مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده به دلیل “تفاوت های جدی” با نزدیک شدن به مهلت پیش فرض متوقف شد

مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده به دلیل “تفاوت های جدی” با نزدیک شدن به مهلت پیش فرض متوقف شد

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کنگره آمریکا با خبرنگاران گفتگو می کند

مذاکرات مهم بین جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش سقف بدهی برای مدت کوتاهی از روز جمعه قبل از پایان بدون هیچ پیشرفتی از سر گرفته شد. نگهبان گزارش شده است. بر اساس این گزارش، مذاکرات در اوایل روز و زمانی که کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت زمان توقف مذاکرات فرا رسیده است، به بن بست ناگهانی رسید. تیم های مذاکره کننده دوباره در شب گرد هم آمدند تا به سرعت آن را برای شب کنار بگذارند.

نکته قابل توجه این است که این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده با ضرب‌الاجلی از اول ژوئن مواجه است تا سقف استقراض این کشور را که اکنون 31 تریلیون دلار است، افزایش دهد تا به پرداخت صورت‌حساب‌های کشور ادامه دهد.

“به دستور رئیس مجلس، ما دوباره با هم درگیر شدیم، بحثی بسیار بسیار صریح داشتیم و در مورد اینکه کجا هستیم صحبت کردیم، درباره اینکه همه چیز باید کجا باشد، چه چیزی معقول و قابل قبول است صحبت کردیم.” مذاکره کننده ارشد آقای مک کارتی پس از نشست جمعه شب به خبرنگاران گفت.

این یک مذاکره امشب نبود. این یک بحث صریح در مورد اعداد واقع بینانه، یک مسیر واقعی رو به جلو، و چیزی بود که واقعاً مسیر مشکل هزینه ها و بدهی های این کشور را تغییر می دهد.»

با این حال، وقتی از او پرسیده شد که آیا مطمئن است که چارچوبی برای افزایش سقف بدهی می‌تواند تا آخر هفته به دست آید، گفت: «نه». زمان برگزاری جلسه بعدی هنوز مشخص نشده است.

در حالی که جمهوری خواهان کنگره خواستار کاهش بودجه در ازای برداشتن به اصطلاح سقف بدهی هستند، کاخ سفید ماه ها اصرار داشت که اعتبار کشور نباید مورد مذاکره قرار گیرد. کاخ سفید پیشنهاد جمهوری خواهان را “طرح اولیه ای برای ویران کردن خانواده های سخت کوش آمریکایی” خوانده است بی بی سی.

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت مطمئن است می‌توان با رهبران جمهوری‌خواه به توافقی دست یافت تا از نکول بدهی‌های بالقوه فاجعه‌بار آمریکا جلوگیری شود. با این حال، با وجود هفته ها هشدار مقامات دولتی و بانکداران مبنی بر اینکه نکول می تواند عواقب شدیدی از جمله رکود اقتصادی احتمالی و سرایت مالی احتمالی جهانی را به همراه داشته باشد، دو طرف همچنان در بن بست باقی مانده اند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده است که ممکن است یک نکول تا اول ژوئن رخ دهد، در حالی که دفتر بودجه کنگره غیرحزبی روز جمعه در تاریخ 15 ژوئن پیش بینی کرده است.

در یک کنفرانس خبری در هیروشیما، کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی گفت: “ما اختلافات جدی داریم. و این گفتگو همچنان دشوار خواهد بود. این از دست ما نیست.” او همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا جمهوری خواهان کنگره در مورد کاهش کسری بودجه و دستیابی به یک توافق “معقول” جدی هستند یا خیر.

در همین حال، رئیس جمهور بایدن روز شنبه موضع خود را تکرار کرد و گفت که همچنان معتقد است که می توان از نکول جلوگیری کرد.

آقای بایدن به خبرنگاران در هیروشیما، ژاپن که در نشستی با رهبران کشورهای ثروتمند گروه هفت شرکت می‌کند، گفت: «من هنوز معتقدم که می‌توانیم از یک پیش‌فرض اجتناب کنیم و کاری شایسته انجام خواهیم داد». او روز یکشنبه پس از کوتاه کردن سفر خارجی خود به واشنگتن بازخواهد گشت. بسیاری از جمهوری خواهان از او به خاطر سفر به ژاپن در یک نقطه کلیدی در مذاکرات انتقاد کرده اند.

در ایالات متحده، سقف بدهی یک محدودیت قانونی برای مقدار پولی است که دولت فدرال ایالات متحده می تواند وام بگیرد. طبق قانون دوم لیبرتی باند 1917 ایجاد شد و به عنوان حد بدهی یا محدودیت بدهی قانونی نیز شناخته می شود.

وقتی سقف بدهی افزایش می‌یابد، خزانه‌داری آمریکا باید راه‌های دیگری برای پرداخت هزینه‌ها پیدا کند، مانند پرداخت حقوق کارمندان فدرال، ارتش، تامین اجتماعی، و مراقبت‌های پزشکی، و همچنین سود بدهی ملی و بازپرداخت مالیات.