سازمان ملل متحد مهاجرت فلسطینیان در سال 1948 را جشن می گیرد – اخبار جهانی RT

اولین مراسم بزرگداشت نکبه در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس اسرائیل برگزار می شود

سازمان ملل متحد روز دوشنبه آوارگی اعراب فلسطینی از اسرائیل کنونی را برای اولین بار در تاریخ این سازمان جهانی رقم زد. محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، تیتر این مراسم بود که از سوی اسرائیل و آمریکا محکوم شد.

در سال 1948، حدود 700000 فلسطینی در بحبوحه جنگ بین دولت تازه اعلام شده اسرائیل و کشورهای عربی اطراف، خانه های خود را ترک کردند – یا در برخی موارد مجبور به ترک آن شدند. در جهان عرب، این رویداد به نام نکبه یا “فاجعه” شناخته می شود.

فاجعه بر سر مردم فلسطین همچنان ادامه دارد. ریاض منصور سفیر فلسطین در سازمان ملل روز دوشنبه به AP گفت. علیرغم قطعنامه های متعدد سازمان ملل در این زمینه، فلسطین هنوز یک کشور مستقل نیست، در حالی که تخمین زده می شود 5 میلیون نفر از فرزندان آواره حق بازگشت ندارند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، این یادبود را یک روز نامید “حادثه نفرت انگیز” و الف “تلاش آشکار برای تحریف تاریخ” گفتن اینکه هر کسی که شرکت کند، یهودی ستیزی را نادیده می گیرد و فلسطینی ها را تشویق می کند ادامه بهره برداری از ارگان های بین المللی برای ترویج روایت افترا آمیز آنها.»


اسرائیل و ستیزه جویان غزه به آتش بس متزلزل می رسند

در سال 1947، مجمع عمومی سازمان ملل با 33 رای موافق در برابر 13 رای به تقسیم قیمومیت فلسطین تحت کنترل بریتانیا به دو کشور قومی مذهبی داد. در حالی که یهودیان تقسیم را پذیرفتند، اعراب آن را رد کردند. دولت در اورشلیم غربی معتقد است که اکثر فلسطینی ها با میل خود را ترک کردند تا راه را برای ارتش عربی برای نابودی یهودیان پس از اعلام استقلال اسرائیل باز کنند. اسرائیل می گوید که بازگشت دسته جمعی، ستون اساسی هویت آن به عنوان یک کشور یهودی را به خطر می اندازد.

نوامبر گذشته، مجمع عمومی با 90 رای موافق در برابر 30 رای موافق رای داد تا کمیته سازمان ملل در مورد اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین، این بزرگداشت را در 15 می سازماندهی کند. “به عنوان یادآور بی عدالتی تاریخی مردم فلسطین باشد” کمیته به ریاست شیخ نیانگ سفیر سنگال گفت و بحران جاری پناهندگان را مورد توجه قرار دهد.

ایالات متحده به این مراسم رای منفی داد و واشنگتن به دیپلمات ها و کارکنان خود دستور داده است که در این مراسم شرکت نکنند.

هفته گذشته، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، از تلاش رشیده طلیب، نماینده مجلس برای بزرگداشت نکبت در ساختمان کنگره آمریکا جلوگیری کرد. طلیب، دموکرات میشیگان، از نوادگان مهاجران فلسطینی است. مک کارتی، یک جمهوریخواه کالیفرنیا، رویداد خود را محکوم کرد “یهود ستیز” و آن را به نفع الف لغو کرد گفتگوی دو حزبی برای گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد روابط آمریکا و اسرائیل.