رقیب اسپیس ایکس قرارداد ماه با ناسا می گیرد – اخبار RT World

جف بزوس Blue Origin قراردادی 3.4 میلیارد دلاری برای فرودگر ماه آرتمیس V آژانس فضایی ایالات متحده به دست آورد.

آژانس فضایی ایالات متحده به عنوان بخشی از برنامه Artemis Moon، دو میلیاردر فضایی را در برابر یکدیگر قرار می دهد. روز جمعه، ناسا اعلام کرد که Blue Origin – که توسط جف بزوس، غول آمازون تأسیس شده است – دومین فرودگر ماه را بعد از تلاش بزوس برای جلوگیری از امضای قرارداد اولین بار توسط SpaceX ایلان ماسک، خواهد ساخت.

به عنوان بخشی از قرارداد با قیمت ثابت 3.4 میلیارد دلار، Blue Origin این کار را انجام خواهد داد فرودگر ماه آبی خود را طراحی، توسعه، آزمایش و تأیید کنید تا نیازهای سیستم فرود انسانی ناسا برای سفرهای مکرر فضانوردان به سطح ماه را برآورده کند. آژانس گفت. این شامل یک مأموریت نمایشی از راه دور قبل از پرواز خدمه Artemis V است که برای سال 2029 برنامه ریزی شده است.

“داشتن دو طرح متمایز فرودگر ماه، با رویکردهای متفاوت برای برآوردن نیازهای ماموریت ناسا، استحکام بیشتری را فراهم می کند و آهنگ منظم فرود روی ماه را تضمین می کند.” لیزا واتسون مورگان، مدیر برنامه سیستم فرود انسانی در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما گفت.

واتسون مورگان استدلال کرد که رویکرد رقابتی “نوآوری را هدایت می کند، هزینه ها را کاهش می دهد و در قابلیت های تجاری سرمایه گذاری می کند تا فرصت های تجاری را رشد دهد که می تواند به مشتریان دیگر خدمت کند و اقتصاد قمری را تقویت کند.”


استارشیپ ایلان ماسک در پرواز آزمایشی منفجر شد

ناسا برنامه ماه آرتمیس را در سال 2017 راه اندازی کرد. اسپیس ایکس در آوریل 2021 قرارداد کاوشگر ماه را دریافت کرد و پیشنهاد 5.9 میلیارد دلاری Blue Origin را با پیشنهاد 2.9 میلیارد دلاری بر اساس نمونه اولیه Starship شکست داد.

موسس Blue Origin که آمازون را نیز تأسیس کرده و صاحب واشنگتن پست است، از ناسا در تلاش برای به چالش کشیدن پیشنهاد شکایت کرد. این شکایت در نوامبر 2021 رد شد.

من فکر می کنم او باید انرژی بیشتری بگذارد [into] رسیدن به مدار از دعوای قضایی،” ماسک در سپتامبر 2021 درباره بزوس گفت. “شما نمی توانید از راه خود به ماه شکایت کنید، مهم نیست چقدر وکلای شما خوب هستند.”

به نظر می رسد ناسا از آن زمان تصمیم گرفته است که عشق پیمانکار را گسترش دهد. کپسول Artemis II، Orion، توسط لاکهید مارتین ساخته خواهد شد – که همراه با بوئینگ و سه شرکت دیگر، با Blue Origin برای طراحی و توسعه فرودگر “Blue Moon” همکاری خواهند کرد.

دومین درخواست کاوشگر آژانس فضایی در سپتامبر 2022 صادر شد. در همان ماه، موشک نیو شپرد بلو اوریجین اندکی پس از پرتاب منفجر شد. کپسول با محموله ماموریت NS-23 با خیال راحت بازیابی شد، اما تقویت کننده قابل استفاده مجدد از بین رفت. این شرکت از آن زمان تاکنون راه اندازی نکرده است.