ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، چین بزرگترین چالش امنیتی جهان است

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، چین بزرگترین چالش امنیتی جهان است

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا این اظهارات را در نشست سران گروه ۷ در ژاپن بیان کرد.

هیروشیما، ژاپن:

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه پس از اجلاس سران گروه هفت (G7) گفت که چین بزرگترین چالش جهان برای امنیت و رفاه است، اما دیگر اقتصادهای پیشرو نباید به دنبال جدایی کامل از آن باشند.

سوناک پس از اجلاس سران گروه 7 در شهر هیروشیما ژاپن به خبرنگاران گفت: چین بزرگترین چالش عصر ما را برای امنیت و رفاه جهانی ایجاد می کند.

سوناک گفت که بریتانیا و سایر کشورهای G7 رویکرد مشترکی را برای کاهش چالش‌های ناشی از چین دنبال خواهند کرد.

او گفت: «این همه مربوط به ریسک زدایی است – نه جداسازی. وی افزود: با گروه 7، ما اقداماتی را برای جلوگیری از استفاده چین از اجبار اقتصادی برای مداخله در امور حاکمیتی دیگران انجام می دهیم.

هفته گذشته، لیز تراس، سلف سوناک به عنوان نخست‌وزیر، به معروف‌ترین سیاستمدار بریتانیایی تبدیل شد که پس از مارگارت تاچر در دهه 1990 به تایوان سفر کرده است، جایی که او گفت غرب نباید چین را «ممنون کند و با آن همراهی کند».

تنش ها در حالی افزایش یافته است که چین به طور فزاینده ای در مورد جزیره خودگردان که پکن ادعا می کند متعلق به خود است، قاطعانه تر شده است. چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است.

تراس نماینده یک جناح جنگ طلب تر از حزب محافظه کار سوناک است که با رویکرد او در قبال چین مخالفت می کند، که شامل تلاش برای مشارکت در زمینه هایی مانند تجارت و تغییرات آب و هوایی و در عین حال تلاش برای محدود کردن تهدیدات امنیت ملی است.

سوناک همچنین گفت که بریتانیا در تابستان امسال آموزش خلبانان اوکراینی را برای حمایت از نیروی هوایی خود در جنگ با روسیه آغاز خواهد کرد.

سوناک که ولودیمیر زلنسکی به آن ملحق شد گفت هیچ کس بیش از رئیس جمهور اوکراین خواهان صلح نیست اما شرایط صلح باید بر اساس اصول اوکراین باشد.

در این اجلاس سه روزه، گروه 7 به روسیه اعلام آمادگی کرد که در درازمدت در کنار اوکراین بایستد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)