شاهزاده سعودی به دلیل نگرانی از سلامت پدر ملک سلمان، اکنون یک پادشاه بی تاج و تخت است

شاهزاده سعودی اکنون به دلیل نگرانی در مورد سلامت پدر، پادشاهی بدون تاج و تخت است

شاهزاده محمد سعی کرده خود را به عنوان یک قهرمان اسلام میانه رو معرفی کند. (فایل)

ریاض:

از خوشامدگویی به رهبران خارجی تا ریاست اجلاس‌های منطقه‌ای، ولیعهد محمد بن سلمان زمام امور را از پدر مسن خود می‌گیرد و پادشاه بی‌تاج عربستان سعودی می‌شود.

با افزایش نگرانی ها در مورد سلامت ملک سلمان 86 ساله، شاهزاده محمد 36 ساله مسئولیت جلسات ریاست جمهوری و پذیرایی از مقامات بلندپایه را بر عهده می گیرد و پادشاه به ندرت در انظار عمومی ظاهر می شود.

در حالی که شاهزاده محمد از زمان انتصابش به عنوان وارث تاج و تخت در ژوئن 2017 به عنوان رهبر واقعی در نظر گرفته شده است، شهرت فزاینده او هرگز به اندازه دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در اوایل دسامبر، و رهبری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس مشهود نبوده است. در روز سه شنبه

ملک سلمان که معمولاً پس از آغوش‌های گرم و دست دادن‌های دوستانه ریاست جلسه سالانه را بر عهده دارد، در این نشست حضور نداشت.

یاسمین فاروق، از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: «این ایده که ولیعهد بالفعل حاکم کشور است، با روسای جمهور خارجی ملاقات می‌کند و بر اجلاس‌ها ریاست می‌کند، تنها پیش از این اتفاق می‌افتاد که سلامت پادشاهان سعودی خوب نبود. خبرگزاری فرانسه

آنچه جدید است این است که اکنون پذیرش ملی و رسانه ای نقش موازی و حتی مهمتر برای ولیعهد حتی زمانی که ملک سلمان همه وظایف خود را انجام می دهد وجود دارد.

از زمان شیوع کووید-19، ملک سلمان در نئوم، یک توسعه آینده نگرانه در دریای سرخ، ساکن بوده است.

آخرین دیدار او با یک مقام خارجی در ریاض در مارس 2020 بود که با دومینیک راب، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرد و آخرین سفر خارجی او به عمان برای تسلیت به خاطر مرگ سلطان قابوس در ژانویه 2020 بود.

کاور سلطنتی

شاهزاده محمد سعی کرده خود را به عنوان یک قهرمان اسلام میانه رو معرفی کند، حتی در شرایطی که شهرت بین المللی او پس از قتل و تکه تکه کردن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 آسیب دید.

ولیعهد که با نام MBS نیز شناخته می شود، در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بزرگترین اقتصاد صادرکننده نفت جهان به دور از نفت خام، عربستان سعودی را به روی گردشگران و سرمایه گذاری های خارجی باز کرده است.

او بر تغییرات اجتماعی گسترده نظارت داشته است، از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی و کار در بخش دولتی، به شهروندان امکان می دهد از درآمد اضافی و راه های تفریحی که در سراسر کشور باز شده است، لذت ببرند.

این تغییرات در کنار سرکوب مخالفان و آزادی بیان صورت گرفته است.

او حتی نسبت به پدرش نسبت به اسرائیل بازتر به نظر می رسید و به هواپیماهای تجاری آن اجازه می داد از فضای هوایی عربستان عبور کنند.

به گفته کریستین دیوان، از مؤسسه کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن، شاهزاده محمد از طول عمر پادشاه بهره برده است.

او به خبرگزاری AFP گفت: «حضور مستمر او اقتدار سنتی را برای پوشش جوانان و اقدامات غیر متعارف MBS می‌رساند، در حالی که به ندرت مانع آنها می‌شود.

مقامات سعودی نگفتند چرا ملک سلمان در نشست روز سه‌شنبه حضور نداشت، به‌ویژه که او در اوایل هفته یک سخنرانی تلویزیونی درباره بودجه این کشور ایراد کرد.

با این حال، علی شهابی، مشاور دولت عربستان، گفت که حال پادشاه خوب است و فقط مراقب است.

منابع موثق تأیید می‌کنند که پادشاه در سلامت کامل است، هر روز ورزش می‌کند، اما 86 سال سن دارد و از پوشیدن ماسک احساس ناراحتی می‌کند و تمایل دارد که بخواهد دست بدهد و به گرمی به مردم سلام کند، بنابراین برای حفظ امنیت او احتیاط بیشتری می‌شود. شیهابی روز چهارشنبه در توییتی نوشت.

رقبا رانده شده

شاهزاده محمد پیش از این اجلاس سفری به خلیج فارس را آغاز کرد و با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد.

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر گونه توافق فعلی با دربار سلطنتی تنها از طریق دفتر ولیعهد انجام می‌شود».

“شاه دیگر در تصویر نیست… (شاهزاده محمد) دیگر پادشاهی در حال ساخت نیست، او یک پادشاه در قصر است.”

مسیر او به تاج و تخت روشن است و مدتی است که پس از بیرون راندن رقبای دیگر، هیچ مانع قابل پیش‌بینی ندارد.

حسین ایبیش، کارشناس خاورمیانه مستقر در واشنگتن، گفت: «هیچ منبع قابل شناسایی برای مخالفت مؤثر در داخل یا خارج از خانواده سلطنتی وجود ندارد.

او افزود که “MBS واقعاً برجسته تر و قدرتمندتر می شود”.

علیرغم برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه جامعه بین المللی نمی خواهد با شاهزاده محمد برخورد کند، به ویژه پس از قتل خاشقجی، یک دیپلمات مستقر در ریاض گفت که این نگرانی ها “پس از سفر مکرون به عربستان سعودی از بین رفت”.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متعهد شد که رویکرد سخت‌تری نسبت به سلف خود، دونالد ترامپ داشته باشد، و هنوز مستقیماً با شاهزاده محمد ارتباط برقرار نکرده است، دولت به صراحت اعلام کرده است که این امر اجتناب‌ناپذیر است.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفت: «فقط موضوع زمان است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)