نخست وزیر مودی به رئیس مشترک انجمن همکاری جزایر هند و اقیانوس آرام در هفته آینده

نخست وزیر مودی به رئیس مشترک انجمن همکاری جزایر هند و اقیانوس آرام در هفته آینده

نخست وزیر در 22 می از پاپوآ گینه نو بازدید خواهد کرد.

دهلی نو:

نخست وزیر نارندرا مودی در هفته آینده ریاست سومین اجلاس سران مجمع همکاری جزایر هند و اقیانوس آرام (اجلاس FIPIC III) را به همراه نخست وزیر پاپوآ گینه نو جیمز ماراپه خواهد داشت.

نخست وزیر در 22 می از پاپوآ گینه نو بازدید خواهد کرد که اولین سفر نخست وزیر هند خواهد بود.

نخست وزیر مودی برای سفر سه کشور خود آماده است که با حضور ژاپن در اجلاس سران G7 آغاز می شود و سپس به پاپوآ گینه نو می رود و در نهایت از استرالیا دیدن می کند.

آخرین اجلاس سران FIPIC در جیپور، هند، در 21 اوت 2015 با هر 14 کشور جزیره اقیانوس آرام (PIC) برگزار شد.

در طی دو اجلاس سران FIPIC، هند ابتکاراتی را در طیف وسیعی از زمینه ها برای کمک به PIC ها در رویارویی با چالش ها و دستیابی به آرزوها برای رفاه و توسعه مردم خود اعلام کرد.

یک ابتکار مهم که تحت عنوان قانون سیاست شرق برای PIC ها راه اندازی شده است، FIPIC است.

نخست وزیر مودی اولین اجلاس سران FIPIC را در 19 نوامبر 2014 در جریان بازدید تاریخی خود از فیجی با مشارکت تمام 14 PIC – فیجی، پاپوآ گینه نو، تونگا، تووالو، کیریباتی، ساموآ، وانواتو، نیوئه، ایالات فدرال میکرونزی، میزبانی کرد. جمهوری جزایر مارشال، جزایر کوک، پالائو، نائورو و جزایر سلیمان.

بخش عمده ای از تعامل هند با PIC ها از طریق کمک های توسعه ای تحت همکاری جنوب-جنوب است که عمدتاً در قالب ظرفیت سازی (آموزش، بورسیه ها، کمک های بلاعوض و کمک های وام) و پروژه های توسعه جامعه است.

مشارکت توسعه به PIC ها برای پیشرفت اجتماعی-اقتصادی، از طریق پروژه های توسعه اجتماعی مانند برق رسانی خورشیدی، تامین تجهیزات کشاورزی، رایانه و لامپ های LED برای مدارس، ماشین های خیاطی، ماشین های دیالیز، کارخانه های چوب بری قابل حمل، قایق ها و کامیون ها، گسترش یافته است. وسایل نقلیه، ساخت دیوارهای دریایی و مزارع مرجانی و غیره. PIC ها از همکاری توسعه ای با هند قدردانی کرده اند.

ابتکارات در منطقه شامل راه اندازی آزمایشگاه های فناوری اطلاعات در PIC ها بوده است. مراکز تعالی در فناوری اطلاعات (CEITs) در PIC های مختلف ایجاد شده اند.

همه کشورهای PIC در برابر تغییرات آب و هوایی و اثرات افزایش سطح آب دریاها آسیب پذیر هستند. ابتکاراتی مانند اتحاد بین‌المللی خورشیدی (ISA) و ائتلاف برای زیرساخت‌های مقاوم در برابر بلایا (CDRI) روابط ما با PIC را تکمیل می‌کنند. تحت چارچوب CDRI، هند، همراه با استرالیا، بریتانیا و کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک (SIDS) «زیرساختی برای کشورهای جزیره انعطاف‌پذیر» (IRIS) را در حاشیه COP26 در گلاسکو در 2 نوامبر 2021 برای کمک به SIDS راه‌اندازی کردند. بلایا و بسیج فناوری، مالی و اطلاعات لازم برای جزایر اقیانوس آرام و کشورهای CARICOM در منطقه هند و اقیانوس آرام.

ابتکاراتی در مواجهه با چالش های تغییرات آب و هوایی که همه PIC ها را تهدید می کند، اتخاذ شده است. پروژه ای برای برق رسانی خورشیدی 2800 خانه در 14 PIC انجام شده است که بر اساس آن 70 زن مهندس خورشیدی (به نام Solar Mamas) آموزش دیده اند و فرآیند برق رسانی در حال انجام است. این پروژه ضمن پرداختن به تغییرات اقلیمی و اهداف توسعه پایدار، هدف آن تامین معیشت زنان نیز می باشد

مشارکت توسعه با PIC ها شامل حمایت از توسعه زیرساخت ها، با تمرکز بر بخش های آموزش، بهداشت و فرهنگ است.

سایر پروژه های توسعه جامعه شامل نوسازی کتابخانه ها و ساختمان های مدارس، نوسازی کالج ها و ارائه زیرساخت های فناوری اطلاعات برای مؤسسات آموزشی، به غیر از راه اندازی کتابخانه های دیجیتال است.

هند همچنین جوهر پاک نشدنی فیجی و پاپوآ گینه نو را برای استفاده در انتخابات عمومی آنها عرضه کرده است. یک برنامه برجسته در بخش بهداشت، کمپ پیاده جیپور است که به طور کامل توسط دولت هند در فیجی با همکاری وزارت بهداشت و خدمات پزشکی فیجی سازماندهی شده است. در طول کمپ، اعضای مصنوعی سفارشی به حدود 600 فیجیایی ارائه شد.

هند گهگاه به PIC ها کمک های بشردوستانه و کمک های بلایا (HADR) ارائه می دهد. هند به PIC های مختلف با تهیه واکسن کووید-19 و تجهیزات پزشکی در طول همه گیری کمک کرده است.

جدا از تعاملات دوجانبه، صندوق مشارکت توسعه هند و سازمان ملل در سال 2017 ایجاد شد. هدف آن حمایت از پروژه های توسعه پایدار مبتنی بر تقاضا در کشورهای در حال توسعه، با تمرکز بر کشورهای LDC و کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه است. PIC ها از این صندوق بهره مند بوده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)