بیانیه ارتش پاکستان در مورد اعتراضات خشونت آمیز به دستگیری عمران خان

بیانیه ارتش پاکستان در مورد اعتراضات خشونت آمیز به دستگیری عمران خان

ارتش پاکستان تظاهرات 9 می را “فصل سیاه” در تاریخ این کشور نامید.

اسلام آباد:

به گزارش اکسپرس تریبون، روابط عمومی بین سرویس‌ها (ISPR)، شاخه رسانه‌ای ارتش پاکستان، رویدادهایی را که در 9 می رخ داد به عنوان “فصل سیاه” در تاریخ این کشور نامیده است.

ISPR در بیانیه ای که روز چهارشنبه به زبان اردو منتشر کرد، به اعتراضاتی که پس از بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان برگزار شد، اشاره کرد. ISPR گفت که اعتراضات به ویژه اموال و تاسیسات ارتش را هدف قرار داده است.

شاخه رسانه ای ارتش در بیانیه ای قوی تاکید کرد که هیچ کس اجازه نخواهد داشت قانون را به دست خود بگیرد. طبق این گزارش، ISPR با استناد به بیانیه و قانون دفتر ملی پاسخگویی (NAB) بازداشت عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) را توجیه کرد.

ISPR گفت که در پی دستگیری عمران خان موجی از حملات به اموال و تأسیسات ارتش همراه با شعارهای ضد ارتش سر داده شد. آن اقدامات را محکوم کرد و نگرانی‌های خود را در مورد تاکتیک‌هایی که توسط عناصر خاصی در گروه‌های معترض استفاده می‌شود، مطرح کرد.

“بلافاصله [Khan’s arrest]بر اساس گزارش اکسپرس تریبون، شاخه رسانه ای ارتش اعلام کرد، حملات سازماندهی شده به املاک و تأسیسات ارتش صورت گرفت و شعارهای ضد ارتش مطرح شد.

ISPR از معترضان انتقاد کرد و اقدامات آنها را تلاشی برای دستکاری احساسات کشور برای اهداف محدود و خودخواهانه خود خواند. بر اساس گزارش اکسپرس تریبون، این شاخه نظامی گفت: “این نمونه ای از ریاکاری است. بر اساس گزارش اکسپرس تریبون، بر اهمیت حفظ نظم و قانون تاکید کرد و بر لزوم احترام به نهادهای پاکستان تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، ارتش نهایت بردباری، صبر و خویشتنداری را از خود نشان داده و با نهایت صبر و استقامت در راستای منافع کشور تلاش کرده است. ISPR در این بیانیه گفته است: «بر اساس استراتژی، موقعیتی برای استفاده از واکنش ارتش برای اهداف شوم سیاسی ایجاد شد که با واکنش هوشیارانه ارتش خنثی شد».

در ادامه آمده است: ما به خوبی می دانیم که پشت این امر دستورات، دستورات و برنامه ریزی کامل برخی از رهبران شرور حزب نهفته است. ISPR اعلام کرد که دست اندرکاران تسهیل، برنامه ریزی و تحریک سیاسی شناسایی شده اند و طبق قانون برخورد قاطع با آنها صورت خواهد گرفت. طبق این گزارش، ISPR هشدار داده است که در صورت هرگونه حمله بیشتر به تأسیسات نظامی و دولتی، «اقدام قوی و قاطع» اتخاذ خواهد شد.

پاکستان دیلی در توئیتی گزارش داد که حمله و خرابکاری توسط کارگران PTI در پایگاه هوایی علم میانوالی PAFMM گزارش شده است. پس از دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در بعدازظهر سه‌شنبه، چندین تظاهرات خشونت‌آمیز در سرتاسر پاکستان از جمله در مقر فرماندهی سپاه در راولپندی و محل اقامت فرمانده سپاه در لاهور، که زمانی خانه محمد علی جناح بود، آغاز شد.

مردم در سراسر پاکستان از جمله لاهور، راولپندی، اسلام آباد، فیصل آباد، کراچی، کویته، به خیابان ها ریختند، به خشونت، آتش سوزی متوسل شدند و حتی شعارهای بسیاری را برای ابراز خشم خود علیه دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف، سر دادند. مردان، بانو و چیلاس.

اوباش معترض به سنگ اندازی روی منازل، ادارات و وسایل نقلیه، سوزاندن بنرها و لاستیک ها و بستن جاده ها متوسل شدند. چندین ویدئو که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود، گروه‌هایی از مردان را نشان می‌دهد که برخی با صورت‌هایشان پوشیده شده‌اند که با چوب وارد محوطه دروازه‌دار GHQ می‌شوند که بعدا دیده شد که از آن برای برخورد به دیوارها استفاده می‌کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)