سازمان ملل از میانمار خواست تا «نیروی بیش از حد» را پس از خشونت‌های اعتراضی ضد کودتا متوقف کند.

سازمان ملل از میانمار خواست تا «نیروی بیش از حد» را پس از خشونت‌های اعتراضی ضد کودتا متوقف کند.

میانمار: سازمان ملل از میانمار خواسته است که هر کسی را که از زور بیش از حد استفاده می‌کند، مورد بازخواست قرار دهد.

به گفته رسانه ها و شاهدان، پس از آنکه نیروهای امنیتی با یک خودرو به معترضان ضد کودتا کوبیدند و پنج تن از آنها را کشتند، سازمان ملل از میانمار خواسته است تا هر کسی را که از زور بیش از حد علیه غیرنظامیان غیرمسلح استفاده می کند، بازخواست کند.

عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که خودرویی با سرعت بالا از میان گروهی از معترضان ضد کودتا در روز یکشنبه در شهر اصلی یانگون عبور می‌کند و اجساد روی جاده افتاده است. شاهدان به رویترز گفتند ده ها نفر مجروح شده اند.

راماناتان بالاکریشنان، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در میانمار، در بیانیه ای گفت: «کسانی که مسئول استفاده بیش از حد و نامتناسب از زور علیه غیرنظامیان غیرمسلح هستند، باید پاسخگو باشند».

پورتال خبری میانمار ناو گفت که این حادثه دقایقی پس از تشکیل یک «فلش موب» از مردم در اعتراض به کودتای نظامی 1 فوریه رخ داد. به گفته این سازمان، علاوه بر حداقل پنج کشته، 15 نفر نیز دستگیر شده اند.

روزنامه دولتی گلوبال نیو لایت میانمار گفت نیروهای امنیتی یک “شورش غیرقانونی” را متفرق کردند و هشت معترض را دستگیر کردند. گفته می شود که سه نفر مجروح شده اند، اما به تلفات اشاره ای نکرده اند و گفته اند که افراد دستگیر شده با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد.

سفارت ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که “از گزارش ها مبنی بر تیراندازی نیروهای امنیتی علیه چندین معترض مسالمت آمیز، زیر گرفتن و کشته شدن آنها وحشت زده شده است”.

با وجود کشته شدن بیش از 1300 نفر از زمان سرنگونی دولت منتخب به رهبری آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل و بازگشت حکومت نظامی، تظاهرات ضد نظامی متوقف نشده است.

یکی از معترضان روز یکشنبه گفت که قبل از فرار پس از برخورد با یک وسیله نقلیه سقوط کرده است.

این معترض که به دلایل امنیتی از فاش نشدن هویت خود در تماس تلفنی با رویترز گفت: “یک سرباز با تفنگ خود مرا مورد ضرب و شتم قرار داد اما من دفاع کردم و او را عقب زدم. سپس بلافاصله به سمت من شلیک کرد که من به صورت زیگزاگ فرار کردم.” .

دو شاهد گفتند که ماشینی که توسط سربازان اشغال شده بود از پشت به اوباش برخورد کرد. سربازان معترضان پراکنده را تعقیب کردند و تعدادی را دستگیر و کتک زدند.

به گفته شاهدان، برخی از آنها بر اثر جراحات از ناحیه سر مجروح شده و بیهوش رها شده اند.

سخنگوی ارتش به تلاش‌های رویترز برای تماس با وی برای اظهارنظر درباره این حادثه پاسخی نداد.

پیش از این، ارتش گفته بود معترضانی که کشته شده اند به خشونت دامن زده اند. این سازمان می گوید که کودتا را به این دلیل انجام داد که در انتخابات نوامبر سال گذشته که توسط حزب سوچی برنده شد، تقلب شد.

کمیسیون انتخابات در آن زمان این ادعا را رد کرد.

سوچی 76 ساله با ده ها پرونده قانونی از جمله تحریک و نقض پروتکل های COVID-19 روبرو است. طرفداران او می گویند که این اتهامات دارای انگیزه سیاسی است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)