سوریه و عربستان سعودی سفارت‌های خود را بازگشایی می‌کنند – RT World News

این اقدام تنها چند روز پس از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و پس از یک دهه تعلیق انجام شد.

هر دو کشور اعلام کردند که سوریه و عربستان سعودی نزدیک به 10 سال پس از قطع روابط بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کرده‌اند که نشان‌دهنده نزدیکی مجدد بین دشمنان سابق پس از اینکه ریاض و تهران نیز دیپلماسی را بر اساس توافقی که با میانجیگری پکن برقرار شد، را احیا کردند.

وزارت خارجه سوریه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای این تصمیم را تایید کرد و گفت که تجدید دیپلماسی تقویت خواهد شد روابط دوجانبه بین کشورهای عربی در خدمت اقدام مشترک عربی است.

بر اساس پیوندهای عمیق و وابستگی مشترک ملت‌های جمهوری عربی سوریه و پادشاهی عربستان سعودی و تجسم آرمان‌های مردم دو کشور… جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفت کار دیپلماتیک خود را از سر بگیرد. ماموریت در پادشاهی عربستان سعودی،” این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد.


اتحادیه عرب سوریه را بازگرداند

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه نیز اطلاعیه مشابهی صادر کرد و تاکید کرد پیوندهای برادری که مردم پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه را متحد می کند. در حالی که هیچ یک از کشورها زمان بازگشایی سفارت های مربوطه خود را مشخص نکردند، پادشاهی افزود که این اقدام افزایش امنیت و ثبات در منطقه

ریاض در ابتدا روابط خود را با دمشق در سال 2012 قطع کرد، مدت کوتاهی پس از شروع جنگ سوریه که طی آن عربستان سعودی میلیون ها دلار سلاح و تجهیزات به گروه های شورشی جهادی که به دنبال برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بودند، تامین کرد. مقامات سعودی از جمله اولین کسانی بودند که رفتار اسد با تظاهرات ضد دولتی در آن زمان را محکوم کردند و بعداً سفارت عربستان در سوریه را بستند و سفیر سوریه را اخراج کردند.

با این حال، پس از توافق عادی سازی بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین در ماه مارس، منطقه شاهد تلاش های مجدد برای بهبود روابط بین دشمنان سابق بوده است و امارات متحده عربی نیز تمایل خود را برای بهبود روابط با سوریه اعلام کرده است. تهران و ریاض همچنین اقداماتی را برای پایان دادن به درگیری ها در یمن انجام داده اند که از سال 2015 ادامه داشته و تأثیر مخربی بر غیرنظامیان یمنی داشته است.

بیشتر بخوانید:
تسلط آمریکا بر خاورمیانه می لغزد و صلح فرا می رسد

روز یکشنبه، اتحادیه عرب 22 عضوی با لغو تعلیق 12 ساله سوریه از این سازمان موافقت کرد که گامی دیگر به سوی آشتی است. این تصمیم پس از نشست سطح بالا در امان بین سوریه، عربستان سعودی، اردن، مصر و عراق صورت گرفت که در آن همه طرف‌ها توافق کردند که همکاری در مبارزه با تروریسم را بهبود بخشند و متعهد شدند که از سوریه و نهادهای آن برای ایجاد کنترل بر تمام قلمرو آن و اعمال حاکمیت قانون حمایت کنید.»

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: