شمار تلفات طوفان موکا در میانمار به 60 افزایش یافت

شمار تلفات طوفان موکا در میانمار به 60 افزایش یافت

شمار تلفات طوفان زده میانمار روز سه شنبه به 60 نفر رسید. (فایل)

میانمار:

به گفته رهبران محلی و رسانه های تحت حمایت حکومت نظامی، در حالی که روستاییان تلاش می کردند خانه های ویران شده را جمع کنند و منتظر کمک و حمایت بودند، شمار قربانیان طوفان زده میانمار روز سه شنبه به 60 نفر افزایش یافت.

موکا با وزش بادهایی با سرعت 195 کیلومتر (120 مایل) در ساعت، روز یکشنبه به خشکی رسید، دکل های برق را سرنگون کرد و قایق های ماهیگیری چوبی را به تراشه درآورد.

رهبران محلی به خبرنگاران در محل حادثه به خبرگزاری فرانسه گفتند که در ایالت راخین، حداقل 41 نفر در روستاهای بو ما و در نزدیکی Khaung Doke Kar، محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا جان خود را از دست دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی میانمار MRTV، سیزده نفر بر اثر ریزش یک صومعه در روستایی در شهرستان راثداونگ در شمال سیتوه پایتخت راخین کشته شدند و یک زن نیز بر اثر ریزش ساختمان در روستای همسایه جان خود را از دست داد.

کارلو، رئیس روستای بو ما در نزدیکی سیتوه، گفت: «مرگ‌های بیشتری وجود خواهد داشت، زیرا بیش از صد نفر مفقود هستند.

در همان نزدیکی، آ بول هو سون، 66 ساله، بر سر قبر دخترش که جسد او صبح سه شنبه پیدا شد، نماز خواند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «من قبل از طوفان در وضعیت سلامتی خوبی قرار نداشتم، بنابراین با تأخیر به مکان دیگری رفتیم.

در حالی که به حرکت فکر می کردیم، امواج فورا آمدند و ما را بردند.»

من همین الان جسد او را در دریاچه روستا پیدا کردم و بلافاصله او را دفن کردم. هیچ کلمه ای برای بیان از دست دادن خود پیدا نمی کنم.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که ساکنان دیگر در ساحل دریا قدم زدند و به دنبال اعضای خانواده بودند که با طوفان همراه با طوفان همراه شده بودند.

رسانه های دولتی بدون ارائه جزئیات، پنج کشته در روز دوشنبه گزارش کرده بودند.

موکا قدرتمندترین طوفانی بود که در بیش از یک دهه این منطقه را درنوردید و روستاها را از بین برد، درختان را ریشه کن کرد و ارتباطات را در بخش بزرگی از ایالت راخین از بین برد.

بر اساس بیانیه ای که در صفحه فیس بوک سفارت این کشور در میانمار منتشر شده است، چین اعلام کرده است که “مایل است کمک های اضطراری برای کمک رسانی به بلایای طبیعی ارائه کند.”

“هیچکس نیامده بپرسد”

دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در حال بررسی گزارش هایی است که نشان می دهد روهینگیایی های ساکن در کمپ های آوارگان در این طوفان کشته شده اند.

این سازمان افزود: «در حال تلاش برای شروع نیازسنجی های سریع در مناطق آسیب دیده» در ایالت راخین است.

روهینگیاها که به طور گسترده در میانمار به عنوان افراد مداخله گر در نظر گرفته می شوند، از شهروندی و مراقبت های بهداشتی محروم هستند و برای سفر به خارج از روستاهای خود در ایالت راخین غربی به مجوز نیاز دارند.

بسیاری دیگر پس از چند دهه درگیری قومی در ایالت آواره در اردوگاه ها زندگی می کنند.

در همسایگی بنگلادش، مقامات به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ کس در این طوفان جان باخته که از نزدیکی کمپ‌های آوارگان گسترده عبور کرده است که تقریباً یک میلیون روهینگیایی را در خود جای داده است که در سال 2017 از سرکوب نظامی میانمار گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد در اواخر روز دوشنبه در حالی که درخواست کمک فوری کرد، گفت: «اگرچه تأثیر طوفان می‌توانست بسیار بدتر باشد، اما اردوگاه‌های پناهجویان به شدت آسیب دیده‌اند و هزاران نفر به شدت به کمک نیاز دارند».

طوفان ها – معادل طوفان ها در اقیانوس اطلس شمالی یا طوفان در شمال غربی اقیانوس آرام – یک تهدید معمولی و مرگبار در سواحل شمال اقیانوس هند است که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

ClimateAnalytics غیرانتفاعی اعلام کرد که افزایش دما ممکن است به شدت طوفان موکا کمک کرده باشد.

پیتر فلیدرر از این گروه می گوید: «ما می توانیم ببینیم که دمای سطح دریا در خلیج بنگال در ماه گذشته به طور قابل توجهی بالاتر از 20 سال پیش بوده است.

اقیانوس‌های گرم‌تر به طوفان‌ها اجازه می‌دهند تا به سرعت قدرت را جمع‌آوری کنند و این عواقب مخربی برای مردم دارد.»

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه، با پاکسازی جاده‌ها و برقراری مجدد اتصالات اینترنتی، تماس با سیتو، که محل زندگی حدود 150000 نفر است، در روز سه‌شنبه برقرار شد.

عکس‌های منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی نشان می‌دهد که کمک‌های به مقصد راخین در یک کشتی در مرکز تجاری یانگون بارگیری شده است.

روستاییان روهینگیا به خبرگزاری فرانسه گفتند که هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده اند.

کیاو سوار وین، 38 ساله، اهل روستای بسارا، گفت: “هیچ دولتی، هیچ سازمانی به روستای ما نیامده است.”

دو روزه چیزی نخوردیم… چیزی نگرفتیم و تنها چیزی که میتونم بگم اینه که حتی کسی هم نیامده بپرسه.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)