خزیدن ناتو به آسیا – کره شمالی – اخبار RT World

کره شمالی از برنامه های توکیو برای افتتاح اولین دفتر ارتباطی مستقر در آسیا برای بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا انتقاد کرد.

وزارت خارجه کره شمالی با اشاره به رشد روزافزون این ائتلاف مدعی شد که ناتو به دنبال افزایش نفوذ خود در آسیا است. “تبانی نظامی” با ژاپن که ماه گذشته میزبان هیئتی از گروه امنیتی بود تا راه‌های افزایش همکاری‌ها را بررسی کنند.

در اظهاراتی که روز دوشنبه توسط خبرگزاری دولتی کره (KCNA) منتشر شد، یکی از مقامات مرکز تحقیقات ژاپن در وزارت امور خارجه، کیم سئول هوا، گفت که واشنگتن به تدریج ناتو را از طریق مشارکت با قدرت های منطقه ای به آسیا سوق می دهد.

این یک راز آشکار است که ایالات متحده… تلاش کرده است تا یک اتحاد نظامی مانند این در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد کند. وی گفت و افزود که تبانی نظامی بی‌سابقه اخیر بین ژاپن و ناتو نگرانی و هوشیاری زیادی را در جامعه بین‌المللی برانگیخته است.

کیم در ادامه به گزارش‌های اخیر اشاره کرد که نشان می‌دهد ناتو اکنون در حال مذاکره برای گشایش یک مرکز است “دفتر رابط” در ژاپن، اولین تاسیسات خود را در آسیا. دفتر استفاده خواهد شد “مشاوره های دوره ای با ژاپن و شرکای کلیدی در منطقه مانند کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند انجام دهید.” به گفته نیکی


واکنش چین به گزارش های دفتر ناتو در ژاپن

همه حقایق به وضوح نشان می دهد که تلاش ناتو برای پیشروی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از طریق تبانی نظامی با ژاپن وارد مرحله اجرایی خطرناکی شده است. این مقام وزارت خارجه ادامه داد و به موارد دیگری نیز اشاره کرد “ائتلاف های تقابلی” مانند بلوک چهارگانه – که پکن آن را محکوم کرده است “ناتوی آسیایی” – و پیمان AUKUS بین واشنگتن، لندن و کانبرا.

ماه گذشته، ژاپن میزبان هیئتی از بخش امنیت تعاونی ناتو بود که با رهبران ارشد نظامی دیدار کرد. “درباره همکاری های نظامی فعلی و فرصت ها برای تقویت یک مشارکت قوی تر بحث کنید.” و همچنین مانورهای مشترک آتی با نیروهای مسلح ژاپن.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، علاوه بر تاکید بر افزایش همکاری‌ها، با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در مقر این ائتلاف در بروکسل در 4 آوریل دیدار کرد و در آنجا دو مقام متعهد شدند که مشارکت خود را بیشتر تقویت کنند. نخست وزیر فومیو کیشیدا نیز در اوایل سال جاری پس از شرکت در نشست سران اتحاد در سال 2022 که اولین بار برای نخست وزیر ژاپن بود، با رئیس ناتو دیدار کرد.

کیم استدلال می‌کند که پیشبرد ناتو به کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی بخشی از برنامه‌هایی است که برای آن انجام می‌شود “یک محاصره بزرگ ضد چین و ضد روسیه ایجاد کنید” در منطقه گسترده تر، ادعا می کند که ائتلاف به رهبری ایالات متحده امیدوار است “کشورهای همسایه را کنترل کنید” در حالی که ردپای نظامی خود را در سراسر قاره گسترش می دهد.

بیشتر بخوانید:
چین در واکنش به حمله ناتو به آسیا چه کاری می تواند انجام دهد؟