نخست وزیر سابق بریتانیا در تایوان

نخست وزیر سابق بریتانیا در تایوان

لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا از غرب خواست تا با پکن سختگیر شود.

لندن:

نخست‌وزیر سابق بریتانیا، لیز تراس، روز چهارشنبه در سفر به تایوان، درگیری تمام عیار با چین و جانشین او ریشی سوناک در درخواست غرب با پکن را خواهد داشت.

در یک سخنرانی در تایپه، تراس باید از سوناک بخواهد که به قول خود در مبارزات انتخاباتی رهبری محافظه‌کاران در سال گذشته عمل کند و چین را به عنوان یک “تهدید استراتژیک” معرفی کند.

او همچنین از او می خواهد که “فورا” مؤسسات کنفوسیوس مستقر در بریتانیا را که تحت کنترل دولت کمونیستی است تعطیل کند و مراکز فرهنگی را که توسط افرادی از هنگ کنگ و تایوان اداره می شوند جایگزین کند.

بر اساس گزیده‌هایی که دفترش منتشر کرد، رهبر سابق محافظه‌کار در سخنرانی در بنیاد پرسپکتیو در تایپه استدلال می‌کند که غرب نمی‌تواند از «جنگ سرد» دیگری با چین اجتناب کند.

تنها انتخابی که داریم این است که آیا مماشات و سازش کنیم — یا برای جلوگیری از درگیری اقدام کنیم.»

این سخنرانی، سوناک و دیگر دولت های غربی را متهم می کند که “تلاش می کنند به این ایده بچسبند که ما می توانیم با چین در مورد مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی همکاری کنیم، گویی هیچ مشکلی وجود ندارد”.

اما بدون آزادی و دموکراسی، هیچ چیز دیگری وجود ندارد.

“شما نمی توانید یک کلمه آنها را باور کنید.”

سوناک از لفاظی های سخت تروس علیه چین که قبل و در طول 49 روز تصدی وی در 10 داونینگ استریت در سال گذشته، زمانی که سیاست های اقتصادی رادیکال او بازارهای مالی را به هم ریخت، عقب نشینی کرده است.

از آن زمان، او در تلاش است تا با یک سری سخنرانی در خارج از کشور، از جمله در توکیو، واشنگتن و کپنهاگ در روز دوشنبه، مشخصات خود را بازسازی کند.

اما تراس در خانه با این اتهامات روبرو می شود که در تلاش برای حفظ ارتباط سیاسی خود، دست به اقدامات غیرمسئولانه شمشیر زده است.

آلیسیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام، به روزنامه گاردین گفت: «سفر (تایوان) عملکردی است، نه اساسی.

محافظه کار با یادآوری انتقادات قبلی از خود تبلیغی خستگی ناپذیر تراس در شبکه های اجتماعی گفت: «این بدترین نمونه دیپلماسی اینستاگرامی است.

کرنز اضافه کرد که این سفر احتمالاً مشکلاتی را برای تایوان پس از شلیک موشک های چین به عنوان بخشی از مانورهای نظامی در پاسخ به دیدار در ماه اوت توسط نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، بیشتر خواهد کرد.

سخنگوی تراس پاسخ داد که او به دعوت دولت تایوان آمده است: “آنها بهتر از (Kearns) بدانند که چه چیزی به نفع مردم تایوان است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)