«ناتوی اقتصادی» برای مقابله با چین لازم است – تراس – اخبار RT World

نخست وزیر اسبق انگلیس هشدار داد که درگیری بین پکن و تایپه عواقب جدی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

لیز تراس، نخست وزیر سابق بریتانیا خواستار این شده است ناتوی اقتصادی برای مقابله با چین در بحبوحه افزایش تنش ها بر سر تایوان. تراس از غرب خواست تا “کاهش وابستگی به چین در همه زمینه ها” در نظرات یک اتاق فکر در شهر تایپه در روز چهارشنبه.

ما نمی توانیم بدون قدرت سخت وانمود کنیم که بازدارندگی معناداری داریم. تراس در یک سخنرانی کلیدی در بنیاد پراسپکت، هیئت مشاوره ای برای دولت تایوان، گفت. “اگر ما در مورد جلوگیری از درگیری در دریای چین جنوبی جدی هستیم، باید در مورد همکاری دفاعی واقعی باشیم.” او افزود.

تراس – که سال گذشته تنها 44 روز به عنوان نخست وزیر انگلیس خدمت کرد – استدلال کرد که هرگونه درگیری بین پکن و تایپه منجر به “درد اقتصادی” و احساس خواهد شد “مردم ما در سراسر جهان آزاد.” او ادعا کرد که این نیاز به یک ناتوی اقتصادی درگیر کردن کشورهای غربی برای هماهنگ کردن فشار مالی علیه چین و مقابله با آنچه که او از آن به عنوان پکن یاد می کند “قلدری در مقیاس بزرگ.”

این عضو بلندپایه حزب محافظه کار، که ارشدترین سیاستمدار بریتانیایی است که پس از مارگارت تاچر در دهه 1990 به تایوان سفر کرده است، همچنین به رهبران غربی نسبت به همکاری با چین در مورد مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی هشدار داد. تراس تاکید کرد که رژیم های توتالیتر “راستش را نگو” با استناد به آنچه که او گفت موضع مخفیانه پکن در زمان شروع همه گیری کووید-19 بود.


وزارت دفاع چین آماده «درهم شکستن» استقلال تایوان است

چین با نام تجاری Truss a “سیاستمدار شکست خورده” در واکنشی تند به سفر پنج روزه خود به تایوان که آن را چنین توصیف کرد “محرک.”

سفر اخیر لیز تراس، سیاستمدار بریتانیایی به تایوان یک نمایش سیاسی خطرناک است که چیزی جز آسیب به بریتانیا نخواهد داشت. سخنگوی سفارت پکن در بریتانیا روز سه شنبه گفت. هرگونه نقض اصل چین واحد پیامدهای جدی برای روابط چین و بریتانیا خواهد داشت.

چین بارها به دیدارهای چهره های سیاسی غربی و مقامات تایوان اعتراض کرده است. سال گذشته، پکن در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، جزیره را محاصره هوایی و دریایی کرد و ارتباط با واشنگتن را قطع کرد. پکن همچنین از دیدار تسای اینگ ون، رهبر تایوان با کوین مک کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل سال جاری در کالیفرنیا خشمگین شد.

پکن می گوید تایوان استانی از چین است که روزی در صورت لزوم با زور به طور کامل متحد می شود. بریتانیا به طور رسمی اصل چین واحد پکن را به رسمیت می شناسد که بیان می کند تنها یک دولت چین واقعی وجود دارد، اما لندن روابط دیپلماتیک غیررسمی با تایپه حفظ می کند.