جو بایدن از ژاپن و کره جنوبی برای گفتگوهای رسمی به آمریکا دعوت کرد

جو بایدن از ژاپن و کره جنوبی برای گفتگوهای رسمی به آمریکا دعوت کرد

این سه رهبر در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما ژاپن با یکدیگر دیدار کردند.

هیروشیما، ژاپن:

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه از رهبران ژاپن و کره جنوبی برای گفتگوهای رسمی سه جانبه در واشنگتن دعوت کرد.

رهبران در حاشیه اجلاس سران گروه 7 که ژاپن میزبان کره جنوبی را به دلیل گرم شدن روابط طولانی مدت بین همسایگان دعوت به شرکت در آن کرد، دیدار کوتاهی داشتند.

توکیو و سئول، هر دو متحد کلیدی ایالات متحده، مدت‌هاست که بر سر مسائل مربوط به حکومت وحشیانه استعماری ژاپن در سال‌های 1910-1945 بر کره، از جمله بردگی جنسی و کار اجباری، با هم اختلاف دارند.

اما یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، از زمانی که سئول برنامه‌ای را برای جبران خسارت‌های ناشی از کار اجباری در زمان جنگ بدون دخالت توکیو اعلام کرد، تلاش‌های فعالی برای احیای روابط تیره‌شده انجام دادند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد بایدن از “کار شجاعانه این دو برای بهبود روابط دوجانبه” تمجید کرد.

در این بیانیه آمده است: رهبران سه کشور همچنین درباره “هماهنگی جدید” در مورد “تهدیدات غیرقانونی هسته ای و موشکی کره شمالی” گفتگو کردند.

این مقام گفت که زمان برگزاری این نشست «به زودی» مشخص خواهد شد و جزئیات بیشتری در دسترس نیست.

پیش از این، یون و کیشیدا روز یکشنبه یک بازدید تاریخی از بنای یادبود کره ای های کشته شده در بمباران اتمی هیروشیما داشتند.

این اولین بار بود که رهبران دو کشور به طور مشترک از این بنای یادبود بازدید می کردند و تنها بار دوم است که نخست وزیر ژاپن این کار را انجام می دهد.

یون پس از این دیدار در یک نشست دوجانبه گفت: «این به عنوان اقدامی شجاعانه از سوی نخست وزیر کیشیدا که راه را برای آینده ای صلح آمیز هموار می کند و در عین حال ابراز تاسف برای قربانیان کره ای بمباران اتمی می کند، به یاد خواهد ماند.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)