتر شد و ترکیه به درخواست‌های غرب مبنی بر برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه با حمایت ارتش ملی سوریه و برخی دیگر از گروه‌های ضد دولتی پیوست.

با این حال، طی چند سال گذشته، مقامات سوریه با کمک متحدان روسی و ایرانی خود توانستند کنترل بیشتر مناطق این کشور را بازگردانند و از جمله، دولت اسلامی (داعش، سابقاً داعش/داعش) و دیگر گروه‌های تروریستی را شکست دهند. . موضع آنکارا در قبال دمشق نیز اخیراً تغییر کرده است زیرا این کشور به دنبال راه هایی برای بازسازی روابط با همسایه خود شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ژانویه گفت که آماده است پس از انجام کار مقدماتی دیپلمات‌های مربوطه با اسد با اسد دیدار کند. برای برقراری صلح و ثبات در منطقه.

بیشتر بخوانید:
اتحادیه عرب سوریه را بازگرداند

هفته گذشته، سوریه پس از بیش از ده سال تعلیق، به عضویت اتحادیه عرب بازگردانده شد. این کشور همچنین با از سرگیری روابط دیپلماتیک با یکی دیگر از بازیگران اصلی منطقه، عربستان سعودی موافقت کرده است.